Shimano XTR 2014 - pierwsze spojrzenie
Oprócz nowych lżejszych części XTR zostały przedstawione inne smaczki takie jak nowe koło 650b. Wszystkie nowe części mogą wzbudzać emocje jednak najbardziej interesujące mogą wydawać się nowe hamulce tarczowe M987, które zostały odchudzone o 40 gramów dla każdego koła w stosunku do poprzednika XTR M985. Są to najlżejsze istniejące hamulce tarczowe XTR.
Hamulce
Zmniejszenie wagi było możliwe dzięki magnezowym zaciskom oraz cylindrom jak również dodaniu (po raz pierwszy u japończyków) karbonowych klamek i tytanowych oraz aluminiowych detali. Według Shimano musieli zniszczyć wiele karbonowych klamek, zanim udało im się uzyskać oczekiwany efekt oraz realny do wyprodukowania standard. Klamka jest najwidoczniej na tyle wytrzymała, że jeśli rozbijesz się wystarczająco aby ją złamać, najprawdopodobniej zniszczeniu ulegnie cały hamulec.
Magnez nie lubi ciepła. Shimano twierdzi, że udało im się sprawić aby materiał ten funkcjonował dobrze w nowych hamulcach dzięki systemowi zarządzania ciepłem: Shimano Ice-Tech - system obniża temperaturę do poziomu akceptowalnego, aby użyć części magnezowych. Hamulce M987 zostaną zaopatrzone w standardowe okładziny aby utrzymać niską wagę. Będą one kompatybilne z okładzinami z radiatorami oraz iSpec.
Aby w dalszym ciągu obniżać temperaturę w trakcie hamowania, M987 będą współpracowały z tarczami SM-RT99, które się sprawdziły w Pucharze Świata w Downhillu. Tarcze będą dostępne w średnicach 180/160/140mm tylko w wersji Center Lock. Podobno obniżają temperaturę o dodatkowe 40 stopni w porównaniu z poprzednimi tarczami SM-RT98. Używając ich w parze z M987 otrzymujesz jedne z najlżejszych i najchłodniejszych hamulców jakie Shimano kiedykolwiek wyprodukowało. Według producenta, dodatek chłodzących żłobień pozwala tarczom absorbować taką samą ilość ciepła jak tradycyjne tarcze o rozmiar większe.
Koła
Dla największych wycinaków XC, Shimano w ofercie będzie miało limitowaną edycję kół na szytki 29 cali. Sprawdzone w Pucharze Świata i na Igrzyskach Olimpijskich dostępne będą teraz dla wszystkich zainteresowanych, pod warunkiem że Twój portfel będzie odpowiednio gruby.
Obręcze w nowych kołach będą ważyły 280g, co jakimś specjalnym mistrzostwem świata nie jest, gdyż na rynku znajdziemy co najmniej kilka obręczy w podobnie jeśli nie niższej wadze. Jednak jeśli chodzi o japończyków to i tak jest to duży krok do przodu w związku z zastosowaniem włókna węglowego, w stosunku do stosowanego do tej pory aluminium. Nowe koła będą posiadały 28 szprych, a zastosowana piasta tylna będzie miała 36 punktów zazębienia. Jeśli chodzi o kompatybilność to oferowane będą w wersjach - przód tylko oś 15mm, podczas gdy tył możemy już wybierać pomiędzy 12x142 lub standardową ośką z szybkozamykaczem, ale o tym jaki ma być standard mocowania, będziemy musieli zadecydować przed zakupem, ponieważ nie będzie możliwości konwersji. Waga też wygląda zachęcająco w stosunku do standardowego modelu kół - 1349g dla wersji 15/12 i 1298 dla 15/QR. Szału nie ma, ale nie jest źle. Jeśli waga jest dla Ciebie ważna, to bez problemu możesz sobie zrobić koła o 100g lżejsze i pewnie za ułamek kwoty jaką zaśpiewają Japończycy.
Napęd
Nie zignorowano także napędu, choć zmiany dotyczyć będą w zasadzie tylko łańcucha i suportu. W 2014 użytkownicy do dyspozycji będą mieli nowy model łańcucha CN-981 który można określić jako super wąski łańcuch HG-X. Jego powierzchnię pokryto za pomocą nowego procesu technologicznego okreśłanego jako Sil-Tec, który już wcześniej został użyty przy okazji łańcucha Dura Ace 9000. Jeśli wierzyć zapewnieniom, nowy łańcuch dłużej utrzymuje smar, szybciej pozbywa się błota i pracuje płynniej w stosunku do poprzedniego modelu CN-980. W gruncie rzeczy jest to ten sam łańcuch, tak samo pokrywany niklem, zawierający jednak składnik z fluorem, który zwiększa osiągi, szczególnie przy pracy na skrzyżowanych przełożeniach. Podobny zabieg znajdziecie także w łańcuchach XT, SLX i Deore w przyszłości.
Łaskawszym okiem spojrzano także na suporty. Nowe modele SM-BB93/94 są około 19g lżejsze od swoich poprzedników i oferowane będą w wersjach wkręcanej i Press-Fit. Oferować będą także lepszą rotację i uszczelnienie. To też chyba pierwszy raz kiedy łożyska w suportach do MTB, różnić się będą od tych szosowych.
Kolekcję uzupełnia też prowadnik łańcucha. Nie wiadomo do końca czy wyjdzie do oficjalnej kolekcji, prawdopodobnie nie, jednak zawiera kilka ciekawych funkcji, które sprawiają, że warto o nim wspomnieć kilka słów, np. sprężynowy dolny prowadnik. Waga też nie jest najgorsza - 120g prowadnika i 31g mikronapinacz.
Koła XT 650B/27,5
Coś się święci skoro jednak Shimano uznało standard 650B. Nowe koła będą identyczne konstrukcyjnie z obecnie oferowanymi, tyle że większe. Nowe koła XT650S będą oferowane także w kilku wersjach osi.
Wagi
• XTR M987-kit w/G01A okładziny żywiczne, bez adaptera, przód, 800mm, postmount, W/RT99S : 305 gramów
• XTR M987-kit w/G01A okładziny żywiczne, bez adaptera, przód, 800mm, postmount, W/O RT : 186 gramów
• XTR WH-M980-F15+R12 : 1349 gramów
• XTR WH-M980-F12+QR : 1298 gramów
• CN-M981 HG-X, 114L : 259 gramów
• SM-BB93, BSA : 71 gramów
• SM-BB94-41A, Pressfit : 58 gramów
komentarze