ABS w rowerze? Czemu by nie…

Co to takiego właściwie jest? Z pewnością wiecie jak działa ABS w samochodach - pulsacyjnie hamuje nie dopuszczając do zblokowania kół podczas. Na pewno wiecie również o tym że hamowanie pulsacyjne jest bardziej skuteczne od twardego depnięcia, które w śliskich warunkach odniesie zupełnie odwrotny efekt od oczekiwanego. No to już wiemy prawie wszystko. Pytanie jak taki układ jak ABS wsadzić do roweru?

Na to pytanie odpowiedzieli goście z firmy King Industries. Wymyślili i opatentowali rozwiązanie które nazwali SABS - Safe Anti-Locking Braking System, działające na prawie identycznej zasadzie.Instalacja systemu hamulcowego SABS została sprawdzona pod kątem zmniejszenia drogi hamowania o prawie 50% nie dopuszczając do zablokowania kół. 

SABS1

SABS generuje częstotliwość hamowania z całkowicie mechanicznego układu, bez żadnego wspomagania elektrycznego, hydraulicznego czy pneumatycznego. Im większa prędkość przy której zaczynamy hamować, tym większa częstotliwość działania urządzenia. 

SABS13

Jednym ze szczęśliwców którym było dane przetestować to rozwiązanie jest blogger z bikerumor. Oto jego wrażenia:

"W skrócie, to niesamowite.  Rozpocząłem sprint rozpędzając się do dobrej prędkości i z całej siły nacisnąłem hamulec przedni. Normalnie skutkowałoby to połamany zębami, obojczykiem czy jeszcze gorzej. Z tym rozwiązaniem przebiegło gładka i pod pełną kontrolą. 
Następny test? Zrobię to samo biorąc zakręt. Składając się w zakręt, złapałem hamulec jak tylko mogłem najmocniej. Nie będę kłamał, że to przerażający test, ale rower skręcił tak płynnie, że zachowałem trakcję trzymając się zamierzonej linii."

SABS_PHYSICAL_DIMENSION

To wszystko wydaje się niesamowite. Konstrukcja wykorzystuje rozwiązanie jakby połączyć kamerton do strojenia instrumentów z odważnikiem i klockami hamulcowymi. W zależności od prędkości hamulec będzie pulsował do 23 razy na sekundę. Przykładowo jadąc z prędkością 30 km/h, twoje klocki będą się z pełną mocą stykać z obręczą blisko 12 razy na sekundę. Nie czuć przy tym żadnych wibracji, tylko gładkie, konsekwentne obniżenie prędkości.

SABS12

A ceny? W zależności od modelu kształtują się następująco:

Model SABS-V1S (Standard): CAD/US $109.00 - SABS x 2 units (one pair)
Model SABS-V1E (Enhanced): CAD/US $119.00 -SABS x 2 units (one pair); refill pack x 1 set
Model SABS-V1F (Full): CAD/US $129.00 - SABS x 2 units (one pair); refill pack x 1 set; tooling x 1 set
Model SABS-V1R (Refill Pack): CAD/US$ 45.00 - SABS Refill pack x 1 set

Więcej informacji znajdziecie na stronie producenta.

Źródła:
bikerumor.com
kingindustries.ca 

 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl