Ceramika w łożyskach - niezwykła moc małych kuleczek

O co cały ten zgiełk? Sprawa jest dość prosta, każdy drobny opór stawiany przez sprzęt, kosztuje zawodnika trochę mocy, którą musi wydatkować na pokonanie oporów materii. A gdyby tak sprowadzić je do minimum? Jakiś czas temu świat obiegł film na których mechanik Cancellary prezentuje system Gold Race. Jak można było zobaczyć, korba w rowerze Fabiana, kręci się z niesamowitą lekkością.



Jeśli ograniczyć tarcie do minimum we wszystkich elementach napędu, zyskamy cenne "Waty", które jeśli nie przydadzą się na finiszu, to na pewno doprowadzą nas do kreski mniej zmęczonych. Podczas Eurobike prezentowano kilka różnych rozwiązań łożysk. Można się było osobiście przekonać jakie są różnice, a więc po kolei...

Campagnolo

Technologia łożysk CULT zwiększa niezwykłą wydajność technologii USB o kolejny krok. Zazwyczaj stosuje się w nich kulki wykonane z azotku krzemu (są one o 30% lżejsze i 40% trwalsze w stosunku do dotychczasowych kulek stosowanych przez Campę) i jest to jak na razie najlepsze rozwiązanie, ale Campagnolo poszło o krok dalej w porównaniu z konkurencją, stosując nowe materiały w bieżniach łożysk. Nawiązano współpracę z liderem w tej branży, niemiecką firmą Schäffler INA-FAG, Dzięki tej kooperacji opracowano nowe bieżnie wykonane ze stali Cronitect - mają one odporność na korozję podniesioną do maksimum, tak że zbędne staje się ich smarowanie. Zamiast smaru stałego wystarczy zwykła oliwka. To rozwiązanie w znaczącym stopniu zwiększa płynność pracy łożysk ceramicznych. Jak to wygląda w praktyce. Podczas targów Eurobike 2011, Campagnolo udostępnił publiczności tablicę, na której zamocowane zostało koło wykonane z plexi, połączone z osią, która osadzona była na wspomnianym łożysku. Wystarczyło zakręcić i patrzeć z jaką swobodą obraca się krążek z tworzywa. Spróbowałem i ja. Zakręciłem i… cierpliwości starczyło mi jedynie na kilka minut obracania się modelu, po czym widząc, że krążek nie ma większego zamiaru zwolnić, poddałem się i poszedłem dalej. Aha, Campa przez najbliższe 3 lata ma wyłączność na bieżnie Cronitect.

cl-001 cl-002

Na targach można było obejrzeć również inne zastosowania łożysk hybrydowych, chociażby nowe piasty Chrisa Kinga, jak również kompletne zestawy łożysk do montażu w kołach wybranych producentów. Mnie zainteresowało rozwiązanie Tokena o nazwie TBT. Co się pod tym skrótem kryje? Określenie Tiramic Bearing Technology.

Token

Jest to z kolei opatentowana przez Tokena konstrukcja, w której użyto ceramicznych kulek, toczących się na stalowych bieżniach pokrytych związkiem tytanu oraz specjalnego smaru. Kulki osadzone są w wieńcu wykonanego ze wzmocnionego, stabilizowanego termicznie nylonu, który w 33% wypełniony został włóknem szklanym, przez co tworzywo uzyskało duża wytrzymałość, naturalne właściwości smarujące oraz większą odporność na temperaturę i zmęczenie w stosunku do metalowych rozwiązań. Wspomniane łożyska odnajdziemy w wielu produktach Tokena - piastach, suportach, kółeczkach przerzutek oraz sterach, jednak jest możliwość zakupu ich jako oddzielnego produktu, jeśli oczywiście spasuje nam ich rozmiar.

token_tbt_1 token_tbt_2

Ceramic Speed

Ciekawie również przedstawia się oferta Duńczyków. Na swojej stronie firma chwali się współpracą m.in. z Markiem Cavendishem oraz Alberto Contadorem. Oferta jest dość rozbudowana. Znajdziemy w niej nie tylko łożyska w setach dla wybranych modeli kół, pojedyncze łożyska dla suportów w różnych standardach, ale również kompletne suporty oraz kółeczka do przerzutek. Ceny powalają, no ale coś za coś.

bottom_brackets

wheel_upgrade

Po więcej informacji zapraszamy na strony:

http://ceramicspeed.com

http://www.campagnolo.com

http://www.tokenproducts.com


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl