Fizik - nie tylko siodła cz.1
Mateusz Zoń:
W ostatnim czasie miałem przyjemność testować dwa produkty firmy fi’zi:k. Była to kierownica fi’zi:k Cyrano R3 oraz owijka na kierownice fi’zi:k Bargel. Kierownica była dedykowana dla typu budowy ciała ‘snake’, jak wiadomo firma fi’zi:k ma serię Spine Concept technology, czyli dobierając siodło pasujące do budowy naszego ciała, dostajemy od razu propozycję właściwej dla nas kierownicy. Odpowiedź na pytanie jakim jesteśmy typem zwierzęcia można znaleźć w jednym z poprzednich artykułów na portalu. Kierownica wykonana jest z Aluminium Ergal.
Na początek w „ruch” poszła waga, kierownica przy szerokości 440mm waży zaledwie 250g, zaś zestaw: owijka + wkładki żelowe 151g.Waga samych wkładek żelowych wynosi 91g, tylko trzeba jeszcze odjąć kilka gram na odpowiednie dopasowanie wkładki i ściągnięcie folii zabezpieczającej. Żeby nie było samych suchych danych, dołączam zdjęcia, a jeśli interesowało by kogoś co dostaje w zestawie Fizik Bargel, to bardzo proszę zdjęcie poniżej.
Kilka już owijek założyłem w swoim życiu, ale myślę, że przy odrobinie cierpliwości każdy jest w stanie sobie z tym zadaniem poradzić, można także znaleźć pomoc na youtube :). Fajnym dodatkiem na kierownicy jest podziałka w miejscu gdzie montujemy manetki, pozwala nam to w bezproblemowy sposób zamontować je w jednej płaszczyźnie. Samo wygięcie kierownicy dla mnie jest idealne.
Wszystko gotowe więc czas na testy w ‘terenie’. ☺ Przed założeniem wkładem żelowych zastanawiałem się czy średnica chwytu kierownicy nie będzie za duża, ale na szczęście nic takiego się nie stało i dla mnie było wszystko tak jak być powinno. Jeśli chodzi o samą jazdę, to ku mojemu zaskoczeniu naprawdę wkładki żelowe Fisik’a działają. Każdy ktoś jeździ na rowerze szosowym, doskonale wie po jakich drogach czasami przychodzi nam się poruszać, a z wkładkami komfort jazdy znacznie się zwiększa (przypominamy artykuł przed wyścigiem Paris-Roubaix). Jeżeli dla kogoś te dodatkowe 90g w rowerze szosowym to nic wielkiego, a szuka sposobu na zwiększenie komfortu jazdy to uważam, że zastosowanie tego typu wkładek żelowych jest super rozwiązaniem. Test napisałem po tygodniu użytkowania, jedynym czynnikiem który może zastanawiać to wpływ potu na zainstalowane wkładki, ale moim zdaniem nic im nie grozi, jest to bardzo porządny produkt.
Paweł: Mnie przypadła przyjemność opisania kilku pozostałych części.
Zacznijmy od sztycy. Pierwsze co zawsze robię jak otrzymuję jakiś komponent to kładę go na wadze, no cóż, jest to silniejsze ode mnie. W przypadku sztycy Cyrano R3 waga pokazała 248g. Nie jest to mistrzostwo świata w klasyfikacji wagowej, ale też nie jest jakoś źle, biorąc pod uwagę że karbonowa sztyca na której ostatnio jeździłem, a której nie potrafię się nachwalić ważyła ok 220g. Powycinane modele innych producentów potrafią ważyć wiele mniej. Co więc mi się w tej sztycy podoba? Przed wszystkim regulacja jarzma.
Przez wszystkie lata miałem do czynienia z wieloma wspornikami siodeł. We wszystkich bez wyjątku regulacja była nazwijmy to kłopotliwa - albo mocowanie na 2 śruby z czego jedna wstawiona pod takim kątem, że nie było opcji włożenia klucza dynamometrycznego, o konstrukcjach na 4 śruby nawet nie wspomnę bo to horror. Tu mamy 2, z czego jedna to klasyczna śrubka na imbus umieszczona tak, że dojdziemy każdym kluczem dynamometrycznym (kto ma siodło z prętami karbonowymi, wie w czym rzecz), a druga to pokrętło, które kręcimy już palcami. Pierwsze odpowiada za dokręcenie szyn siodła do jarzma, drugie za regulację kąta pochylenia. Czemu dopiero Fizik musiał na to wpaść? Może dlatego że ergonomia i komfort to dla nich priorytety. Esteci też nie będą rozczarowani. Design jest bardzo prosty i elegancki. Jeśli nie potrafisz przełknąć gorzkiej wagowej pigułki, a pozwala Ci na to budżet, możesz wybrać wersję R1 z włókna węglowego ważącą ok 190g. Jest jeszcze ładniejsza :)
Gadżetem który bardzo mi przypadł do gustu jest pewien drobiazg. Jest nim mała gumowa obręcz, którą zakładamy na sztycę. Po co? Z dwóch powodów - raz żeby mieć oznaczone do którego miejsca mamy wsunąć sztycę w rurę podsiodłową (nie wiem jak wy, ale ja zawsze coś pokręcę i potem muszę jeszcze raz zmieniać), a drugi ważniejszy nawet powód to uszczelnienie szczeliny rury podsiodłowej na granicy ze sztycą, dzięki czemu nie wpadnie żaden syf do środka. Jak dla mnie fajny gadżet i na pewno będę używał.
Mamy kierownice, sztyce, przydałby się jeszcze mostek. Te w kolekcji występują w dwóch rodzajach. Obydwa wykonane są z ergalu, skręcane tytanowymi śrubami i występują w siedmiu długościach od 70 do 130 mm długości co 10mm. Jakie więc są mniedzy nimi różnice? Kąta wzniosu. Jeden posiada 7 stopniowy kąt nachylenia, drugi 20. Można je obracać jako + i - i dostajemy dość szerokie pole do popisu jeśli chodzi o dopasowanie kokpitu do swojej budowy ciała. Osobiście nie widzę innego powodu na stosowanie mostka 20 stopni niż poprawa komfortu, inną opcją może być stosowanie w rowerach z ekstremalnie skrajnymi kątami wyprzedzenia widelca. Wersja 7-mio stopniowa będzie na pewno modelem częściej wybieranym przez zawodników. Tym co wyróżnia produkty Fizika na tle konkurencyjnych produktów, jest dbałość o detale. Biorąc produkt do ręki odnosisz wrażenie że obcujesz z produktem klasy Premium - jest bardzo estetyczne wykonanie, ciekawy kształt ze spłaszczoną górną i dolną stroną mostka, podziałka przy kierownicy, umożliwiająca jej dokładne pozycjonowanie. Są to drobiazgi, ale wpływają na komfort użytkowania.
Ceny:
Owijka na kierownicę FIZIK SUPERLIGHT SOFTTOUCH czarna zestaw + 4 wkładki żelowe149.90 PLN
Kierownica szosowa FIZIK CYRANO R3 BULL, CHAMELEON i SNAKE379.00 PLN
Sztyca podsiodłowa FIZIK CYRANO R3 aluminiowa 31.6 x 330mm429.00 PLN
Wspornik kierownicy FIZIK CYRANO R1439.00 PLN
Gumowa uszczelka sztycy FIZIK 30.9-31 mm biała24.90 PLN
Dziękujemy firmie AMP Polska za udostępnienie części do testu.
komentarze