Émonda — najczęściej zadawane pytania
- Co to jest Émonda?
- Cała linia Émonda została zaprojektowana od podstaw jako oferta najlżejszych i najlepiej jeżdżących rowerów szosowych w każdym przedziale cenowym. Samo słowo Émonda pochodzi od francuskiego czasownika émonder, który znaczy odcinać, odejmować. I dokładnie to zrobiliśmy: pozbyliśmy się wszystkiego, co nie jest niezbędne.
- Dlaczego stworzyliście linię Émonda?
- Wszystkie nasze badania wskazują, że jedną z pierwszych rzeczy, które robi klient po zademonstrowaniu mu roweru szosowego, jest jego podniesienie lub zapytanie o wagę (po czym następuje ściśnięcie klamek hamulców i postukanie w górną rurę, aby usłyszeć dźwięk pustego profilu z włókna węglowego). Każdy rowerzysta doceni lekki, dobrze jeżdżący rower, a my wiemy, jak go zrobić.
- Zatem jak nowy model się prowadzi?
- Rewelacyjnie! Linia Émonda przeszła najostrzejszy program jazd testowych w historii firmy Trek. Podczas prac użyliśmy wszystkich dostępnych technologii: analizy metodą elementów skończonych, mierników naprężeń oraz komputerowego modelu sił działających podczas pokonywania zakrętów. Ale badania laboratoryjne to nie wszystko... Zatem przez ponad rok kolarze z naszego zespołu Trek Factory Racing oraz inni zawodowi sportowcy przeprowadzali test po teście w celu określenia optymalnego rozkładu włókna węglowego i charakterystyki jazdy. Dzięki temu wielkiemu wysiłkowi Émonda szybko stał się ulubionym rowerem wielu naszych zawodników.
- A co z dostosowanym do rozmiaru kształtowaniem rur, o którym było ostatnio głośno w mediach?
- Stosujemy krzywizny dostosowane do rozmiaru począwszy od roku 1992, kiedy to po raz pierwszy zaprezentowaliśmy włókno węglowe OCLV. Wtedy mogliśmy kształtować jedynie laminat każdego z łączników (przy suporcie, sztycy i główce). Od tego czasu jesteśmy liderem w tym zakresie. Dzięki rozwojowi technologii w roku 2004 mogliśmy wprowadzić większe zmiany do laminatu i poszerzyć zakres elementów ramy objętych modyfikacjami o rurę górną, rurę dolną i rurę podsiodłową. Model Madone z roku 2008 był pierwszym, w którym kontrolowaliśmy laminat KAŻDEGO elementu ramy, i tak jest do dzisiaj w przypadku każdego roweru szosowego wykonanego z włókna węglowego. Dzięki FEA (Finite Element Analysis, analiza metodą elementów skończonych), testom warsztatowym oraz jazdom testowym z udziałem naszych kolarzy osiągnęliśmy w rowerach Émonda szczyty możliwości, jeśli chodzi o kształtowanie rur.
- Czy w przypadku tak lekkiego roweru występują jakieś ograniczenia masy ciała użytkownika?
- Linia Émonda spełnia wszystkie wymagane standardy bezpieczeństwa i przeszła przez nasze rygorystyczne testy uderzeniowe i wytrzymałościowe, znacznie wykraczające ponad normy branżowe. W związku z tym w jej przypadku obowiązuje ten sam limit masy ciała, co przy naszych pozostałych rowerach szosowych, czyli 125 kg (jedyny wyjątek stanowią koła Tune i siodło w modelu SLR 10, które mogą unieść 90 kg). Co więcej, rower Émonda objęty jest najlepszą w branży, dożywotnią gwarancją firmy Trek.
- O ile lżejszy jest rower Émonda od modelu Madone lub Domane?
- Jakkolwiek wszystkie trzy rowery są najlżejsze w swoich kategoriach, to absolutnie bezkonkurencyjna jest w tym zakresie linia Émonda. Porównując kompletne rowery z takimi samymi podzespołami, otrzymujemy następujące wyniki: Émonda SLR jest o 336 gramów lżejszy od aerodynamicznej serii Madone 7 i aż o niewiarygodne 608 gramów od serii Domane 6.
- Ile ważą rowery Émonda?
- Każdy rower Émonda jest bezwzględnie najlżejszy w swojej kategorii. Zachęcamy do zważenia wybranych rowerów z posiadanego asortymentu i porównania wyniku z wagą odpowiedniego modelu Émonda. Poniżej podane wartości dotyczą rowerów 56 cm (52 cm dla kobiet). *Uwaga: w momencie publikacji nie były dostępne końcowe wersje produkcyjne Shimano 105 5800. Z tego powodu nie podajemy wagi rowerów z wyposażeniem Shimano 105. Dane te zostaną opublikowane wkrótce.
Model |
waga (kg) |
|
Émonda S 4 |
8,74 |
|
Émonda S 5 |
|
|
Émonda S 5 WSD |
|
|
Émonda S 6 |
8,38 |
|
Émonda SL 5 |
|
|
Émonda SL 5 WSD |
|
|
Émonda SL 6 |
7,39 |
|
Émonda SL 6 WSD |
7,46 |
|
Émonda SL 8 |
7,06 |
|
Émonda SL 8 RED |
6,81 |
|
Émonda SL 8 WSD |
7,00 |
|
Émonda SLR 6 |
6,60 |
|
Émonda SLR 8 |
6,15 |
|
Émonda SLR 9 |
6,10 |
|
Émonda SLR 9 WSD |
6,09 |
|
Émonda SLR 10 |
4,65 |
|
- Wow – rower ważący 4,65 kg? Jak Wam się to udało?
- Stworzenie najlżejszego produkowanego seryjnie roweru szosowego było jednym z naszych głównych celów podczas projektowania linii Émonda. I daliśmy radę! A teraz po kolei:
|
Waga (g) |
Rama Émonda SLR |
690 |
Widelec Émonda SLR |
280 |
Osprzęt ramy (hak przerzutki, wszystkie ograniczniki linek i śruby) |
30,5 |
Zintegrowana kierownica/wspornik kierownicy Bontrager XXX |
216 |
Nasadka sztycy i jarzmo Bontrager SLR Ride Tuned z włókna węglowego |
119 |
Zespół steru górnego Cane Creek AER |
18 |
Łożysko steru dolnego FSA Super Light |
17,8 |
Hamulce Bontrager Speed Stop (para) |
232 |
Napęd SRAM RED w pełnej konfiguracji |
1455 |
Ceramiczne łożyska suportu Bontrager |
62 |
Podkładki dystansujące do sterów Tune |
1,2 |
Siodło Tune Komm-Vor Plus |
83 |
Zestaw kół Tune: Piasta przednia MIG45, piasta tylna MAG150, obręcze z włókna węglowego do zastosowania z szytkami Skyline, szprychy Sapim CX Ray |
886 |
Zaciski kół Tune Skyline U20 (para) |
27 |
Zatyczka śruby rozporowej Tune Gum Gum i górna zatyczka sterów |
15 |
Szytki Vittoria Crono CS (para) |
360 |
Lekka owijka Bontrager (z zatyczkami końca kierownicy) |
34 |
Linki i pancerze Jagwire Road Elite Link |
125 |
- Czy rower Émonda SLR 10 można dostosować w ramach Project One?
- Bardzo starannie dobieramy każdy element modelu SLR 10 w celu uzyskania wagi 4,65 kg, dlatego nie ma możliwości jego dostosowania w ramach Project One. Jednak Project One obejmuje wszystkie rozwiązania zastosowane w SLR 10, z wyjątkiem podzespołów Tune. Dotyczy to zarówno samej ramy, farby U5 ważącej zaledwie 5 gramów, zintegrowanej kierownicy/wspornika kierownicy Bontrager XXX, jak również ultralekkiej nasadki sztycy Bontrager SLR.
- Czy geometria zmieniła się w jakiś sposób?
- Flagowy model Émonda SLR jest dostępny w geometriach H1 i H2, zaś modele SL i S w geometrii H2, stanowiącej najlepszy wybór w przypadku większości kolarzy. Zarówno w wersji H1, jak i H2 linii Émonda zmieniliśmy nieco geometrię w porównaniu do aerodynamicznej serii Madone, aby jak najlepiej dostosować ją do specyfiki wyczynowego roweru Grand Tour. Za pomocą ślepych jazd testowych potwierdziliśmy, że geometria Émonda jest preferowana do jazdy tego rodzaju.
- Jak wygląda gama modelowa?
- Gama wszystkich modeli Émonda jest uporządkowana według poziomu konstrukcji ramy i rodzaju napędu. Poziomy konstrukcji ramy to S, SL i SLR. Wartość liczbowa po oznaczeniu ramy określa rodzaj napędu.
§ 4 – Shimano Tiagra
§ 5 – Shimano 105 5800
§ 6 – Shimano Ultegra 6800
§ 8 – Shimano Dura-Ace 9000 mechaniczny
§ 9 – Shimano Dura-Ace 9070 Di2
§ 10 – Absolutny szczyt lekkości, wyposażony w SRAM Red
- Na przykład w modelu Émonda SL 6,SLoznacza ramę i widelec SL, zaś 6 oznacza napęd Ultegra w pełnej konfiguracji.
Seria SLR
- Jaka jest różnica pomiędzy trzema rodzajami ramy?
SLR |
SL |
S |
Rama 690 g (pomalowana, 56 cm) |
Rama 1050 g (pomalowana, 56 cm) |
Rama 1220 g (pomalowana, 56 cm) |
Widelec 280 g (pomalowany, rura sterowa ~235 mm) |
Widelec 358 g (pomalowany, rura sterowa ~240 mm) |
Widelec 518 g (pomalowany, rura sterowa ~235 mm, z nakrętką gwiazdkową) |
OCLV Serii 700 |
OCLV Serii 500 |
OCLV Serii 300 |
Hamulce mocowane bezpośrednio |
Standardowe hamulce szczękowe |
Standardowe hamulce szczękowe |
Nasadka sztycy Ride Tuned |
Nasadka sztycy Ride Tuned |
Sztyca 27,2 mm |
Wewnętrzne prowadzenie linek |
Wewnętrzne prowadzenie linek |
Zewnętrzne prowadzenie linek |
BB90 |
BB90 |
Wciskany BB86 |
DuoTrap S |
DuoTrap S |
DuoTrap |
Zwężający się widelec E2 z asymetryczną rurą sterową z włókna węglowego |
Zwężający się widelec E2 z rurą sterową z włókna węglowego |
Zwężający się widelec E2 |
Prowadnik łańcucha 3S |
Prowadnik łańcucha 3S |
Prowadnik łańcucha 3S |
- Co to jest DuoTrap S?
- To druga generacja naszego czujnika prędkości i kadencji, zintegrowana bezpośrednio z widełkami dolnymi. Zintegrowanie czujnika bezpośrednio z ramą jest korzystne z punktu widzenia estetyki, obniżenia wagi i aerodynamiki. A dodatkowo nie trzeba zakładać na ramę żadnych opasek, nie występuje utrata kontaktu z magnesem na skutek przesunięcia się czujnika i nie ma ryzyka, że coś zawiedzie w środku wyścigu. Czujnik DuoTrap S różni się od DuoTrap możliwością korzystania z łączności Bluetooth i ANT+, a także zmodernizowanym, bardziej estetycznym systemem montażu.
- Zgodnie z podanymi informacjami, napędy linii Émonda są zbudowane z pełnych grup sprzętowych. Czyli chodzi po prostu o to, że przerzutki i manetki są do siebie dopasowane?
- Nie tylko. Gdy mówimy pełne grupy sprzętowe, mamy na myśli coś więcej. Każdy model Émonda jest wyposażony w pasujące do siebie łańcuch, kasetę, manetki, przerzutki, korby, hamulce i wszystkie pozostałe podzespoły. Jedyny wyjątek stanowią modele SLR 6 i SLR 10, w których zastosowaliśmy hamulce mocowane bezpośrednio Bontrager Speed Stop, zapewniające optymalne połączenie niskiej masy i osiągów. Te całkowicie nowe hamulce charakteryzują się doskonałą siłą hamowania z możliwością regulacji, przy jednoczesnym obniżeniu masy o prawie 100 gramów w stosunku do hamulców mocowanych bezpośrednio Ultegra oraz o 60 gramów w stosunku do modeli Dura-Ace.
komentarze