Szef Cervelo prezentuje nową markę MTB – Open
Założyciele Open zarzekają się, że rama O-1.0 jest najlżejszym 29erem typu hardtail na rynku – w rozmiarze L wazy ona tylko 900 g! W rozmiarze M cały rower w wersji produkcyjnej, który kosztuje 6,5 tys. USD waży niecałe 8,8 kg – na komponentach Sram X-0, 3T oraz Magura – jednak z lżejszymi kołami firmy ENVE niż dostępnymi w sprzedaży DT Swiss Spline 1600s.
Występuje także limitowana edycja tego modelu, całkowicie topowa, która ma koła ENVE oraz hydrauliczny system przerzutek Acros. Ten model waży tylko 8 620 gram! Jednak jest niezwykle drogi – seryjny rower ma kosztować 12 tys. USD! Sama rama będzie dostępna w sprzedaży w cenie 2 700 USD (2 500 EUR).
Waga ramy jak na 29er MTB jest powalająca jednak pan Vroomen zapewnia, że to jeszcze nie wszystko na co ich stać. Podczas projektowania liczyła się dla nich głównie sztywność i wytrzymałość części oraz minimalistyczny wygląd. „Niska waga wyszła przypadkiem” – dodaje założyciel marki.
Marka Open
Vroomen rozpoczął projekt niedawno – rok temu uzyskując akceptację byłego partnera Cevelo – Phila Whites. Współpracował z Kesslerem, jak sam mówi: „To dobra kombinacja – ja koncentruję się na wyglądzie i projekcie, a Andy Kessler dystrybucją i sprzedażą.”
W ciągu kilku ostatnich miesięcy obaj panowie spędzili sporo czasu na podróżowaniu – kursowali między Hong Kongiem a Szwajcarią, pozwalali swoim odbiorcom odbywać jazdy próbne, uzyskiwali odpowiedni feedback zarówno pod względem rowerów jak i tego jak powinna działać ich firma. Jeszcze niedawno rower przeszedł ostatnie modyfikacje po jazdach testowych potencjalnych konsumentów i nadszedł czas na prezentacje finalnej wersji.
Projekt roweru narodził się w maju 2011 roku. Open zaprezentował pierwszy prototyp na Eurobike 2011. W ciągu następnych 6 miesięcy przeszedł wiele poprawek zanim uzyskał odpowiednią jakość, wagę i wytrzymałość. Jak mówi Vroomen: „Możesz wiele zrobić na komputerze, ale na koniec i tak musisz to zbudować, przetestować i zobaczyć jak to działa”.
Marka Open przeprowadzała własne testy, a model O-1.0 przeszedł testy niemieckiej firmy EFBe – specjalny protokół do testowania rowerów MTB. Rama O-1.0 jest najlżejszą w historii, która pomyślnie przeszła testy w tej firmie – to prawdziwa rama w dużym rozmiarze z odpowiednim malowaniem i z dobranym osprzętem, który naprawdę działa.
Rower O-1.0
„Jeśli chcesz stworzyć rower MTB typu hardtail który jest zarówno sztywny, wytrzymały i lekkie i nie masz zamiaru skończyć na szalenie wyglądającym projekcie, w którym jakby brakowało połowy rur – jesteś praktycznie zamknięty w etapie projektowym” – mówi Vroomen. W konsekwencji tego Open O-1.0 korzysta z tradycyjnej konstrukcji na bazie 2 trójkątów, gdzie głównie nacisk położono na kształty rur i odpowiednie nałożenie warstw karbonu.
Dolna rura kończy się u góry taperowaną główką sterową, natomiast na dole zakończona jest szerokim suportem BBRight 84 mm – kompatybilnym z Shimano Hollowtech 2 i Sram GXP poprzez specjalne adaptery. Rury są także odpowiednio spłaszczane, jak ma to miejsce w przypadku górnej rury. Projektanci Open poświęcili sporo czasu na trudną pracę z wysokomodułowymi warstwami włókien węglowych w celu otrzymania odpowiedniej sztywności i wytrzymałości – zwłaszcza w celu wzmocnienia newralgicznych miejsc jak suport czy główka ramy oraz rura podsiodłowa.
Rura podiosdłowa jest na tyle wąska na ile to możliwe tak by zapewnić pewną dozę komfortu – odpowiednie uginanie się. Zacisk tylnego hamulca jest schowany w trójkącie ramy co pozwala na lepsza pracę tylnego widelca i bezpieczniejsze zamontowanie hamulca tarczowego. Widełki tylne są spore, zwiększające się ku suportowi i również asymetryczne.
Przyłożono sporą uwagę do detali – prowadzeni przewodów jest w pełni wewnątrz i jest kompatybilne ze standardowymi przewodami jak i z grupami elektrycznymi czy nawet hydrauliczną wersją przerzutek Acros. Przednia przerzutka montowana jest w systemie Sram S-3/Shimano E-type direct mount. W rurze podsiodłowej został przewidziany także otwór, który pozwala sprawdzić czy sztyca została włożona do minimalnie wymaganej wysokości.
Geometria O-1.0: kąt główki ramy jest dosyć stromy – 71,5 st – 72,5 st, widełki tylne o długości 440 mm i wysokość suportu 57 mm. Stroma główka ramy ma zapewnić odpowiednią zwinność roweru, co w przypadku 29er w wielu przypadkach osiągnę jest w inny sposób – choćby widząc to, że zawodnicy montują mostki kierownicy ze sporym ujemnym kątem. Producenci Open obiecują, że ich rower jest tak zwinny jak 26” wersje ale dalej odpowiednio stabilny.
Rama O-1.0 dostępna jest w 4 rozmiarach – każdy zwiększa się o 20 mm. Główka ramy w rozpiętości 90 do 135 mm co 15 mm. Vroomen twierdzi, że 4 rozmiary ramy są konkurencyjne w stosunku do ofert pozostałych producentów.
Rower wydaje się zwinny, szybki i sztywny, ale potwierdzą to dopiero testy użytkowe. Jednak ze względu na swoją cenę raczej nie prędko znajdzie wielu nabywców w Polsce.
komentarze