Berk Composites – słoweński garnitur

Marka ta wywodzi się ze Słowenii. Firmę założył w 2010 roku Jure Berk, w tamtym czasie czynny zawodnik teamu Continental Team Radenska oraz student mechaniki i inżynierii materiałowej. W roku 2012 Jure jednocześnie kończy studia oraz swoją przygodę z zawodowym peletonem. Od tego czasu skupia się na rozwoju swojej firmy, chcąc wykorzystać zarówno swoją wiedzę wyniesioną ze studiów jak i doświadczenie zdobyte podczas licznych zawodów, w celu produkowania komponentów dopasowanych ściśle do wymagań zawodnika. Po jakimś czasie dołącza do niego przyjaciel, który podobnie jak Jure także posiada wiedzę na temat materiałów kompozytowych i następuje powolny rozwój firmy.

W odróżnieniu od części firm ten były zawodowy kolarz od samego początku stawiał na jakość. Dlatego też wszystkie ich produkty są ręcznie robione na Słowenii a nie zlecane „wschodnim partnerom” lub też perfidnie kupowane na wschodzie.

Obecnie oprócz rowerów firma produkuje także elementy z włókna węglowego dla wielu branż jak chociażby medycyny oraz żeglugi. Co warte podkreślenia, zdecydowana większość produktów oferowanych przez Berk Composites jest robiona na zamówienie pod konkretnego klienta a nie produkowana seryjnie. Dobrym przykładem może być rama rowerowa, która na jego stronie internetowej określana jest mianem „custom frameset”. Cóż się kryje pod tą tajemniczą nazwą. Otóż każda rura oraz łącznik jest szyty na miarę pod klienta. Możemy zatem powiedzieć, iż Jure jest w stanie uszyć nam rower na miarę, który będzie miał zarówno geometrię jak i parametry odpowiadające min. za komfort jazdy dopasowane do naszej anatomii oraz stylu jazdy.

Jednym z ich najnowszych produktów jest siodło wykonane w całości z włókna węglowego. Posiada ono dosyć ciekawą budowę. Składa się niejako z dwóch sklejonych ze sobą elementów. Pierwszym jest skorupa górna mająca kształt zbliżony do litery V. Dzięki temu jest bardzo elastyczna oraz posiada bardzo duży otwór w środkowej części, służący do zmniejszenia ucisku na prostatę oraz poprawie wentylacji w tej części.  

Drugim elementem są pręty przyklejone na końcach siodełka połączone ze sobą w tylnej części specjalnym łącznikiem w kształcie omegi, spinającym ze sobą dwie części litery V, w sposób poprawiający elastyczność konstrukcji. Co ciekawe i od razu rzucające się w oczy to fakt, iż siodło podobnie jest większość wyścigowych komponentów jest nielakierowana. Czy jest to zaleta czy wada? Tutaj zdania mogą być podzielone pomiędzy zwolenników odporności oraz maniaków niskiej wagi. Oczywiście możliwe jest zamówienie siodełka pokrytego 3mm warstwą pianki oraz skórą. 

Taki zabieg spowoduje jednak, że nasze siodło przytyje o ok. 20g. Standardowo siodełka produkowane są pod zawodników ważących poniżej 85kg lecz istnieje możliwość zamówienia siodełka o zwiększonym limicie wagowym.

Dane techniczne:

1.       Dostępne szerokości: 132mm, 150mm

2.       Wykończenie: mat, połysk, pokrycie pianką oraz skórą

3.       Limit wagowy: 85kg ( na zamówienie większy )

4.       Waga siodła: 132mm ( poniżej 69g ), 150mm ( poniżej 79g )

5.       Pręty: okrągłe o średnicy 7mm

Myślę, że w dobie „bikefittingu” oraz coraz bardziej świadomych wyborów komponentów pod kątem zarówno lepszych wyników jak i bardziej komfortowej jazdy warto się zapoznać się ofertą tej Słoweńskiej manufaktury.

Strona producenta: http://www.berk-composites.com/shop/index.php

Strona polskiego dystrybutora: na chwilę obecną firma nie posiada polskiego dystrybutora

Autor: Szymon Barczyk


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl