Top End Force R

Handbiki to pojazdy na których ścigają się zawodnicy z dysfunkcją kończyn dolnych i chociaż został on specjalnie dla nich zaprojektowany - sprawni kolarze, którzy zaopatrzyli się w ten sprzęt, również mają kupę frajdy jeżdżąc na takim rowerze.  Jest to bowiem świetny sprzęt dla każdego. Na świecie niewielu jest producentów oferujących takie rowery. Oferta jest jednak dość zróżnicowana - w zależności od rodzaju niepełnosprawności, wymagań zawodnika oraz budżetu, oferowanych jest kilka rodzajów konstrukcji. Model o którym dziś piszemy to absolutny szczyt w handbikach do zawodniczego ścigania się. Możecie nie uwierzyć, ale prędkości jakie można osiągnąć na tego typu biku porównywalne są do najszybszych rowerów klasycznych. Zawdzięczamy to przede wszystkim aerodynamicznej konstrukcji i pozycji kolarza. Nie bez znaczenia jest również konstrukcja ramy i osprzęt - wiadomo musi być sztywne i lekkie. Ciekawostką jest też fakt, że w tych rowerach zastosowano mariaż osprzętu szosowego i górskiego - koła to 650-tki, ale już kaseta i przerzutki to typowe MTB. Połączeń obu grup jest więcej. Jakkolwiek standardowo używa się hamulców szosowych, to coraz częściej można zetknąć się z hamulcami tarczowymi. Różnie podchodzi się też do kwestii napędu, choć najczęściej jest to napęd na przednie koło.
Przyjrzyjmy się zatem jednemu z najlepszych rowerów tego typu na rynku jakim jest niewątpliwie Top End Force R.

Tegoroczny model najwyższego modelu handbika obfituje w liczne zmiany w stosunku do poprzedniej konstrukcji. Poprawiona została ergonomia i sztywność ramy oraz zmniejszenie wagi ramy o 2,7kg!!!
Rower tego typu jest dość sporych rozmiarów, więc ważna jest także możliwość poskładania go na czas transportu. W nowej konstrukcji jest to proste jak przysłowiowy drut - odkręcamy 2 śruby i po kłopocie. Nowy model występuje także w węższej wersji 13-calowej, przeprojektowano również położenie nóg. W tej chwili są one umieszczone bliżej kół, co również przekłada się na aerodynamikę. Konstrukcja ramy wykonana jest z żebrowanych profili aluminiowych wykonanych ze stopu 7005. Zastosowane owalne profile, dzięki którym uzyskano wysoką sztywność konstrukcji a przez to także maksymalny transfer siły zawodnika. Zmianie uległa także pozycja zawodnika, którą możemy ustawiać zarówno poprzez regulację wysokości kierownicy jak i położenia siedziska - jest ono umieszczone dużo niżej w stosunku do poprzedniego modelu. Zmianie uległa także tapicerka, która zapewnia odpowiedni komfort jazdy. Top End Force R sprawia, że czujesz jakbyś latał unosząc się kilkadziesiąt cm nad asfaltem.

W skrócie:
- niska waga
- sztywna rama wykonana z aluminium 7005 z wewnętrzną strukturą
- poprawiony kształt ramy dla lepszej pozycji siedzenia
- sztywniejszy i węższy widelec poprawiający aerodynamikę
- łatwy w transporcie
- dłuższa główka, zwiększająca sztywność
- standardowe stery zewnętrzne
- koła 650 C
- 3 przełożenia z przodu
- aerodynamiczna osłona łańcucha
- 2 rozmiary oparcia stóp
- 3 rozmiary uchwytów
- dostępna wersja 13 calowa
- 27 przełożeń
- ustawienia kąta nachylenia siedziska i położenia zagłówka
- komfortowa i oddychająca tapicerka


Jak w przypadku każdego sprzętu opartego na standardowych komponentach, także i tu mamy możliwość tuningu wagowego. Rower w standardowej konfiguracji waży 13,95 kg. Zaletą jest możliwość zamówienia bezpośrednio od producenta innych konfiguracji, umożliwiających zejście z wagi do poziomu 12,95 kg. Jest w nim jednak jeszcze ogromny potencjał tuningowy. Z moich spostrzeżeń wynika, że bez uszczerbku dla funkcjonalności sprzętu można go odchudzić o dalsze 1,5 kg do poziomu 11,45 kg, choć to nie jest szczyt możliwości. Co to nam daje? Wiadomo - szybsze rozpędzenie roweru, a tym samym wywalczenie sobie przewagi już od startu.
Rower można kupić w specjalistycznych firmach na zamówienie. Jest to o tyle ważne, że każdy egzemplarz przyjeżdża skonfigurowany na zamówienie, włączając w to ustawienie szczegółów geometrii pod zamawiającego. Mamy więc gwarancję optymalnej sylwetki, którą jednak możemy modyfikować zgodnie z własnymi preferencjami.
W Polsce sprzedażą Top Enda zajmuje się firma Akson. Cena podstawowej konfiguracji to ok. 6500 USD.


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl