Tiso odkrywa karty - 12 biegowy bezprzewodowy system

Trzeba przyznać że Włosi umiejętnie podsycali atmosferę, dawkując kontrolowane przecieki do prasy. Nie chcę być malkontentem, ale z tą bezprzewodowością chyba nie jest tak do końca oczywiste, ponieważ obie przerzutki są podłączone przewodami do mózgu całego systemu. Wątpliwości jest więcej. Tiso w informacjach jakie przekazała stwierdziła, że cały system będzie zasilany z baterii lub akumulatorów AAA. Z jednej strony to dobrze, bo nawet jeśli zabraknie prądu, to będzie się można zaopatrzyć w przysłowiowym kiosku Ruchu. Z drugiej strony może to być strzał w kolano ponieważ raz że zwiększa się w ten sposób obudowa i rośnie waga systemu (Tiso deklaruje że wielkość skrzynki będzie mniejsza w stosunku do tej zaprezentowanej wczoraj), jeszcze z innej strony zaś pojemność takich ogniw jest dość dyskusyjna. Na rynku dostępnych jest wiele akumulatorów dysponujących większą pojemnością, więc wybór akurat tego typu musi dziwić.

Kolejne wątpliwości pojawiają się przy rodzaju transmisji. System ma działać w dwóch standardach - radiowym, na częstotliwości 2,4 GHz lub Bluetooth. W tym drugim przypadku mamy już przestrzelone oba kolana - system wymaga stałego podłączenia a co za tym będzie szybciej zżerało napięcie z akumulatorów. Z informacji wynika także że sterowanie przerzutkami będzie możliwe także przy pomocy iPhona, jednak celowość tego rozwiązania jest dyskusyjna.

CAMBIO_copia 

Na poniższym filmie zobaczyć można też pilota, który umożliwia sterowanie całym systemem. Jakie będzie jego zastosowanie możemy tylko dywagować. Sam fakt jednak jego istnienia skłania ku przypuszczeniu, że oprócz sterowania za pomocą klamkomanetek, będzie możliwość instalacji manetek satelitarnych. Podejrzewam że do zasilania łap, potrzebne będą dodatkowe akumulatory instalowane w środku. Jeśli miały by być także podpięte do centralki systemu, wówczas cała sprawa łączności bezprzewodowej byłaby pozbawiona większego sensu.

 

Wraz z elektrycznym systemem, pokazano nową 12-to biegową kasetę, wykonaną z tytanu o rozpiętości 12-29. Deklarowana waga wynosi 150g. W dalszym ciągu pozostaje sporo niewiadomych, np. jaki jest odstęp pomiędzy zębatkami. Tiso deklaruje, że ich system będzie także kompatybilny z 10-cio i 11-to biegowymi kasetami Shimano, Sram i Campagnolo. Przełączanie pomiędzy kasetami 10,11 i 12 rzędowymi ma się odbywać w sposób automatyczny.

Nieznana jest także waga całego systemu. W Tiso duży nacisk idzie właśnie na wagę komponentów, więc wszystko jest możliwe, jednak mam wątpliwości czy będzie to lżejsze od rozwiązań Shimano lub Campagnolo. Tiso twierdzi, że ich system będzie tańszy od rozwiązań konkurencji, co może być jakimś czynnikiem który skłoni do zakupu, jednak biorąc pod uwagę, że jest to mała firma, może być problem z dostępnością części zamiennych. Jeśli jednak postanowicie zaryzykować, od stycznia można składać pierwsze zamówienia.

Projekt zapowiada się bardzo ciekawie, jednak do wyjaśnienia pozostaje dość sporo wątpliwości. Na odpowiedzi przyjdzie nam poczekać jeszcze chwilę...


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl