Shimano prezentuje odnowioną grupę Saint oraz całkiem nową Zee
Można było się spodziewać, że będzie nowa grupa Saint – już w zeszłym sezonie u czołowych zawodników DH widać było prototypowe egzemplarze elementów tej grupy, jednak Zee zaskoczyła wszystkich – Shimano postanowiło wprowadzić budżetową grupę dla wielbicieli downhill/freeride – którzy jak wiadomo, jeżdżą dosyć agresywnie, a sprzęt musi być odpowiednio wytrzymały. Grupa jest 10-rzędowa, a hamulce korzystają z technologii ICE Tech, natomiast przerzutka tylna jest w standardzie Shadow Plus. Shimano nazywa to grupą - bramą, która powinna wystarczyć dla początkujących kolarzy grawitacyjnych z niezbyt zasobnym portfelem.
Z kolei nowa grupa Saint w końcu otrzymała spodziewaną technologię ICE Tech i Shadow Plus, nowe korby i kilka innych dodatków, o czym w dalszej części artykułu.
2013 Shimano Zee
Jeden z menadżerów Shimano, Eric Doyne powiedział „Dla komponentów grawitacyjnych, grupa Saint była jedynym wyborem, a uplasowana była jako topowa – chcieliśmy sprawić, by Shimano było bardziej dostępne dla kolarzy grawitacyjnych, dostosowaliśmy więc komponenty, by były one tańsze”.
Przerzutka tylna Zee RD-M640
Technologia Shadow Plus – niskoprofilowy desing klatki i wózka przerzutki, by była bardziej zbliżona do kasety, co zmniejsza prawdopodobieństwo zahaczenia o kamienie czy korzenie. Z kolei w wersji „plus” dodano mechanizm, który pozwala jeszcze bardziej naciągnąć wózek przerzutki, co zapobiega nadmiernemu uderzaniu łańcucha o ramę. Jak starszy kuzyn Saint, pracuje ona w systemie Dyna-Sys – 10-rzędowym. Przerzutka jest dostępna z dwoma długościami wózka – pierwsza wersja obsługuje standardowe kasety MTB o sporej rozpiętości przełożeń (11-32, 11-34, 11-36), druga natomiast ma krótszy wózek i jest kompatybilna z ciaśniej zestopniowanymi kasetami szosowymi (11,23, 11-25, 11-28). Dzięki czemu przerzutka jest dostępna nie tylko dla entuzjastów DH, ale także dla agresywnych riderów trail i freeride. Obiecywana waga – 250 g.
Manetka Zee
Manetki w grupie Zee wykorzystują system Dyna-Sys w przypadku ciągnięcia linki, dzięki czemu zachowana jest liniowa siła przy zmianie przełożeń w całej rozpiętości kasety. Dźwignie są dość krótkie i mocno odchudzone, działają w standardzie 2-Way release. Ponieważ grupa Zee jest 1x10, oferowana jest tylko manetka prawa na 10 przełożeń. Jest ona kompatybilna z nową przerzutką Saint.
Hamulce tarczowe Zee
Jak każdy dobry hamulec grawitacyjny, także i ten z grupy Zee ma 4-tłoczokowy zacisk z podwójnie zwiększonymi średnicami ceramicznych tłoczków w stosunku do standardowych. Przedni hamulec – razem z dźwignią, przewodem i zaciskiem waży 311 g. Zacisk będzie kompatybilny z nowymi, szerszymi okładzinami hamulcowymi w standardzie ICE Tech – większe niż do tej pory spotykane w grupie XT czy XTR.
Dźwignia hamulcowa posiada mechanizm Servo-Wave oraz nowy punkt obrotu i chropowatą powierzchnię, dzięki czemu jest bardziej ergonomiczna i zapewnia odpowiednie dozowanie mocy hamowania. Przewód do zacisku hamulca jest również odpowiednio wzmocniony.
Hamulce są dostępne z okładzinami ICE Tech. Nie przewidziano osobnej tarczy hamulcowej w grupie Zee, więc można zastosować dowolną. By jednak skorzystać z dobrodziejstw ICE Tech, Shimano zaleca użycie tarcz hamulcowych z grupy XT ICE Tech – dostępne zarówno w standardzie na 6 śrub jak i Centerlock. Można również zastosować nowe wielkie i szalenie wyglądające tarcze z grupy Saint przedstawione dalej.
Korba Zee
W nowej grupie Zee mechanizm korbowy ma tylko 1 zębatkę, cienkie ściany ramion składające się z dwóch kawałków aluminium wraz ze wzmocnioną osią stalową. Shimano obiecuje, że zastosowana oś jest o 30% mocniejsza niż w podobnych produktach konkurencji. W standardzie korba dostarczana jest z zewnętrznymi łożyskami suportu, ale jest także wersja kompatybilna z systemem Pressfit BB. Stalowe inserty na pedała mają na celu wzmocnić konstrukcję. Dostępne są zębatki 34T/36T/38T a osie standardowe 68/73 mm (model FC-M640) oraz 83 mm BB (FC-M645). Obiecywana waga to od 906 g do 938 g w zależności od długości osi i rozmiaru tarczy.
Piasty Zee
Nowe piasty w grupie Zee są dobrze uszczelnione i podobnie jak inne piasty ze stajni Shimano zastosowano w nich regulowane łożyska kulkowe. Tylna piasta zbudowana jest z osi wykonanego z jednego kawałka wraz ze z integrowanym stożkiem. Piasty są dostępne w standardzie 20 mm z przodu i 12 mm z tyłu w szerokościach 135, 142 i 150 m. Przednia ma ważyć 228 g a tylna od 350 g do 363 g.
Grupa ma być dostępną w sprzedaży już od czerwca 2012 r.
komentarze