Sram Eagle czyli XX1 oraz X01 w wydaniu 1x12

Cztery lata temu Sram zaprezentował pierwszą grupę grupę 1x11. Część osób pukało się w czoło a część podziwiało. Głosy były podzielone. Minęło trochę czasu i ludzie przekonali się, że mniej znaczy lepiej. Podobnie z ulgą odetchnęli producenci ram, który w końcu mogli puścić wodze fantazji ponieważ nie musieli dostosowywać konstrukcji ramy do potrzeby zamocowania przedniej przerzutki. Po czterech latach okazało się, że pomysł był dobry lecz diabeł tkwił w szczegółach a konkretnie w zakresie przełożeń.

Na początku konstruktorzy ze Srama tłumaczyli mi, że jadąc np. w tereny płaskie należy wymienić przednią zębatkę na większą, natomiast wybierając się w góry na mniejszą. Takie tłumaczenie nie trafiało do mnie w pełni biorąc pod uwagę większość użytkowników, którzy woleli mieć jeden uniwersalny zestaw. Wydaje mi się, że zostały wyciągnięte właściwe wnioski. Otóż Sram po przeanalizowaniu swojej wiedzy na temat wszelkich braków, które posiadały poprzednie grupy zaprezentował dwie nowe grupy XX1 oraz X01 wykonane z wykorzystaniem technologii Eagle. Gupy te są pierwszą propozycją Srama w nowym standardzie 1x12 cechującym się 500% zakresem przełożeń.

Technologia Eagle posiada kilka ciekawych rozwiązań. Pierwszym z nich jest Flowlink. Rozwiązanie to polega na tym, że wewnętrzne ogniwa łańcucha są całkowicie pozbawione elementów kwadratowych czy ostrych krawędzi. Takie przeprojektowanie łańcucha skutkuje płynniejszą oraz cichszą pracą całego napędu. Ponadto żywotność łańcucha jest o wiele wyższa nawet przy częstej pracy na mocno przekoszonym łańcuchu (specyfika skrajnych przełożeń w systemach 1xXX).

Kolejną technologią jest technologia X-SYNC 2 Eagle. Zęby przedniej zębatki wykonane w tej technologii pozwalają na jeszcze płynniejszą pracę oraz większą efektywność. Ponadto a może przede wszystkim technologia nastawiona jest na wydłużenie okresu użytkowania zębatek. Jednymi z założeń było oprócz zmniejszenia tarcia zmniejszenie ilości gromadzącego się na zębatce błota, piasku czy żwiru.

W przypadku korb zastosowano technologię Carnon Tuned. Technologia ta pozwala na zwiększenie grubości ścianek oraz sztywności w krytycznych miejscach. Dzięki temu korba jest o wiele sztywniejsza bez konieczności zwiększania jej wagi. Ostatnim nowym rozwiązaniem jest  X-GLIDE 2. Jest to następca znanej technologii SRAM X-GLIDE zoptymalizowany pod kątem kaset 12 rzędowych. Zapewnia jeszcze większą precyzję oraz lepszą pracę zwłaszcza na większych przełożeniach.

Przejdźmy zatem do prezentacji dwóch grup wchodzących w skład nowej linii 1x12. Pierwszą a zarazem najwyższą w hierarchii jest grupa XX1 Eagle.

Sram XX1 Eagle jest nową niesamowitą grupą przeznaczoną dla fanatyków lekkości oraz zawodników ścigających się w wyścigach cross country. Nie ważne zatem czy ścigasz się na trasie Pucharu Świata czy też pokonujesz mordercy podjazd nowa grupa na pewno sprosta zadaniu w mistrzowski sposób. Grupa łączy w sobie najnowsze rozwiązania charakterystyczne dla najnowszych napędów 1x12 z lekkością użytych do budowy materiałów. Ponadto 500% zakres przełożeń pozwala na precyzyjniejsze dobranie przełożenia a użyte technologie pozwalają na dłuższe użytkowanie nawet w tak wymagających warunkach jak wyścigi cross country rangi Pucharu Świata. W skład grupy wchodzą:

1. Łańcuch XX1 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • Użyte technologie - Flowlink, Hard Chrome, Powerlock, X-Sync
  • spinka - Eagle Powerlock PVD
  • zewnętrzne ogniwa - niklowane, kolorowane na czaro lub złoto za pomocą technologii PVD
  • ogniwa wewnętrzne - chromowane, kolorowane na czarno lub złoto za pomocą technologii PVD
  • piny łączące - utwardzane za pomocą chromu, puste w środku
  • sugerowane grupy sprzętowe - XX1 Eagle, X01 Eagle
  • ilość przełożeń - 12
  • kompatybilność - tylko kaseta 10-50t wykonana w technologii Eagle
  • długość łańcucha - 126 ogniw
  • dostępne kolory - srebrny, czarny, złoty
  • cena - 66 - 92€

2. Kaseta XG-1299 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • użyte technologie - X-Dome, XD driver body, X-Glide 2
  • materiał - stal pokryta azotkiem tytanu, zębatka 50t wykonana z aluminium anodowana na czarno
  • zakres przełożeń - 10-50t
  • ilość przełożeń - 12
  • dostępne kolory - złoty
  • rekomendowany łańcuch - Eagle chain
  • rekomendowana grupa  - XX1 Eagle
  • stopniowanie kasety - 10-50t (10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t)
  • ilość zębatek złączonych razem - 11
  • kompatybilmość - 12 rzędowy bębenek XD drive
  • cena - 458€

3. Korba XX1 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country
  • użyte technologie - Carbon tuned, X-Sync 2, GXP, BB30, PressFit GXP, PresFit 30
  • materiał ramion - wykonane z włókna węglowego, puste w środku
  • materiał zębatek - kute oraz obrabiane cnc aluminium
  • dostępne długości - 170mm, 175mm
  • dostępne zębatki - 30t, 32t, 34t, 36t, 38t
  • komatybilność - BB30 - 30mm, GXP - 24mm, z łańcuchami Eagle
  • dostępne kolory - czarny, złoty
  • sposób mocowania zębatek - Direct Mount
  • osłona zębatek - brak w zestawie
  • dostępne kolory naklejek - złote, czarne
  • linia łańcucha - 52mm (Boost), 49mm
  • cena - 463€

4. Przerzutka tylna XX1 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country
  • użyte technologie - X-horizon, X-actuation, X-Sync, Roller Bearing Clutch, Cage lock
  • ilość przełożeń - 12
  • materiał - kute aluminium, włókno węglowe
  • dostępne kolory - czarny, złoty
  • zewnętrza część wózka - wykonana z włókna węglowego
  • wewnętrzna część wózka - wykonana z kutego aluminium
  • kompatybilność - tylko z kasetą Eagle 10-50t
  • sprężyna - wykonana z tytanu
  • łożyska - wykonane ze stali nierdzewnej
  • sposób montażu do ramy - nowe ulepszone mocowanie B-Bolt
  • maksymalna zębatka kasety - 50t
  • kółka wózka - kompatybilne z technologią Eagle
  • technologia posuwu linki - X-Actuation
  • cena - 304€

5. Manetki XX1 Eagle Trigger

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country
  • użyte technologie - X-Actuation, Zero loss, MatchMaker X Integrated
  • kompatybilność z przerzutką tylną - 12 rzędową w technologii Eagle
  • materiał - aluminium oraz włókno węglowe
  • wykończenie - anodowane aluminium
  • śruby - wykonane z tytanu
  • dźwignie - wykonane z carbonu
  • dostępne kolory - czarny, złoty
  • indeksacja przełożeń - nie
  • maksymalna ilość naraz zmienianych przełożeń w górę - 5
  • cena - 170€

6. Manetki XX1 Eagle Grip Shift

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country
  • użyte technologie - Jaws, Rolling thunder, Speed Metal, X-Actuation
  • kompatybilność z przerzutką tylną - 12 rzędową w technologii Eagle
  • rekomendowana grupa - XX1 Eagle
  • materiał - włókno węglowe
  • dostępne kolory - czarny, złoty
  • cena - 155€

7. Zębatki Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • użyte technologie - X-Sync 2
  • dostępne kolory - czarny
  • materiał - kute i obrabiane cnc aluminium
  • wykończenie - andodowanie
  • kompatybilność - Grupy wykonane w technologii Eagle lub inne 11 rzędowe napędy Srama
  • sposób montażu - Direct mount
  • dostępne rozmiary - 30t, 32t, 34t, 36t, 38t
  • cena - 103€

Podsumowanie komponentów wchodzących w skład grupy XX1 Eagle.

Koszt całej grupy XX1 Eagle wynosi 1524€. Waga całej grupy w najlżejszej konfiguracji wynosi 1456g (bez środka suportu).

Drugą grupą wchodzącą w skład nowej rodziny 1x12 jest X01 Eagle. Nowa grupa jest niejako preludium do nowej ery wolności oraz bezkompromisowej wydajności dla zawodników enduro oraz osób, które agresywniej poruszają się po górskich szlakach. Obserwacja najlepszych zawodników na świecie korzystających z napędów Srama w celu walki z przyrodą, fizyką oraz czasem zainspirowała inżynierów ze Srama do zaprojektowania grupy Sram X01 Eagle. Zebrali wszystkie najlepsze cechy jakie kochamy w napędach 1xXX a następnie zwiększyli żywotność, wytrzymałość na ścieranie, wytrzymałość, precyzję oraz głośność działania. Dodatkowo wyposażyli grupę w 12 rzędową kasetę o rozpiętości 10-50t. O teraz nie ważne czy na szlaku spotka cię karkołomny zjazd krętym singlem czy też katorżniczy podjazd możesz być pewien, że 500% zakres przełożeń zawsze da radę. Pytanie tylko czy te dasz radę.

W skład grupy wchodzą:

1.Łańcuch X01 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • Użyte technologie - Flowlink, Hard Chrome, Powerlock, X-Sync
  • spinka - Eagle Powerlock PVD
  • zewnętrzne ogniwa - niklowane, kolorowane na czaro lub złoto za pomocą technologii PVD
  • ogniwa wewnętrzne - chromowane, kolorowane na czarno lub złoto za pomocą technologii PVD
  • piny łączące - utwardzane za pomocą chromu, puste w środku
  • sugerowane grupy sprzętowe - XX1 Eagle, X01 Eagle
  • ilość przełożeń - 12
  • kompatybilność - tylko kaseta 10-50t wykonana w technologii Eagle
  • dostępne długości - 126 ogniw
  • dostępne kolory - złoty, czarny, srebrny
  • cena - 103€

2. Kaseta XG 0 1295 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • użyte technologie - X-Dome, XD driver body, X-Glide 2
  • materiał - stal, zębatka 50t wykonana z aluminium anodowana na czarno
  • zakres przełożeń - 10-50t
  • ilość przełożeń - 12
  • dostępne kolory - czarny
  • zalecany łańcuch - tylko łańcuchy Eagle
  • zalecana grupa - X01 Eagle
  • stopniowanie kasety - 10-50t (10t, 12t, 14t, 16t, 18t, 21t, 24t, 28t, 32t, 36t, 42t, 50t)
  • ilość zębatek złączonych razem - 11
  • kompatybilmość - 12 rzędowy bębenek XD drive
  • cena - 392€

3. Korba X01 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - enduro
  • użyte technologie - Carbon tuned, X-Sync 2, GXP, BB30, PressFit GXP, PressFit 30
  • materiał ramion - włókno węglowe wypełnione w środku pianką
  • materiał zębatek - kute oraz obrabiane cnc aluminium
  • dostępne długości ramion - 170mm, 175mm
  • dostępne zębatki - standardowo dostępna z zębatką 32t
  • kompatybilność - BB30 - 30mm, GXP - 24mm
  • dostępne kolory - czarny, czerwony
  • sposób mocowania zębatek - Direct mount
  • osłona zębatek - brak w zestawie
  • dostępne naklejki - czarne, czerwone
  • zalecany łańcuch - Eagle
  • rodzaj łożysk - maszynowe nierdzewne
  • Q-Factor - 164mm
  • linia łańcucha - 52mm (Boost), 49mm
  • cena 426€

4. Tylna przerzutka X01 Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - enduro
  • użyte technologie - X-Horizon, X-Actuation, X-Sync, Roller Bearing Clutch, Cage Lock
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12
  • materiał - kute aluminium
  • dostępne kolory - czarny, czerwony
  • kompatybilność - tylko z kasetami Eagle
  • zewnętrza strona wózka - kute aluminium
  • wewnętrzna strona wózka - kute aluminium
  • sprężyna - tytanowa
  • wykończenie - anoda oraz malowanie
  • maksymalna obsługiwana zębatka - 50t
  • technologia posuwu linki - X-Actuation
  • śruby - stalowe, malowane na czarno
  • cena - 240€

5. Manetki X01 Eagle Trigger

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - enduro
  • użyte technologie - X-Actuation, Zero Loss, MatchMaker X Integrated
  • kompatybilność - z systemami 12 rzędowymi Eagle
  • zalecane grupy - X01 Eagle, XX1 Eagle
  • materiał - kute aluminium
  • wykończenie - anoda
  • śruby - stalowe
  • dźwignia - wykonana z aluminium
  • dostępne kolory - czarny, czerwony
  • maksymalna ilość naraz zmienianych przełożeń w górę - 5
  • cena - 145€

6. Manetki X01 Eagle Grip Shift

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - enduro
  • użyte technologie - Jaws, Rolling Thunder, Speed Metal, X-Actuation
  • kompatybilność - z systemami 12 rzędowymi Eagle
  • zalecana grupa - X01 Eagle
  • materiały - tworzywo sztuczne, aluminium
  • wykończenie - anoda
  • dostępne kolory - czarny, czerwony
  • w zestawie - obejma
  • cena - 134€

7. Zębatki Eagle

Specyfikacja:

  • przeznaczenie - cross country, enduro
  • użyte technologie - X-Sync 2
  • dostępne kolory - czarny
  • materiał - kute obrabiane cnc aluminium
  • wykończenie - anoda
  • kompatybilność - napędy Eagle i wszystkie napędy 11 rzędowe Srama
  • sposób montażu - Direct mount
  • dostępne rozmiary - 30t, 32t, 34t, 36t, 38t
  • cena - 103€

Podsumowanie komponentów wchodzących w skład grupy X01 Eagle.

Koszt całej grupy X01 Eagle wynosi 1306€. Waga całej grupy w najlżejszej konfiguracji wynosi 1502g (bez środka suportu).

Grupa będzie dostępna od czerwca tego roku.

Na sam koniec zapraszamy do obejrzenia filmu prezentującego nowe grupy Eagle 1x.

Dystrybutorem marki Sram w Polsce jest firma Harfa Harryson ( http://www.harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl