NSW - nowe najbardziej zaawansowane komponenty ZIPPa

Firma ZIPP znana z wysokiej jakości komponentów oraz bardzo dobrych kół postanowiła być jeszcze lepsza. Oprócz standardowych komponentów w ofercie pojawiła się nowa grupa o nazwie NSW. Skrót NSW ( Nest Speed Weaponry - szybka broń z gniazda) pochodzi od przydomka, jaki inżynierowie ZIPPa nadali pilnie strzeżonemu laboratorium pozbawionego okien, które znajduje się gdzieś w kącie fabryki. To właśnie w "gnieździe" rodzą się najlepsze pomysły oraz najbardziej śmiałe idee. Komponenty z serii NSW mają być bowiem jeszcze szybsze oraz stabilniejsze od obecnych. Mają to być najbardziej zaawansowane komponenty jakie ZIPP jest w stanie obecnie wyprodukować. Jednym słowem oszczędności i kompromis to słowa których będzie próżno szukać w ich opisach.

Pierwszym produktem z nowej grupy są koła ZIPP 808 NSW Carbon Clinder. Koła wyposażone zostały w nowe obręcze. Ich zmieniony kształt oraz użyte do wykończenia powierzchni technologie pozwoliły na jeszcze większe zmniejszenie oporów powietrza z przodu jak oraz zmniejszenie wrażliwości na podmuchy boczne. Podoba sytuacja ma miejsce z piastami. Są one jeszcze bardziej wytrzymałe oraz kręcą się z jeszcze mniejszymi oporami. Koła zostały dedykowane głównie do triatlonu oraz jazdy na czas. Pozwalają zaoszczędzić 3-4 watów. Oznacza to, że przykładowo jadąc z prędkością 40km/h 180,25km (dystans zawodów Ironman) zyskami przewagę ok. 90 sekund. Co przy bardzo wyrównanym poziomie wytrenowania zawodników daje znaczną przewagę sprzętową.

Ciekawie został rozwiązany mechanizm zapadkowy. W przypadku tradycyjnego mechanizmu wykorzystującego wypustki zazębiające się w kole zębatym znajdującym się w korpusie piasty, kiedy nie pedałujemy zwłaszcza na zjazdach mechanizm poprzez swoje tarcie działa jak hamulec bębnowy nieznacznie nas hamując. ZIPP postawił także i tutaj zaoszczędzić ułamki sekund.

Nowe piasty nazwane Cognition wykorzystują pewien rodzaj osiowego sprzęgła (Axial Clutch). System ten pozwala na rozłączenie bębenka podczas zjazdu dzięki czemu z jednej strony poruszamy się ciszej oraz szybciej.

Ostatnim dosyć ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w kołach ZIPP 808 NSW Carbon Clinder jest technologia ABLC SawTooth. Polega ona na rozmieszczeniu na obwodzie koła w 12 miejscach specjalnych pól. W wyznaczonych miejscach namalowane na obręczy są zęby piło kształtne. Zęby wpływają na znaczną poprawę aerodynamiki lecz zostały zaprojektowane aby działały przy prędkości zbliżonej do 32km/h. Zęby powodują powstawanie maleńkich wirów powietrza na krawędzi obręczy. Wiry te cechują się niską wysokością lecz wysoką częstotliwością własną, dzięki czemu zmniejszeniu ulega efekt bańki (laminar bubble effect), co w efekcie poprawia odporność na wiatr boczny.

Specyfikacja:

  • Waga: przód (830g), tył (980g), komplet (1810g)
  • Wysokość obręczy: 82mm
  • Szerokość obręczy: 27,8mm
  • Szerokość powierzchni hamującej: 26,44mm
  • Liczba szprych: przód (18), tył (24)
  • Rodzaj nypli: Sapim secure-lock
  • Rodzaj szprych: Sapim CX-Ray
  • Rodzaj piasty: Cognition
  • Waga piast: przód (110g), tył (225g)
  • Sugerowana cena: 3000 Euro
  • Dostępność: Grudzień 2015
  • W zestawie: tytanowe zamykacze, przedłużacz wentyla, pokrowce na koła, dwie dętki, opaski na obręcz

Dystrybutorem marki ZIPP w Polsce jest firma Harfa Harryson ( http://www.harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl