Specialized Tarmac Expert sprawdzony!

Jakiś czas temu dzięki uprzejmości Twomark Sport Marek Dudkiewicz, miałem okazję testować rower szosowy Specialized Tarmac Expert.

Muszę przyznać, że były to dwa bardzo ciekawe tygodnie, ale zanim przejdę do szczegółów najpierw przyjrzyjmy się jakich technologii Specialized użył do tworzenia roweru.

http://twomarksport.pl/

Nie będę bawił się tutaj w specjalistę od nowinek, więc zacytuję w jaki sposób firma Specialized przedstawia rower:

Nowy Tarmac Expert opracowany w technologii Rider-First Engineered™ gwarantuje sztywność i legendarną stabilność na zjazdach w każdym rozmiarze ramy. Płynna zmiana przełożenia z 11-biegowym napędem Shimano Ultegra - nieoceniona na każdej trasie.

Karbonową ramę FACT 10r opracowano w technologii Rider-First Engineered™, by zapewnić perfekcyjne dopasowanie w dniu zawodów. Siodło Specialized Body Geometry Toupé Expert Gel na wydrążonych tytanowych szynach - wygodna i efektywna jazda

Co to takiego technologia Rider-First Engineered?

Rider-First Engineered™ to całkowicie nowe podejście do prac nad rowerem, będące efektem partnerstwa z wiodącą stajnią Formuły 1 - McLarenem. Rider-First Engineered™ zaczyna i kończy się na jeźdźcu; każdy z siedmiu rozmiarów ramy jest indywidualnie opracowywany w oparciu o rzeczywiste siły nacisku ze strony rowerzysty.

Po raz pierwszy w kolarstwie model roweru zapewnia dokładnie takie same wrażenia z jazdy, niezależnie od rozmiaru ramy. W porównaniu do Tarmaca SL4, wszystkie siedem rozmiarów nowego Tarmaca wykazuje poprawę sterowania, efektywności pedałowania (sztywny suport), elastyczności i aerodynamiki. Ponadto, mniejsi zawodnicy (49, 52 i 54) otrzymują lżejszy i bardziej zrównoważony sprzęt, lepiej pokonujący zakręty. Więksi użytkownicy (61 i 64) docenią zwłaszcza poprawę sterowności.

Korzystając z zaawansowanych metod testowych McLarena, Specialized opracował pierwsze w branży rowerowej modele symulacji i dynamiczne testy, które pozwoliły inżynierom w pełni zrozumieć, jak rowery w różnych rozmiarach ramy reagują na obciążenie. Dane te umożliwiły Specialized opracowanie ram z uwzględnieniem najważniejszego ogniwa łańcucha - jeźdźca. Dzięki nowatorskiemu podejściu inżynierowie byli w stanie określić docelowe potrzeby użytkowników każdego z siedmiu rozmiarów ramy i opracować każdy z nich indywidualnie, osiągając założone cele.

Specyfikacja:

Rama Specialized: FACT 10r carbon, FACT construction, tapered/shaped 1-1/8" to size-specific lower headtube, compact race design, internal cable routing

Widelec: S-Works FACT carbon, full monocoque, size-specific taper
Stery: 1-1/8" upper, size-specific lower, stainless steel cartridge bearings, 8mm carbon cone spacer, w/ 25mm of carbon spacers
Mostek: Specialized Pro SL, alloy, 4-bolt
Kierownica: Specialized Expert, shallow drop, alloy, 123mm drop, 75mm reach
Owijka: Specialized Classic, w/ gel
Przedni hamulec: Shimano Ultegra
Tylny hamulec: Shimano Ultegra
Przednia przerzutka: Shimano Ultegra, 11-speed, braze-on
Tylna przerzutka: Shimano Ultegra, 11-speed
Manetki: Shimano Ultegra, 11-speed
Kaseta: Shimano Ultegra, 11-speed, 11-28
Łańcuch: Shimano Ultegra, 11-speed
Mechanizm korbowy: FSA, carbon, BB30, 52/36
Przednie koło: Fulcrum S4
Tylne koło: Fulcrum S4
Przednia opona: Specialized Turbo Pro, 127TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x23c
Tylna opona: Specialized Turbo Pro, 127TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x23c
Dętki: Standard, presta valve
Siodło: Body Geometry Toupé Expert Gel, hollow Ti rails, 143mm
Sztyca: S-Works FACT carbon, 20mm offset, 27.2mm
Zacisk sztycy: Specialized, integrated wedge

Dość suchych faktów, czas opisać wrażenia z jazdy i nie tylko… Zacznę od wyglądu, tutaj wiadomo rzecz gustu, dla mnie osobiście malowanie jest spokojne, nie wyróżniające się zbytnio w peletonie. Całe szczęście z jazdą jest całkiem inaczej. Wykończenie ramy jak się można było spodziewać jest niemal perfekcyjne… Oczywiście linki prowadzone są wewnątrz ramy, co stało się już niemal standardem. Mój rower był w rozmiarze L i jedyną rzeczą, która mi nie odpowiadała był strasznie nisko mocowany koszyk na bidon na rurze podsiodłowej. 

Podczas jazdy trzeba było dość mocno się wyginać po bidon, dla mnie to minus. Na dużą pochwałę zasługuje skonfigurowanie kierownicy, wspornika kierownicy oraz siodła, wsiadłem na rower i jeździłem bez żadnych grymasów! A jeśli ktoś zwrócił uwagę na moje testy zazwyczaj po pierwszej jeździe zmieniam fotel…

Wielokrotnie już opisywałem podczas poprzednich testów jak działa ultegra 11-speed i tu nie ma się do czego przyczepić. Pierwszy raz miałem możliwość korzystania z karbonowej korby FSA (52/36T) i według mnie jest dużo sztywniejsza niż Ultegra. Kolejnym fajnym rozwiązaniem jest zastosowanie owijki żelowej, która w pewnym stopniu tłumi drgania. Jeżeli chodzi o samą jazdę to rower świetnie przyśpiesza - jest sztywny oraz na nierównościach nie tłucze się!

Na "Specu" na moje nieszczęście miałem okazję jeździć w każdych warunkach, od pięknego słońca, przez deszcz, kończąc na padającym śniegu. Momentami nie było to wcale przyjemne, ale dzięki temu mogę powiedzieć że rower został sprawdzony w każdych warunkach!

Podczas zjazdów rower prowadzi się bardzo pewnie, jedzie tam gdzie chcemy, natomiast na podjazdach czuć jak się napędza szczególnie gdy naciskamy mocniej na pedały po wyjściu z zakrętu, jedynym ograniczeniem jak nasza moc w nogach :) W górach pomocna bardzo jest kaseta o konfiguracji 11-28, dla kogoś kto trenuje ułatwi płynne pokonywanie podjazdów, a zwykłego amatora nie zniechęci do wypadu w góry.

Waga roweru to 7,9kg (rozmiar L) wraz z pedałami ultegry, jest nieźle w szczególności, że jest sporo rzeczy, na których możemy odchudzić nasz rower. Tylko pytanie czy w tej cenie (15 000zł) nie można wymagać czegoś więcej?

Rower spokojnie mogę każdemu polecić od amatora po zawodnika, jedyny minus to cena… 15 000 zł moim zdaniem trochę za dużo, ale zanim go skreślicie ze względu na cenę warto wypożyczyć taki rower na test, a jest taka możliwość w centrum testowym Specialized Concept Store Bielsko Biała (Twomark Sport), tylko uważajcie można się zakochać w tym, jak ten rower jeździ!

Oceny:
Wykonanie - 4,5
Waga - 4
Właściwości jezdne - 4,5
Cena - 3

Serdeczne podziękowania dla Marka Dudkiewicza Specialized Concept Store Bielsko Biała (Twomark Sport) za udostępnienie roweru do testów.


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl