Zehus Bike+ – inteligentne wspomaganie

Wielu z nas przeróbka zwykłego roweru na rower ze wspomaganiem elektrycznym kojarzy się niemalże z koszmarem. Po pierwsze spora część systemów elektrycznego wspomagania jazdy składa się z wielu elementów takich jak silnik, bateria, manetka oraz czasem moduł sterujący. Po drugie moduły te a w szczególności bateria są duże, niewygodne oraz trudne do zamontowania do większości ram. Po trzecie wszystkie elementy należy z sobą połączyć wiązkami przewodów, co dodatkowo komplikuje sprawę oraz często psuje efekt wizualny.

Rozwiązaniem może być piasta z silnikiem Bike+ włoskiej firmy Zehus. Piasta ta w odróżnieniu od oferowanej na rynku konkurencji ma bardzo zwartą oraz minimalistyczną formę a jej obsługa jest niemalże niezauważalna. Otóż wszystkie elementy systemu zamknięto w obudowie piasty ( silnik, baterię oraz sterowanie ) a jej montaż jest możliwy w chyba każdym rowerze wyposażonym mocowanie tylnej piasty w standardzie 9mm.

Najciekawiej prezentuje się jednak sprawa sterowania. Firma Zehus podeszła do tematu w sposób zgoła odmienny niż konkurencja. Postawiła ona na komunikację bezprzewodową za pomocą łącza bluetooth oraz telefonu komórkowego zamiast klasycznej manetki. Jest to szczególnie przydatne, ponieważ nie plączą się nam rozmaite kable, które jak wiadomo lubią się przerywać. Do wyboru mamy kilka trybów. Od podstawowego, który umożliwia komunikację z piastą i ustawienie optymalnych dla nas parametrów pracy po najbardziej zaawansowany, którym to w czasie rzeczywistym możemy na ekranie swojego telefonu kontrolować wszelkie parametry. 

Ciekawym trybem pracy jest tryb Bike+. W tym trybie system w czasie rzeczywistym dokonuje pomiarów, nachylenia terenu, generowanej mocy, kadencji w celu optymalnej dystrybucji energii. Przykładowo jeżeli zjeżdżamy z góry lub też pedałujemy z wyjątkową lekkością system przełącza się w tryb ładowania energii, żeby przełączyć się w tryb wspomagania gdy spadnie mam kadencja lub też czujnik nachylenia wykryje wzniesienie. Można zatem powiedzieć że komputer z pomocą czujników zastąpił tradycyjną manetkę, za pomocą której przełączaliśmy tryb pracy z wspomagania do hamowania. Jednakże, gdyby komuś udało się wyczerpać baterię istnieje możliwość podłączenia piasty za pomocą zwykłego złącza i naładowanie baterii za pomocą zasilacza.

Szczegóły w prezentacji producenta

Specyfikacja:

1. Moc slinika - 250W

2. Rodzaj bateri - Li-ion 30V 160Wh

3. Ilość cykli ładowania - powyżej 1000

4. Odzysk energii - jest

5. Waga zestawu - 3kg

6. Kompatybilność - rozstaw haków 120mm i więcej

7. Minimalna wielkość obręczy - 20"

8. Liczba szprych - 32, 36

9. Kompatybilność - zębatki jednorzędowe mocowane na wielowypust Shimano


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl