Przewodnik po szybkich naprawach

Wszyscy to znamy, prędzej czy później zemsta gwoździa, czy pękającego łańcucha dotyka każdego z nas. Oto szybki, bez zbędnego owijania w bawełnę przewodnik po szybkich naprawach.

Za każdym razem, kiedy załatasz kapcia, nowa dętka znów flaczeje 

Jeśli przedziurawienie dętki następuje na dole, prawdopodobnie poluzowały się nyple i szprychy mogą dziurawić dętkę. Jeśli zaś regularne kapcie następują na wierzchu dętki, prawdopodobnie w oponie mógł utkwić jakiś mały, ostry przedmiot. Znajdź go macając delikatnie palcami dookoła wnętrza opony i usuń intruza.

Regularnie łapiesz kapcie 

Napompuj więcej powietrza do kół.

Zdjęta opona nie chce wejść z powrotem na obręcz 

Wypuść powietrze, poruszaj rękoma miejsce, w którym nie chce opona wejść, napompuj około 30psi powietrza i wepchaj brzeg opony do środka aby zobaczyć, czy opona zahaczy o rant obręczy. Kiedy dętka leży prawidłowo w środku (nie ma wybuleń), napompuj powietrza do pożądanej ilości.

Łatka nie chce się przykleić do dętki 

Dodaj więcej kleju i pozwól mu całkowicie wyschnąć. I nie, nie dmuchaj aby szybciej wyschnął - powietrze wydychane z płuc jest wilgotne, co nie ułatwi wysychania kleju. Kiedy zakładasz samoprzylepną łatkę - staraj się nie dotykać palcami lepkiej strony.

Skrzypiące koła 

Szprychy mogły się poluzować. Jeśli naprężenie szprych jest dobre, to może to być dźwięk ruchu szprych względem siebie. Nawilż miejsce styku szprych oliwką, wycierając jej nadmiar.

Skrzypi coś w dole, jak pedałujesz 

Dokręć ramiona korby. Jeśli dźwięki wciąż występują, odkręć korby, nasmaruj i załóż z powrotem.

Największa zębatka się wygina i łańcuch ociera o prowadnicę przerzutki przedniej 

Sprawdź, czy nie poluzowały się śruby mocujące zębatkę.

Zachciało Ci się umyć mechanizm korbowy i odkręciłeś/aś zębatki, teraz po założeniu z powrotem - przednia przerzutka nie pracuje tak, jak przed demontażem zębatek 

Możliwe, że założyłeś tarcze odwrotnie. Zdemontuj je i załóż poprawnie - zwykle, bolce ramienia korby pasują do wgłębień w zębatkach. Kontroluj sytuację od góry, aby upewnić się, czy są równe odstępy między zębatkami.

W czasie, kiedy próbowałeś zdjąć ramię korby albo je poprawić - nie możesz teraz go odkręcić 

Przejedź się kilka razy dookoła osiedla. Korba się poluzuje i będziesz mógł ją zdjąć.

Linki od przerzutek rysują ramę 

Po dokładnym oczyszczeniu ramy naklej w tym miejscu przezroczystą taśmę (lub kup zestaw naklejek na ramę do tego celu przeznaczonych).

Głośna i beznadziejna praca przerzutki, która nie poddaje się regulacji 

Nakrętka kasety mogła się poluzować. Potrzebujesz klucza do kasety aby dobrze ją dokręcić. Jednak jeśli dolegliwość wyszła na jaw gdzieś poza domem, możesz dokręcić ją palcami, co pozwoli Ci dojechać do domu lub najbliższego sklepu/serwisu.

Ząbki kasety zaczęły rdzewieć 

Niewielka ilość rdzy nie zniszczy ząbków, więc nie jest to duży problem. Zwykle wystarczy niewielka ilość smaru do łańcucha i przejażdżka. Tarcie łańcucha o zębatki usunie rdzę. Po przejażdżce warto porządnie wyczyścić łańcuch.

Na niektórych przełożeniach pedałowanie wywołuje głośne przeskakiwanie łańcucha 

Między zębatkami mogło zalegnąć trochę gliny. Jeśli widzisz "obce ciało" (błoto, trawę) - wyjmij je stamtąd najlepiej cienkim patykiem. Prawdopodobnie coś między kasetami uniemożliwia umieszczenie łańcucha między zębatkami. Jednak, gdy kaseta jest czyściutka, prawdopodobnie jest już mocno zużyta i należy ją zmienić razem z łańcuchem.

Przednia przerzutka nie chce się ustawić precyzyjnie względem zębatki 

Sprawdź patrząc od góry, czy wózek przerzutki jest ustawiony równolegle do zębatek, jeśli wystąpi taka potrzeba, poluzuj i ustaw prawidłowo przerzutkę. Jeśli przerzutka ustawiona jest prawidłowo, prawdopodobnie będziesz musiał ustawić śrubki ograniczające wysuwanie się wózka przerzutki najbardziej do zewnątrz i do wewnątrz. Niby prosta sztuka, ale jak Ci nie wychodzi, idź do sprawdzonego serwisanta rowerowego :)

Tylna przerzutka ciągle głośno skrzypi 

Kółeczka przerzutki, manetki i każdy ruchomy element może potrzebować trochę rzadkiego smaru.

Hamulce hamują ospale, nawet pomimo nie zużytych klocków hamulcowych 

Linki mogły się już naciągnąć, spróbuj je naciągnąć pokrętłem przy hamplach, aż okładziny będą bliżej obręczy. Jeśli to niewiele pomoże, pomoże na pewno wymiana linek na nowe.

Podczas hamowania odczuwalne są wibracje 

Prawdopodobnie masz krzywą obręcz. Powoduje to uderzanie w okładzinę hamulca powodując nieprzyjemne odczucie. Lepiej weź swój rower do serwisu.

Jedna okładzina ociera o obręcz lub jest znacznie bliżej niej niż okładzina z drugiej strony 

Zanim zaczniesz się bawić regulacją klocków - otwórz szybkozamykacz, dociśnij koło i zamknij szybkozamykaczem. Często rozwiązuje problem. Jeśli zaś to nie działa, a masz proste koło i okładzina się ociera o obręcz, konieczne będzie ustawienie klocków. W większości nowych hamulcach robi się to przez przekręcanie jednej śrubki umieszczonej na środku lub z którejś strony. Kręć i obserwuj jak się zmienia ułożenie klocka względem obręczy.

Skrzypiące siodełko 

Nasmaruj niewielką ilością szyny siodełka w okolicy jarzma. W przypadku skórzanych siodeł - to jest taka jego cecha, że skrzypi, bez uszczerbku na sprzęcie.

Nigdy nie pamiętasz w którą stronę zakręca się pedały 

Prawy pedał zakręć normalnie, w prawą stronę (righty-tighty), lewy w lewą (lefty-loosey).

Mimo porad powyżej, zakręciłeś lewy pedał do prawego ramienia i odwrotnie 

Możesz odkręcić pedał, ale musisz zamienić miejscami ramiona korby - żłobienia są bardzo delikatne i łatwo je wytrzeć wkręceniem niewłaściwego pedała. Pamiętaj, ZAWSZE sprawdzaj pedały przed wkręceniem - zwykle na osi można znaleźć literkę R dla prawego i L dla lewego pedała.


o autorze

Paulina Pacyga

Z wykształcenia fizjoterapeutka.
 Amatorka jazdy w górach, choć o kulejącej technice. Wielbicielka widoków zza kierownicy, które zatrzymuje w kadrze fotografii. Uwielbia gadżety. W redakcji przedstawia kobiecy punkt widzenia.

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl