​O hakowych problemach słów kilka

Zacznijmy od tego, że po trwających jakiś czas poszukiwaniach ramy z efektywnie działającym zawieszeniem w Twoich rękach znalazło się karbonowe cudo, a zestawie z nim otrzymałeś obejmę, stery i hak. Z ciekawością i podekscytowaniem zarazem zabrałeś się za składanie nowego kocurka i wszystko szło pięknie aż doszedłeś do momentu w którym trzeba wyregulować tylną przerzutkę. 

Oto sprawca całego zamieszania - jego bezwzględność HAK

Przykręcasz ją do haka, pamiętając by obejma oparła się o ząbek na haku, przekładasz łańcuch i zaczynasz zabawę. Pierwszy problem - za luźny łańcuch, a może za długi? Przerzutka opiera się w skrajnym położeniu a regulacja śrubką naprężenie powoduje minimalny ruch wózka, ale nie w tym zakresie który jest potrzebny. Za krótka śrubka regulacyjna? Niemożliwe. To co jest grane? Jeśli nie śrubka to ząbek haka jest w niewłaściwym położeniu. Zaczynasz poszukiwania informacji w necie i z wymontowanych hakiem w ręce sprawdzasz czy wszystko się zgadza. Dokopujesz się do dokumentacji na stronie producenta przerzutki i wszystko staje się jasne. Ząbek na haku powinien być z zupełnie innym położeniu. Porównujesz obrazek z hakiem a następnie jedziesz do znajomego warsztatu i prosisz żeby Ci dospawali tam trochę aluminium to sobie wyrzeźbisz resztę. Po kilkudziesięciu minutach zabawy z pilnikiem masz Twój nowy hak, z nowym ząbkiem.

Zaczynasz zabawę od nowa. Tym razem przerzutka już napina łańcuch, więc zabierasz się za regulację. Z najmniejszą zębatku idzie jak po maśle i po drobnej korekcie masz ideał, ale zaraz wózek zatrzymuje się na 2 zębatki przed końcem. Za nic nie chce wskoczyć na dwie największe koronki. Nerwowo zaczynasz zabawę ze śrubką regulacyjną, ale zabawa nie przynosi zamierzonego rezultatu. Do jasnej…. co się dzieje. W myślach przypominasz sobie że rower który miałeś ostatnio w testach miał tą samą przerzutkę co Ty (Sram X01) ale tam wszystko działało. Wracasz do dokumentacji na stronie producenta i sprawdzasz tym razem już wszystko dokładnie. Olśnienie przychodzi tak samo nagle jak ostatnio. Czemu ja tego wcześniej nie zauważyłem. 

Specyfikacja haka pod sprzęt X01

Specyfikacja haka pod sprzęt X0

Przerzutka jest zdecydowanie za mocno odsunięta od kasety i to we wszystkich osiach. hak jest pod złym kątem, jest za długi i zbyt daleko odsunięty. Niemożliwe. Całe szczęście że jutro pracują u dystrybutora to pożyczę sobie hak z tego drugiego roweru i porównam. Może da się przykręcić tamten drugi do roweru i sprawdzić czy to załatwi sprawę. Na drugi dzień z kolejnym hakiem w ręce próbuję go zamontować do swojego niedokończonego kocurka i kolejny problem. choć hak wydaje się mieć prawie identyczne mocowanie to wychodzi to z całą mocą znaczenie słowa „prawie”. Mając pozwolenie na zabawę z pilnikiem dopasowuje kształt haka do gniazda w ramie. Po kilkudziesięciu minutach kształt został dopasowany i można było założyć koło z osią i zobaczyć jak teraz będzie to pracowało. Śrubka napinająca została ustawiona w optymalnej pozycji, regulacja położenia przy małej zębatce skorygowana dość znacznie w stosunku do poprzedniego haka, W końcu łańcuch wskakuje już na 42-kę. Uff. Jesteśmy w domu. 

Pora na uruchomienie kreatywności i zdolności inżynierskich. Na drugi dzień na wypasionej stacji roboczej odpalam oprogramowanie do modelowania 3D i zaczynam projektowanie mojego nowego haka. Robota idzie sprawnie i po paru godzinach hak wymodelowany. Drukować czy wycinać. Nie chce mi się tego drukować, za dużo problemów, do tego większy koszt, a obiekt spokojnie może być wycięty CNC. Telefon do zaprzyjaźnionej narzędziowni w jakim formacie zapisać im plik i wysyłka załącznika mailem. 

Po dwóch dniach 2 nowiuteńkie haki trzymam w rękach. W głowie cały czas myśli czy czegoś nie spartoliłem podczas projektowania. Całą drogę myślę zadziała czy nie. Zadziałała. Wszystko super precyzyjnie dopasowane, gwinty bez najmniejszych problemów. Nareszcie koniec męczarni.

Różnice jak widać są spore...

Jakie wnioski powinniście z tego wyciągnąć? Kilka:

- przerzutki Sram i Shimano są inne, a te sramowskie pracujące w systemie 1x11 są jeszcze bardziej inne od tych innych

- skoro przerzutki są inne to i haki będą inne

- kupując ramę jakiegoś roweru, bądź cały rower sprawdzajcie czy producent wyposaża poszczególne wersje wyposażenia w napędy jednego czy kilku producentów (ja sprawdziłem to niedawno i kilkanaście wersji rowerów opartych na tej samej ramie ma tylko Shimano na pokładzie), więc jeśli w przyszłości będziesz chciał założyć sprzęt Srama (osobiście polecam) to możesz się jednak liczyć z takimi problemami jakie opisałem.

- jeśli już masz problem i ten artykuł oświecił Cię co do przyczyny dlaczego coś nie działa, napisz do nas, może będziemy w stanie CI pomóc (projekt 3D, druk 3D, CNC).

Shimano XT na haku oryginalnym

Sram X01 na haku własnej konstrukcji


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl