XTR 2011 - wiemy już wszystko
Po kolei - mamy 2 korby - z trzema i dwoma blatami, podobnie z klamkami hamulcowymi, pedałami i kołami - wybór należy do Ciebie. Jeśli jesteś kolarzem dla którego waga ma istotne znaczenie wybierzesz opcję (M985), jeśłi natomiast uprawiasz szeroko rozumiane All Mountain, 980 wydaje się być rozwiązaniem idealnym.
Jeśli chodzi o wagę to zysk wagowy (w przypadku lżejszej opcji) w stosunku do obecnej grupy wyniesie 298g.
W przeciwieństwie do SRAM'a, który lansuje napęd 2x10, Shimano pozostawiło wybór użytkownikom, jednak napęd 3x10 jest tym na który stawiają janpończycy - większa liczba biegów z tyłu, przy właścicwie zestopniowanych blatach z przodu oraz lepsze przerzutki i manetki, będą idealnym rozwiązaniem dla większości zawodników. Te ostatnie mają ciekawą opcję przełączania ilości biegów z przodu. Odpada więc problem, ciągłych regulacji przy zmianach w przypadku stosowania manetek trzybiegowych.
Tyle ogólników - przejdźmy do szczegółów
Hamulce (BR-M985 + BL-M985/88)
Nowy jednoczęściowy zacisk hamulca XTR (BR-M985) oferuje powiększony ceramiczny tłok, który jest lżejszy, sztywniejszy i izoluje system od ciepła lepiej niż jego poprzednik. Mamy też do wyboru dwie klamki - przeznaczoną co XC, BL-M985 oraz BL-M988 do All Mountain. Wersja XC ma być 40g lżejsza od obecnego XTR M975, ale o 10% bardziej wydajna. Deklarowana waga wynosi 215g przód / 229g tył.
Jeśli waga sprzętu będzie jednak mniej znacząca od ceny, możesz użyć nowego kompaktowego zacisku z cięższą klamką. Zestaw ten jest wyposażony w technologię Ice, która nie jest niczym innym jak potężnymi radiatorami odprowadzającymi ciepło.
Klamki hamulców All Mountain mają odrobinę szersze dźwignie (14 mm w porównaniu do 13 mm) z regulacją zasięgu. Zastosowanie mechanizmu Servo-Wave i krótszego skoku zaowocowało 25-procentowym wzrostem siły hamowania w stosunku do M975, bez zwiększenia masy. Waga 247g przód / tył 261g.
Oba systemy uzupełniono o technologię Ice Tech tarczy, która posiada rdzeń z aluminium i stal w warstwach zewnętrznych dla lepszego odprowadzania ciepła. Shimano twierdzi, że dzięki temu uzyskano 65 % wzrost wytrzymałości tarcz na długich zjazdach oraz podwojono życie okładzin. Zmniejszono także hałas i masę. Dostępne będą 4 rozmiary tarcz - 140, 160, 180 i 203mm tylko w wersji Centerlock. Dzięki zastosowaniu aluminiowych pająków uzyskano wagę 126g (dotyczy tarczy 160mm)
Korby
W nadchodzącej grupie będziemy mieli wybór pomiędzy wersja na 2 i na 3 blaty. Wersja 3-blatowa przeznaczona do AM, sprawdzi się także lepiej w większości przypadków na maratonach. W nowej korbie zmieniono liczbę zębów w młynku - obecnie wynosić ona będzie 24. Według Shimano, rozwiązanie to jest bardziej wydajne, a jego połączenie z tylną zębatką 36 pozwoli wjechać na każdą górkę. Środkowa zębatka wzorem poprzedniego modelu ma pająk z włókna węglowego, a koronki z tytanu.
Na tym samym pająku oparto model z dwoma blatami w konfiguracji 38/24T. Podobnie jak w przypadku hamulców, dostępna będzie również lżejsza opcja, która będzie miała węższy Q-factor o 3mm z każdej strony, co oznacza że nie będzie kompatybilna z niektórymi ramami - do wyboru będą konfiguracje 40/28, 42/30 i 44/30.
Dane korb:
Ramiona wykonane w technologii Hollowtech II
Nowy profil zębów HG-X i technologia Dual Spike dla poprawy jakości przełożeń
Zewnętrzne łożyska, gwarantujące stabilność i sztywność
Polerowane wykończenie z ukrytymi śrubami
Długości ramion: 165, 170, 172.5, 175 i 180mm
Waga: w najlżejszej konfiguracji 698g
Pedały
Jak u poprzedników, także tutaj pozwolono użytkownikowi wybierać pomiędzy 2 modelami. Zawodnicy ścigający się w XC na pewno skierują się w stronę PD-M980, który jest następcą obecnie oferowanych M970. Nowe pedały są o 15g lżejsze, przy jednoczesnym zwiększeniu powierzchni oparcia. Szerzej rozstawiono łożyska co przełożyło się na większą ich większą wytrzymałość i stabilność. Poprawiono także usuwanie błota z pedałów, jak twierdzą w firmie o 150%. Waga powinna wynosić 310g
Dla zwolenników jeżdżenia po wszystkim, także zawodników 4x i DH, przewidziano drugi model - PD-M985, który posiada większą powierzchnię podparcia. Deklarowana waga to 398g.
Koła
Tutaj także pozostawiono wybór użytkownikowi, który zadecyduje sam które koła są dla niego najlepsze - M985 dla XC oraz M988 dla AM. Oba modele mają obręcze wykonane ze skandium oraz posiadają mocowanie tarcz Centerlock.
M985
Posiadają stożkowe, podwójnie uszczelnione piasty, przy czym zaprojektowany od nowa korpus tylnej piasty, pozwala na szybsze zazębianie. Mocowanie tylnego koła jest tylko w wersji z szybkozamykaczem, natomiast z przodu pozostawiono wybór pomiędzy klasycznym rozwiązaniem lub sztywną osią 15mm.
M988
Różnicę widać przede wszystkim w tylnej piaście, której korpus wykonano z tytanu. Mocowanie przedniego koła jest tylko w wersji na sztywną oś 15mm, natomiast w przypadku tylnego koła pozostawiono wybór pomiędzy szybkozamykaczem o sztywną osią 12mm. Przy 312g piaście i 96g osi, nowy standard oferować będzie wagę zbliżoną do XT ale oferować będzie sztywność większą niż w modelu Saint.
Manetki
Wizualnie bez większych zmian w stosunku do obecnego na rynku modelu (poza logo DynaSys). Jednak jak wiadomo diabeł tkwi w szczegółach i tu możemy znaleźć zmiany dość znaczące. Po kolei:
Advanced Light Action shifting - naprościej ideę działania można wytłumaczyć w ten sposób, że dzięki temu rozwiązaniu siła użyta do przełączania pomiędzy dwoma większymi koronkami, będzie taka sama jak przy przełączaniu pomiędzy 2 mniejszymi.
Indeksowanie VIVID - pozwala bardziej intuicyjnie zmieniać przełożenia. Charakteryzuje się też lżejszą pracą.
Możliwość przełączania pomiędzy opcją na 2 lub na 3 blaty.
Instant Release - szybka i dokładna zmiana przełożeń
Multi Release - zmian większej ilości przełożeń podczas jednego ruchu manetką
2-Way Release - działanie manetki w obie strony (obsługiwane kciukiem lub palcem wskazującym)
Dźwignie pokryte warstwą antypoślizgową
Waga: 207g/para
Zaciski I-spec - pozwalają na zmniejszenie wagi manetek do 195g, poprzez ich mocowanie bezpośrednio do klamki hamulcowej
Tylna przerzutka
Delikatny face lifting w stosunku do obecnego modelu. Co jak co, ale przerzutki Shimano zawsze były niesamowicie designerskie i tak jest i tym razem. Nie zobaczymy już wielkiego X na korpusie - zostało ono przecięte i rozsunięte. Zaimplementowano także rozwiązanie z modelu Shadow - nowa przerzutka jest węższa i nie wystaje jak standardowy obecny model. Zmianie uległ także wózek, teraz jest on wykonany z 2 materiałów - zewnętrzna część z karbonu dający niską wagę oraz wewnętrzny z alu zapewniający większą sztywność.
Pozostałe cechy nowego modelu:
Wersja Top normal, zapewniająca kompatybilność z maetkami Rapid Fire
Uszczelnione łóżyska w kółeczkach
2 wersje - średnia GS, obsługująca do zębatki 35T oraz długa SGS z obsługą do 41T
Waga - 175g, czyli o 5 gram mniej niż model Shadow z obecnej kolekcji
Przednia Przerzutka
A w zasadzie przerzutki bo tylu ich jeszcze w ofercie nie było. Mamy bowiem wersje pod 3 i pod 2 tarcze, z różnymi mocowaniami - na rurę z top i down swingiem z bezpośrednim mocowaniem oraz montowane do suportu - w sumie 8 modeli. Wow.
Konkrety:
Wersje 9 i 10 biegowe
Zacisk pozwalający na montaż na rurach o średnichach 28.6 - 34.9
Konstrukcja z górnym i dolnym ciągiem
Zmieniony bardziej kompaktowy profil obudowy
Śruby regulacyjne umieszczone pod kątem pozwalające na łatwiejszą obsługę i lepszy dostęp
Puste piny obniżające wagę
Waga: 125g
Nie widzę zatem żadnego zysku wagowego w stosunku do obecnie produkowanego modelu z Up-Swingiem. Mam nadzieję że podany parametr dotyczy najcięższego modelu w ofercie.
Łańcuch
Nowy łańcuch HG-X posiada asymetryczne kierunkowe ułożenie ogniw. Prawa strona (ta z logo) jest zoptymalizowana do pracy z przednią przerzutką, a lewa z tylną. Użyto także puste piny w celu obniżenia wagi, co się zresztą udało, ponieważ deklarowana waga wynosi 259g, czyli jakieś 7 mniej. Po usunięciu niepotrzebnych ogniw zejdzie jeszcze trochę.
Ogniwa powleczono stopem cynku dla zwiększenia trwałości, a specjalnie zaprojektowane płytki teoretycznie będą lepiej pozbywać się błota.
Kaseta
Niedobra wiadomość dla tych którzy oczekiwali cudu. Jeszcze nie tym razem. Shimano bowiem nie poszło za głosem konkurencji i wypuściło kasetę w miarę klasycznej konstrukcji. Jednak nie można nie dostrzec kilku poważnych zmian.
W skrócie:
Konfiguracje 11-36T, 11-34T oraz 11-32T
Pięć największych zębatek jest wykonanych z tytanu
Pająk o trzyczęściowej budowie
Nowe profile zębów współpracujące z nowym łańcuchem HG-X
Waga - 255g
Reasumując. Shimano postanowiło stworzyć super grupę dla szerszego grona bikerów, dla których opcja 2x jest niewystarczająca. Jako punkt wyjścia przyjęto obecną grupę XTR, która była zaprojektowana bardzo nowocześnie. Opierając się na tym udało się zrobić coś jeszcze lepszego. Nie da się ukryć że ma to sens, szczególnie jeśli uprawiacie AM, albo ścigacie się w maratonach na długich dystansach po górach, stosowanie tylko i wyłącznie opcji 2x mija się z celem. Jeśli jednak zdecydujecie się na nią, konfiguracje kaset powinny zapewnić CI komfort odpowiedniego stosunku przełożeń. W przypadku designu, to dla mnie Shimano zawsze było numerem jeden - nowe korby, szczególnie w wersji 2x są kolejnym dziełem sztuki - ciekawa, nowoczesna stylistyka oraz brak widocznych śrub oraz większa sztywność (choć i tak korby Shimano są często stosowane jako wzorzec do porównań) na pewno skieruje spojrzenia osób poważnie traktujących swoją pasję w stronę japończyków. Nie da się ukryć jednak, że jest pewien niedosyt. Oczekiwałem lżejszej kasety - już w zeszłym roku widziałem kilkuczęściowe konstrukcje tytanowe w granicach 160-180g. Pod tym względem japończycy zostali przy swoim, choć kultura pracy kaset rekompensuje ewentualną stratę wagową. Manetki zostały utrzymane w "starym" designie - to akurat dobrze, ponieważ osoby które niedawno zakupiły sprzęt, nie będą musiały zmieniać wszystkiego - wystarczy tylko lewa manetka jeśli pozostaną przy napędzie 9-cio biegowym. Przełączanie pomiędzy systemem 2 i 3 biegowym także uważam za bardzo dobre posunięcie. Z wagowego punktu widzenia jest to pomijalne, ponieważ manetki Shimano nigdy nie ścigały się o palmę pierwszeństwa w tej dziedzinie, oferując świetną pracę. Jednak ułatwi to życie tym, którzy będą zmieniać konfigurację korb przy różnego rodzaju imprezach. Zapewni także kompatybilność jeśli masz rowery w kilku konfiguracjach. Shimano otwarło się na szeroko rozumiane kolarstwo górskie i oddaje w ręce pięknie zaprojektowany sprzęt dla każdego a nie tylko garstki zawodników i chwała im za to!
SL-M980 zestaw SL-M980-I zestaw RD-M980-GS RD-M980-SGS CS-M980 (11-34T) CS-M980 (11-36T) CN-M980 114L FD-M980 FD-M980-E FD-M981 FD-M981-D FD-M985 FD-M985-E FD-M986 FD-M986-D FC-M980 (42-32-24T) FC-M980 (38-26T) FC-M980 (40-28T) FC-M980 (42-30T) FC-M980 (44-30T) BR-M985 zestaw przód BR-M985 zestaw tył BR-M988 zestaw przód BR-M985 zestaw tył BL-M985 BL-M988 SM-RT98-SS SM-RT98-S SM-RT98-M SM-RT98-L HB-M985 HB-M988 FH-M985 FH-M988 SM-AX75 WH-M985 F+R WH-M985 F15+R WH-M988 F15+R12 WH-M988 F15+R PD-M980 para PD-M985 para | 207 197 175 177 255 272 259 125 142 148 143 132 155 127 122 770 755 715 720 740 220 229 243 261 81 98 101 126 130 183 140 160 261 312 98 1480 1480 1700 1650 310 398 | manetki RapidFire Plus manetki RapidFire Plus I-SPEC tylna przerzutka GS tylna przerzutka SGS kaseta 10 kaseta 10 łańcuch 10 przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka przednia przerzutka korba 3 blaty z suportem korba 2 blaty z suportem korba 2 blaty z suportem korba 2 blaty z suportem korba 2 blaty z suportem hamulce przód zestaw hamulce tył zestaw hamulce przód zestaw z klockami Ice-Tech hamulce tył zestaw z klockami Ice-Tech klamka hamulcowa klamka hamulcowa z Servo-Wave tarcza Ice-Tec 140mm tarcza Ice-Tec 160mm tarcza Ice-Tec 180mm tarcza Ice-Tec 200mm przednia piasta przednia piasta 15mm tylna piasta tylna piasta 12mm oś 12 mm zestaw kół zestaw kół z 15mm osią na przodzie zestaw kół z 15mm osią na przodzie / 12mm osią z tyłu zestaw kół z 15mm osią na przodzie pedały pedały |
komentarze