SRAM RED eTAP – czas na elektronikę!

Od dłuższego czasu chodziły pogłoski, że SRAM pracuje nad nową elektroniczną grupą osprzętu szosowego. Ujrzała światło dzienne podczas targów Eurobike.

Nowa grupa nosi nazwę SRAM RED eTAP. Jak uważa producent posiada ona zaawansowaną logikę zmiany przełożeń. Czy aby niezbyt zaawansowaną? Naszym zdaniem trochę tak. Chodzi o to, że prawą manetką zrzucamy biegi na cięższe (w tylnej przerzutce), a lewą wrzucamy wyższe przełożenia (także w tylnej przerzutce). W celu zmiany przedniego przełożenia należy przytrzymać jeden przycisk (nieważne lewy czy prawy), a drugim zmienić przełożenie przedniej przerzutki (tutaj z racji tego, iż mamy tylko dwa przełożenia chęć zmiany będzie zawsze chęcią zmiany na drugie przełożenie). Niestety nie ma tu pomyłki, pierwsze wrażenie jest co najmniej dziwne, ale dalsze wnioski będzie można wysunąć po dłuższym teście, bo firma SRAM reklamuje eTAP jako bardzo intuicyjną i ergonomiczną grupę sprzętową.

Manetki SRAM RED eTap

SRAM zapewnia, że dźwignia manetki jest na tyle ergonomiczna, że każdy użytkownik bez względu na to jakich rozmiarów ma dłoń nie będzie miał problemów z znalezieniem dogodnego chwytu dla siebie. 

Specyfikacja:

  • Użyte technologie: eTap® - ErgoDynamics™ Fit, Independent E-Z Access Shift,  Brake lever Reach Adjust™, Airea wireless transmission
  • Obsługiwane ilości przełożeń: 2 z przodu oraz 11 z tyłu
  • Waga: 260g (para)
  • Użyte materiały: dźwignia wykonana z włókna węglowego, tłoczona osłona wykonana z gumy, dioda led sygnalizująca stan pracy
  • Kompatybilność: eTap®

Przerzutka tylna SRAM RED eTAP

Konstruktorzy zapewniają, że nie będzie problemów z jej ustawieniem, a gdy zakończymy konfigurację naszej przerzutki będzie ona działać z wielką precyzją, mogąc obsłużyć maksymalnie 28 zębów. Kółeczka przerzutki wyposażone są w łożyska ceramiczne, które znacznie zmniejszają opory toczenia. 

Specyfikacja:

  • Użyte technologie: Exact Actuation™, AeroGlide Pulleys™, High Grade Ceramic bearings™, Airea wireless transmission
  • Obsługiwana ilość przełożeń: 11
  • Waga: 239g (z baterią), 215g (bez baterii)
  • Użyte materiały: aerodynamiczny wózek wykonany z carbonu, szara oraz czarna anoda, dioda led sygnalizująca stan pracy
  • Kompatybilność: eTap

Przerzutka przednia SRAM RED eTAP

Ma działać płynnie i precyzyjnie, a jak będzie mamy nadzieje przekonamy się niebawem. 

Specyfikacja:

  • Użyte technologie: Yaw™ Shifting, Airea wireless transmission
  • Obsługiwana ilość przełożeń: 2
  • Waga: 187g (z baterią), 163g (bez baterii)
  • Użyte materiały: stalowe prowadnice, aluminiowy pantograf, szara oraz czarna anoda, dioda led sygnalizująca stan pracy
  • Kompatybilność: eTap

SRAM RED eTAP Blips

Przewodowe (niestety) manetki, które idealnie sprawdzą się w rowerach czasowych, producent zapewnia, że zamontujemy je tak aby były w najbardziej dogodnym dla nas miejscu. Ich współpraca z przerzutkami możliwa jest dzięki modułowi BlipBox, do którego należy je podłączyć za pomocą przewodów.

Specyfikacja:

  • Użyte technologie: eTap®
  • Obsługiwana ilość przełożeń: dowolna
  • Waga: 150 (6g sztuka), 230 (7g sztuka), 450 (8g sztuka), 650 (9g sztuka)
  • Kompatybilność: eTap

SRAM RED eTap Blipbox

Właśnie dzięki temu modułowi jest możliwość instalacji dodatkowych manetek na kierownicy AERO.

Specyfikacja:

  • Użyte technologie: eTap
  • Ilość obsługiwanych przełożeń: dowolna
  • Waga: 31g
  • Użyte materiały: poliwęglan, abs
  • Kompatybilność: eTap

Cennik grupy Sram eTap (obejmujący już istniejące elementy takie jak korba czy kaseta).

Na koniec wyjaśnienie tajemniczych skrótów oraz technologii zastosowanych w bezprzewodowej grupie SRAM eTap

AIREA™ (Area)

Transmisja danych w grupie eTap wykorzystuje 128bitowe szyfrowanie. Dodatkowo za każdym gdy elementy grupy są ze sobą parowane zostaje wygenerowany nowy kod służący do szyfrowania połączenie celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa.

eTAP

Technologia eTap obejmuje ogół elementów, na które składają się bezprzewodowe manetki, zaawansowane zarządzanie energią oraz zastosowane układy mechatroniczne.

Blips

Dodatkowe manetki przeznaczone do rowerów czasowych. Dla jeszcze lepszego doboru pozycji czasowej dostępne są z przewodami w czterech długościach: 150mm - 6g, 230mm - 7g, 450mm - 8g, 650mm - 9g.

Kompatybilność

Osprzęt jest kompatybilny z wszystkimi tarczami, hamulcami itd. szosowymi SRAM. 

Zarządzanie energią

Każdy element systemu wyposażony został w diodę sygnalizującą stan pracy oraz stan baterii. Dodatkowo w celu oszczędzania energii cała grupa w spoczynku pozostaje w stanie uśpienia i przełącza się w tryb pracy automatycznie gdy zaczynamy jazdę. Tak samo po zakończeniu jazdy i odstawieniu roweru system automatycznie przechodzi w stan czuwania.

Yaw

Wózek w przedniej przerzutce Sram Rad oraz nowej przerzutce eTap obraca się delikatnie wokół własnej osi w celu zapewnienia idealnej współpracy z przerzutką tylną, nie powodującąc zbędnych hałasów czy nieprzyjemnych dźwięków. Mówiąc inaczej, w rozwiązaniach stosowanych przez innych producentów skrajne położenia wózka są względem siebie równoległe. W przypadku zastosowanie technologii Yaw, skrajne położenia wózka pozostają względem siebie pod bardzo ostrym kątem.

Baterie

Pełne ładowanie baterii trwa zaledwie 45minut.

Dostępność: wiosna 2016


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl