X-FLow, Zesty i Spicy - Duże zmiany w ofercie Lapierra
Największą nowością Lapierra podczas tegorocznych Eurobike był model X-Flow. Doświadczenia jakie nabyto przy modelu do DH wypuszczonego na rynek w 2010, pozwoliły na modyfikację konstrukcji i zastosowanie jej w XC. Najbardziej spektakularną nowością w kostrukcji jest użycie technologii Pendbox. Z jakim efektem? Zobaczcie sami.
Istotą działania tego systemu jest izolacja pracy zawieszenia od napędu. Zastosowano w nim ruchomą oś suportu, której działanie można opisać w następujący sposób: w momencie gdy damper znajduje się w pozycji "sag" oś suportu jest cofnięta do tyłu. W punktach gdy wychylenie zawieszenia idzie do góry lub na dół oś suportu przesuwa się do przodu. Pedałowanie powoduje "pchanie" osi suportu z powrotem do tyłu, a oś suportu przywraca zawieszenie do punktu równowagi. Proste? Najlepiej zilustrują to rysunki.
Jakie są zalety systemu Pendbox?
Lepsza wydajność amortyzacji z większą progresywnością
Większa efektywność pedałowania
Bardziej stabilna jazda
Łatwe ustawienie sagu
Prostsza budowa, bardziej kompaktowa i lżejsza od FPS2
Nicolas Vouilloz stwierdził, że X-Flow 120 mm wyróżnia się na tle konkurencyjnych rozwiązań dzięki jego optymalnej wydajność i uniwersalności, dający niesamowite uczucie zarówno podczas jazdy rekreacyjnej jak i nawet na najtrudniejszych szlakach. Jest to czuły rower które spodoba się zarówno amatorom jak i wymagającym zawodnikom.
Nowy X-Flow oferowany będzie z ramami karbonowymi w trzech wersjach oraz czterema aluminiowymi. Posiadać będą taperowaną rurę sterową, zintegrowane mocowanie sztycy i wewnętrzne prowadzenie przewodów. Za amortyzację odpowiadać będą amortyzatory Fox'a, które zostały specjalnie stuningowane do pracy z nowym Lapierrem. Rowery w 2 najlepszych konfiguracjach przedstawiają się następująco:
X-Flow 912
Rama
X-FLOW 912 Full Carbon Pendbox® 120 mm Tapered HeadTube
Amortyzator
FOX 32FRLC Fit 120 mm Tapered 2012 Black 15 mm Thru-axle
Damper
FOX Float RP23 XV2 Boost Valve 190x51 for Pendbox®
Przerzutki
Przód - SHIMANO XTR FDM-980-E 10 speeds
Tył - SHIMANO XTR RDM980SGS 10 speeds
Korba
SHIMANO FC-M980 24x32x42 175 mm
Manetki
SHIMANO XTR SLM980LB/RA
Kaseta
SHIMANO K-CSM98010136 10 speeds
Łańcuch
KMC X10 110 links 10 speeds
Hamulce
Przód FORMULA R1 180 PM 750 mm Polished/Black
Tył FORMULA R1 160 IS 1500 mm Polished/Black
Koła
Przód MAVIC CROSSMAX SLR Disc 15x100
Tył MAVIC CROSSMAX SLR Disc 9x135
Opony
Przód CONTINENTAL Mountain King UST 26x2.2
Tył CONTINENTAL X King UST 26x2.2
Stery
Alloy Semi-Integrated Cartridge Taper
Kierownica
RITCHEY Superlogic Carbon 15x660 mm
Mostek
RITCHEY WCS 4Axis 6¡ 90 mm Black Gloss
Chwyty
LAPIERRE Lock-on 2011 Black/Black
Sztyca
RITCHEY Superlogic Carbon 31.6x350 mm
Siodło
FIZIK Gobi XM Carbon Black Matt
X-Flow 712
Rama
X-FLOW 712 Full Carbon Pendbox® 120 mm Tapered HeadTube
Amortyzator
FOX 32FRLC Fit 120 mm Tapered 2012 Black 15 mm Thru-axle
Damper
FOX Float RP23 XV2 Boost Valve 190x51 for Pendbox®
Przerzutki
Przód - SHIMANO SLX FDM660E6X 10 speeds
Tył - SHIMANO XTR RDM980SGS 10 speeds
Korba
SHIMANO FC-M980 24x32x42 175 mm
Manetki
SHIMANO XT SLM780LB
Kaseta
SHIMANO K-CSM77110136 10 speeds
Łańcuch
KMC X10 110 links 10 speeds
Hamulce
Przód FORMULA RX1 180 PM 750 mm Black/Red
Tył FORMULA RX1 160 IS 1500 mm Black/Red
Koła
Przód EASTON EA90 XC Black 15x100 QR 26’’
Tył EASTON EA90 XC Black 10x135 QR 26’’
Opony
Przód CONTINENTAL Mountain King UST 26x2.2
Tył CONTINENTAL X King UST 26x2.2
Stery
Alloy Semi-Integrated Cartridge Taper
Kierownica
LAPIERRE Pro 31.8 20x660 mm 2012
Mostek
LAPIERRE AMR 31.8x90 mm 2012
Chwyty
LAPIERRE Lock-on 2011 Black/Red
Sztyca
LAPIERRE XC Pro straight 31.6x350 mm
Siodło
FIZIK Gobi XM Mg Black/Red 2012
To jednak nie jedyne nowości w kolekcji. Zmianom uległy także modele Zesty i Spicy. Pierwszy z nich otrzymał nowe karbonowe i aluminiowe ramy, które wyposażono w wewnętrzne prowadzenie przewodów oraz zawieszenie w technologii OST+. Nowe ramy w stosunku do zeszłorocznego modelu przeszły delikatną kurację odchudzającą, jednak bez wpływu na ich komfort i czułość.
Spicy, używane w zeszłym roku przez Nicolasa Vouilloza otrzymały także nowe ramy z zawieszeniem OST+. Kuracja odchudzająca w ich przypadku przyniosłą dodatkowe 400g zysku, sprawiając że rama jest jedną z lżejszych w swojej klasie.
OST+ jest na rynku od 2008 roku i jak twierdzi Lapierre jest jednym z najlepszych systemów amortyzacji do All Mountainu, Freeridu i Enduro. Dzięki Nicholasowi, który wraz z inżynierami podjął się modernizacji tego systemu, jakość pracy która już była bliska ideałowi, została jeszcze poprawiona. Najważniejsze cechy OST+ to:
krótsze chainstaye i większa dynamika pedałowania
wypłaszczczony kąt główki i obniżony środek suportu
wirtualny punkt obrotu
Zmianie uległa także klasyfikacja wspomnianych modeli. Spicy dzięki ulepszonej geometrii i amortyzacji o skoku 160mm idealnie sprawdzać się będą w zastosowaniach Enduro. Z kolei Zesty to już maszyna do szeroko rozumianego All Mountainu.
komentarze