Całkowicie nowa Orbea Occam 2012


orbea1

Na nowo przeprojektowana rama marki Orbea, model Occam jest dostępna zarówno w wersji aluminiowej jak i karbonowej w aż 9 różnych kombinacjach sprzętowych jak i zarówno w wersji w pełni dopasowanej do potrzeb klienta. Rama ma 123 mm skoku i została zakwalifikowana zarówno do jakże popularnej ostatnio kategorii „trail” jak i „all-mountain”. Occam będzie dostępna w sprzedaży od października 2011 r.

Zasadniczo lżejsza rama, krótszy skok niż w jednozawiasowym modelu Rallon to nie jedyne rzeczy które odróżniają model Occam. Największa różnica to inaczej zaprojektowane tylne widełki – koncentryczna tylna oś, asymetryczna budowa dolnych rurek. Główny inżynier marki Orbea – Xabier Narbaiza, zwraca uwagę, że tak zaprojektowana rama pozwala na zmniejszenie wagi, bezpośrednie mocowanie zacisku tylnego hamulca oraz sztywniejsze mocowanie tylnego koła, a także lepsze łączenie elementów aluminiowych i karbonowych w tej wersji ramy. Zastosowane tylne mocowanie jest kompatybilne zarówno z 9 mm osią jak i z systemem X12.

orbea2

Można oczywiście zastanawiać się, co tak naprawdę nowego oferuje Orbea, skoro inni producenci mają podobne rozwiązania. Firma zwraca uwagę, że oczywiście generalna idea jest opatentowana m.in. przez Treka , ale powinna być dostępna dla szerokiego grona konsumentów bez dodatkowych opłat licencyjnych.

orbea3a

Obie wersje modelu Occam – karbonowa i aluminiowa mają wyjątkowo niską wysokość suportu – 327 mm, relatywnie krótkie tylne widełki 420 mm ale dość długą górną rurę (aż 612 mm w rozmiarze „M”). Kąty główki oraz podsiodłowe są zawarte miedzy 67,5 a 68,5 stopni oraz 73,5 i 74,5 st. odpowiednio, oczywiście w zależności od tego czy rama jest dostarczana w wersji z amortyzatorem przednim w wersji „all-mountain” 140 mm czy też w wersji „trail” z widelcem o skoku 120 mm.

orbea3b

W obu wersjach producent używa podwójnie uszczelnionych 28-mm łożysk w głównej osi obrotu, w pozostałych miejscach są już standardowe łożyska. Obie ramy mają także wewnętrzne prowadzenie przewodu przedniej przerzutki. Inne przewody mają także dość uporządkowane mocowania.

Karbonowa rama Occam wykonana jest w technologii Orbea Silver Technology, dodatkowo ma stożkową główkę ramy tutaj nazwane THT („tapered head tube” – 1 1/8 i 1 ½”). Taka rama w rozmiarze „M” ma ważyć 2,2 kg z damperem.

orbea4a

Z kolei wersja aluminiowa jest dostępna tylko ze standardową główką 1 1/8” i ma ważyć 2,6 kg w rozmiarze „M”. Według marketingowców brak główki „tapered” ma pozwolić na oszczędności dla konsumenta, ponieważ taki widelce są jeszcze jednak tańsze.

Warto zauważyć, że na 2012 rok Orbea preferuje nowe opony Hutchinson Cobra w rozmiarze 2.25 w wersji TL Race Ripost Compund, które mają być topowe w kolekcji opon bezdętkowych i właśnie taki model ma być użyty w nowej Orbea Occam.

Wydaje się, że Orbea Occam będzie wyjątkowo lekkim i efektywnym „ścieżkowcem”, jednak dopiero praktyka pozwoli ocenić słuszność tego stwierdzenia.

Więcej szczegółów za kilka dni po oficjalnej premierze nowego modelu Orbea Occam.

orbea4b


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl