Pożegnaj się z PressFitem - branża rowerowa wypuszcza na rynek nowy standard suportu - T47

Idea pojawiła się u kilku mniejszych graczy na rynku mniej więcej rok temu. Marki takie jak White Industries, Chris King, czy Paragon Machine Works doszły do wniosku, że ludziom odpowiadały gwintowane wkłady suportu, ale najbardziej popularny standard BSA stał się po prostu zbyt mały, ponieważ zarówno ramy jak i korby bardzo zmieniły się w ciągu ostatniej dekady (większe przekroje rur, większa średnica mufy). Pomysł rozwijał się w kilku różnych kierunkach, aż do momentu, w którym firmy skontaktowały się ze sobą i postanowiono stworzyć wkład suportu. Wszystko zaczęło się układać w jedną całość, aby – miejmy nadzieję – zastąpić PressFit.

Siłą napędową było wykorzystanie zalet osi 30mm i współczesnych ram oraz połączenie ich z udowodnioną wytrzymałością i cichą pracą tradycyjnego gwintowanego wkładu suportu, w wyniku czego powstał nowy standard, nazwany T47 (T jak "threaded", czyli gwintowany). Jego wymiar to M47x1, co oznacza zewnętrzną średnicę 47mm z gwintem o skoku 1mm (odpowiednik 25.4 tpi – liczba zwoi na cal). Stawia go to bardzo blisko 24 tpi, aktualnie używanego w mufach BSA, co było testowane w rowerach przez wiele, wiele lat. Delikatnie mniejszy rozstaw jest użyteczny dla konstruktorów ram, aby można było ręcznie nagwintować mufę. Aby to wszystko zadziałało potrzebny jest otwór w ramie o średnicy 46mm, czyli dokładnie tyle, ile w standardzie PF30. Oczywiście nie jest to przypadek. Firma White Industries naciskała, aby był to projekt uniwersalny i kompatybilny wstecz.

"Można dosłownie wziąśc ramę z metalowym PF30 i nagwintować ją, tworząc nową dla gwintowanego wkładu supportu. Całkiem nieźle, prawda?" mówi Drew Guldaliun, konstruktor i właściciel firmy Engin Cycles.

Nowy standard jest również kompatybilny z istniejącymi na rynku suportami Wheels Manufacturing, Praxis i Enduro, w których miski są ze sobą skręcane. Cztery rodzaje misek oraz sześć różnych szerokości tulei sprawią, że T47 zadziała w praktycznie każdej ramie z korbą o osi 30mm lub 24mm. Alec White z White Industries był jednym z pomysłodawców i stwierdził, że "ma to potencjał, aby stać się jedynym standardem dla całej branży."

Jest to otwarty standard , co oznacza, że praktycznie każdy producent ram i części może go użyć bez żadnych opłat czy posiadania licencji. Firmy Argonaut Cycles i Engin Cycles pomogły we wprowadzeniu tego standardu na rynek i obydwie będą miały niedługo w swojej ofercie rowery wykorzystujące to nowe rozwiązanie, a White Industries i PMW – dostępne dla konstruktorów gwintowniki, które zostaną do nich dostarczone tak, aby można było przygotować rowery na NAHBS w lutym 2016 (North American Handmade Bicycle Show).

Chris King posiada już prototypowy wkład suportu o nazwie ThreadFit 30i BB. Do montażu będzie potrzebne narzędzie TorqTite firmy Enduro. Pierwsze egzemplarze T47 posiada już także firma White Industries, do których pasuje klucz Race Face. Firmy uczestniczące w projekcie chciały, żeby wszystko współgrało z istniejącymi narzędziami i standardami, stąd kompatybilność także w tej kwestii. Stare rozwiązania stają się nowymi, a czy przyjmą się na rynku rowerowym? W tym przypadku jest na to duża szansa. Nie pozostaje nic innego jak poczekać na odpowiedź.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl