Sram RS-1 i Rise-XX już oficjalnie
Pierwszą jest amortyzator przedni RS-1 swoją nazwą nawiązujący do korzeni marki Rock Shox. Jak głosi slogan Srama jest to najbardziej efektywny widelec do XC na ziemi który został zaprojektowany w celu wygrywania zawodów Pucharu Świata. Żeby mógł powstać inżynierowe ze Srama na nowo musieli przemyśleć takie kwestie jak optymalizacja wagi, budowę oraz smarowanie goleni w skorupie carbonowej. Wynikiem tego jest niespotykana integracja elementów zamkniętych w skorupie z włókna węglowego. Można powiedzieć że każdy gram widelca ma jakieś konkretne przeznaczenie i nie jest po prostu zbędnym balastem.
Problemem z którym borykały się inne firmy próbujące do tej pory wejść na rynek z widelcami Up-side down była sztywność na połączeniu amortyzator piasta. Na tej płaszczyźnie w zależności od sposobu pojmowania Sram wykonał krok naprzód proponuąc własne połączenie piasty z amortyzatorem o nazwie Predictive Stering lub też wykonał krok wstecz wprowadzając na rynek kolejny „standard”. Moim zdaniem standardy są dobre w wielu kwestiach ale w przypadkach gdy stawią oczywistą barierę dla rozwoju należy je omijać podobnie jak kiedyś postąpił Trek prezentując model Madone. Czym że zatem jest owe nowe rozwiązanie. Jest to połączenie kilku różnych elementów: osi sztywnej o średnicy 15mm, piasty o specjalnej budowie oraz swego rodzaju rowków wpustowych umieszczonych w widelcu. Mówiąc prosto jest to pewna modyfikacja znanego rozwiązania osi sztywnej QR 20mm. Piasta posiada na końcach ostre zakończenia na kształt pierścienia zębatego zwiększające tarcie oraz zapewniające większą sztywność na połączeniu piasta-amortyzator. Dodatkowo w amortyzatorze w miejscu połączenia z piastą znajdują się swego rodzaju wpusty uniemożliwiające ruch osi piasty w żadnym kierunku a tym samym zwiększające sztywność układu. Ta technologia będzie dostępna tylko dla widelców RS-1.
Specyfikacja:
Nazwa: RS-1
Dostępne rozmiary: 29”
Skok amrotyzatora: 80/100/120mm
Rozmiar golieni: 32mm, anodowane na czarno
Rura sterowa: włókno węglowe
Dostępne osie: Predictive Steering – Torque Tube
Tłumik: Akcelerator
Spreżyna: Solo Air
Waga: 1.666g
Sugerowana cena detaliczna: 1,865$
Dostępność: czerwiec 2014
Drugą nowością są koła. Niech myślą przewodnią do drugiej części będzie cytat „Nie wygrywasz będąc najlżejszym, nie wygrywasz będąc najsztywniejszym lecz wygrywasz będąc najszybszym”. W tym celu firma zdefiniowała rodzaje terenu po którym poruszają się kolarze i zaczęła pracę nad każdym z osobna. Każdy z trzech nowych rodzajów kół jest swego rodzaju balansem pomiędzy pięcioma cechami: wagą, przyśpieszeniem, przeznaczeniem, sztywnością i wytrzymałością.
Najwyższym modelem przeznaczonym do XC jest Sram Rise XX. Podczas projektowania kół Sram Rise wzięto pod uwagę takie czynniki jak przyśpieszenie, przeznaczenie, sztywność aby dać prawdziwą przyjemność z jazdy miłośnikom XC. Ponieważ koła przeznaczone są dla kolarzy którzy nie znają kompromisów dlatego też dostępne będą w wersji 29” i dedykowane pod szytki.
Specyfikacja:
Przeznaczenie: XC
Dostępne rozmiary: tylko 29”
Obręcz: carbonowa pod szytki
Szprychy: stalowe cienowane
Łożyska:ceramicze
Waga: 1285g ( w najlżjeszej konfiguracji )
Dostępność: maj 2014
Trzecią i ostatnią nowością są piasty wykonane w technologii Predictive steering. Jest to jakby pochodna kół oraz amortyzatora przeznaczona dla miłośników własnoręcznego składania kół dostosowanych pod własne potrzeby.
Specyfikacja:
Przeznaczenie: widelec Sram RS-1
Rodzaj szprych: klasyczne zakrzywione
Ilość szprych: 28 lub 32
Rodzaj łożysk: ceramiczne Speed bearings
Waga: 165g
Dostępność na ryku: maj 2014
komentarze