Cannondale Lefty 2011

Amortyzatory Lefty Cannondale na 2011 zostały poważnie przerobione. Zmieniono skok zarówno modeli Speed jak i 29er, a rozwój nowej kompresji i nastawień dla użytkowników, dla których poprzednie modele były zbyt miękkie teraz zawdzięczać będziemy współpracy Cannondale z Rockshox.
W Lefty dostajemy 1,5” rurę sterową, 25 do 15mm ośkę i podwójną koronę co według inżynierów Cannondale nadaje ich widelcowi dużo większą sztywność niż tradycyjnym amortyzatorom. Twierdzą również, że skok jest bardziej płynny. Kwadratowy wspornik z łożyskami igłowymi umożliwia ruch bardziej mechaniczny w porównaniu z tulejami, które mogą się zużyć i powodują większe tarcie. Łożyska rolkowe zapewniają również bardziej płynny ruch w czasie rotacji i przy działaniu sił pod nienaturalnym kątem… co zapewnia lepszą kontrolę i przyczepność w czasie mocnego hamowania i w zakrętach. W czasie testów nowego Scalpela, pomimo zmniejszenia skoku, amor Lefty radził sobie z trasami typu XC, nierównościami i kamieniami bez najmniejszego zająknięcia. Starsze, bardziej miękkie modele wydawały się niezwykle płynne podczas testów na równej nawierzchni, ale użytkownicy narzekali na zbyt łatwe dobijanie amortyzatora na nierównościach. By temu zapobiec, kompresja została usztywniona przez co wydają się mniej płynne przy naciskaniu na postoju, ale dają radę w terenie.
Dostępne są 2 wersje amortyzatorów Lefty, PBR i XLR.
Po pierwsze od teraz w Lefty znajdziecie rozwiązania Rockshox Solo Air, co pozwala pojedynczemu wejściu powietrza ustawiać zarówno pozytywną jak i negatywną komorę. Upraszcza to nastawianie, ale ogranicza nieco pełne dostosowanie widelca pod siebie.

PBR – Push Button (Lockout) with Rebound (odbicie). W modelu zastosowano uszczelniane wkłady nawilżające, utrzymujące powietrze i olej osobno – patent podobny do tego z FIT od Foxa.
XLR – nowy model ze zdalną hydrauliczną blokadą Rockshox X-Loc. Wprowadza zmienną charakterystykę pracy do blokady. Poprzednie blokady Cannondale były całkowicie sztywne. W nowych modelach znajdziemy coś w stylu Motion Control z RockShox co pozwoli na większe pole do manewru. Ilość siły wymaganej do odpowietrzenia jest regulowana wewnętrznie. Wajcha Floodgate na manetce używana jest do regulacji pracy widelców Rockshoxa. W Lefty niestety to tak nie działa i służy do usuwania powietrza. Obie firmy pracują już jednak nad wersją bez cylindra, co pozwoli na oszczędzenie kilku gramów.
W roku 2011 linia amortyzatorów Line będzie nastawiona bardziej na XC, co widać np. po skoku – zostanie ograniczony z 110mm do 100mm. Z kolei dla fanów 29er skok zwiększono – z 80 do 90mm. 29er Lefty w zasadzie jest wersją 26” 120mm przerobioną na 90mm skoku, stąd takie same wagi obu wersji.
Skok poszedł w dół, ale podobnie waga. Lefty są jedną z najlżejszych opcji jeśli chodzi o amortyzację przodu, a z programem Cannondale Lefty For All można je zainstalować praktycznie na każdym rowerze.
Speed Carbon w/ XLR - 1250g
Speed Carbon w/ PBR - 1194g
Speed w/ XLR - 1394g
Speed w/PBR - 1334g
Dolne golenie w modelach aluminiowych są kute 3D z jednego kawałka, dzięki czemu oszczędzamy 60g względem modelu 2009. Górne golenie również są z jednego kawałka, ale tutaj oszczędność jest rzędu 100g względem modelu 2010! W 2011 mają jednoczęściowy mostek (OPI), który najpierw jest wytłaczany i kuty, następnie przez rurę sterową wprowadzany jest trzpień który dryluje materiał z środka (nie jest wycinany maszynowo!). Składając wszystko do kupy: zmniejszono liczbę części z 7 do 3, ograniczono wagę i zwiększono sztywność.
Mostki OPI na 2011 mają 15mm regulację. By coś nastawić wystarczy użyć narzędzia Shimano BB do przykręcenia dolnej połówki rury sterowej do górnej, wypełnić 5mm dystansami i tyle. Dostępne będą z nachyleniem -5º i 6º oraz długościach: 90, 100 i 120mm.


komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl