Szef Cervelo prezentuje nową markę MTB – Open

open-1.0-01

Założyciele Open zarzekają się, że rama O-1.0 jest najlżejszym 29erem typu hardtail na rynku – w rozmiarze L wazy ona tylko 900 g! W rozmiarze M cały rower w wersji produkcyjnej, który kosztuje 6,5 tys. USD waży niecałe 8,8 kg – na komponentach Sram X-0, 3T oraz Magura – jednak z lżejszymi kołami firmy ENVE niż dostępnymi w sprzedaży DT Swiss Spline 1600s.

Występuje także limitowana edycja tego modelu, całkowicie topowa, która ma koła ENVE oraz hydrauliczny system przerzutek Acros. Ten model waży tylko 8 620 gram! Jednak jest niezwykle drogi – seryjny rower ma kosztować 12 tys. USD! Sama rama będzie dostępna w sprzedaży w cenie 2 700 USD (2 500 EUR).

open-1.0-02

Waga ramy jak na 29er MTB jest powalająca jednak pan Vroomen zapewnia, że to jeszcze nie wszystko na co ich stać. Podczas projektowania liczyła się dla nich głównie sztywność i wytrzymałość części oraz minimalistyczny wygląd. „Niska waga wyszła przypadkiem” – dodaje założyciel marki.

Marka Open

Vroomen rozpoczął projekt niedawno – rok temu uzyskując akceptację  byłego partnera Cevelo – Phila Whites. Współpracował z Kesslerem, jak sam mówi: „To dobra kombinacja – ja koncentruję się na wyglądzie i projekcie, a Andy Kessler dystrybucją i sprzedażą.”

W ciągu kilku ostatnich miesięcy obaj panowie spędzili sporo czasu na podróżowaniu – kursowali między Hong Kongiem a Szwajcarią, pozwalali swoim odbiorcom odbywać jazdy próbne, uzyskiwali odpowiedni feedback zarówno pod względem rowerów jak i tego jak powinna działać ich firma. Jeszcze niedawno rower przeszedł ostatnie modyfikacje po jazdach testowych potencjalnych konsumentów i nadszedł czas na prezentacje finalnej wersji.

Projekt roweru narodził się w maju 2011 roku. Open zaprezentował pierwszy prototyp na Eurobike 2011. W ciągu następnych 6 miesięcy przeszedł wiele poprawek zanim uzyskał odpowiednią jakość, wagę i wytrzymałość. Jak mówi Vroomen: „Możesz wiele zrobić na komputerze, ale na koniec i tak musisz to zbudować, przetestować i zobaczyć jak to działa”.

Marka Open przeprowadzała własne testy, a model O-1.0 przeszedł testy niemieckiej firmy EFBe – specjalny protokół do testowania rowerów MTB. Rama O-1.0 jest najlżejszą w historii, która pomyślnie przeszła testy w tej firmie – to prawdziwa rama w dużym rozmiarze z odpowiednim malowaniem i z dobranym osprzętem, który naprawdę działa.

Rower O-1.0

„Jeśli chcesz stworzyć rower MTB typu hardtail który jest zarówno sztywny, wytrzymały i lekkie i nie masz zamiaru skończyć na szalenie wyglądającym projekcie, w którym jakby brakowało połowy rur – jesteś praktycznie zamknięty w etapie projektowym” – mówi Vroomen. W konsekwencji tego Open O-1.0 korzysta z tradycyjnej konstrukcji na bazie 2 trójkątów, gdzie głównie nacisk położono na kształty rur i odpowiednie nałożenie warstw karbonu.

open-1.0-03

Dolna rura kończy się u góry taperowaną główką sterową, natomiast na dole zakończona jest szerokim suportem BBRight 84 mm – kompatybilnym z Shimano Hollowtech 2 i Sram GXP poprzez specjalne adaptery. Rury są także odpowiednio spłaszczane, jak ma to miejsce w przypadku górnej rury. Projektanci Open poświęcili sporo czasu na trudną pracę z wysokomodułowymi warstwami włókien węglowych w celu otrzymania odpowiedniej sztywności i wytrzymałości – zwłaszcza w celu wzmocnienia newralgicznych miejsc jak suport czy główka ramy oraz rura podsiodłowa.

Rura podiosdłowa jest na tyle wąska na ile to możliwe tak by zapewnić pewną dozę komfortu – odpowiednie uginanie się. Zacisk tylnego hamulca jest schowany w trójkącie ramy co pozwala na lepsza pracę tylnego widelca i bezpieczniejsze zamontowanie hamulca tarczowego. Widełki tylne są spore, zwiększające się ku suportowi i również asymetryczne.

Przyłożono sporą uwagę do detali – prowadzeni przewodów jest w pełni wewnątrz i jest kompatybilne ze standardowymi przewodami jak i z grupami elektrycznymi czy nawet hydrauliczną wersją przerzutek Acros. Przednia przerzutka montowana jest w systemie Sram S-3/Shimano E-type direct mount. W rurze podsiodłowej został przewidziany także otwór, który pozwala sprawdzić czy sztyca została włożona do minimalnie wymaganej wysokości.

open-1.0-04

Geometria O-1.0: kąt główki ramy jest dosyć stromy – 71,5 st – 72,5 st, widełki tylne o długości 440 mm i wysokość suportu 57 mm. Stroma główka ramy ma zapewnić odpowiednią zwinność roweru, co w przypadku 29er w wielu przypadkach osiągnę jest w inny sposób – choćby widząc to, że zawodnicy montują mostki kierownicy ze sporym ujemnym kątem. Producenci Open obiecują, że ich rower jest tak zwinny jak 26” wersje ale dalej odpowiednio stabilny.

Rama O-1.0 dostępna jest w 4 rozmiarach – każdy zwiększa się o 20 mm. Główka ramy w rozpiętości 90 do 135 mm co 15 mm. Vroomen twierdzi, że 4 rozmiary ramy są konkurencyjne w stosunku do ofert pozostałych producentów.

Rower wydaje się zwinny, szybki i sztywny, ale potwierdzą to dopiero testy użytkowe. Jednak ze względu na swoją cenę raczej nie prędko znajdzie wielu nabywców w Polsce.


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl