Renovo - te rowery są inne niż wszystkie

Zamknij oczy i wyobraź sobie rower z pięknie wymodelowaną ramą, zapewniający płynną jazdę a do tego cichy, lekki, sztywny… Teraz je otwórz, właśnie wyobraziłeś sobie jeden z rowerów Renovo, firmy, która zajmuje się produkcją ram i z różnych gatunków drewna. Wiem, przecierasz oczy ze zdumienia co ja tutaj wypisuje, ale czytaj dalej. Amerykanie całkowicie zmieniają sposób patrzenia na rower, jaki powinien być i co można zrobić z drążonych rur drewnianych i laminowanego bambusa. Na tych rowerach naprawdę nie tylko da się jeździć, ale i wygrywać, a po wyścigu można go postawić na honorowym miejscu w salonie - przechowywanie go w garażu byłoby bluźnierstwem.

Dlaczego drewno?

Nie dlatego żeby na siłę być innym. Drewno ma po prostu świetne właściwości techniczne, a odpowiedni dobór gatunków i ułożenia pozwala na dowolne kształtowanie parametrów. Nie zapominajmy też że jest wiele konstrukcji na świecie z drewna, ot chociażby masz radiostacji gliwickiej albo największy hydroplan świata H-4 Hercules. Tak, m.in. te rzeczy zrobiono z drewna… Dlaczego więc tak niewiele firm robi drewniane rowery? To proste - drewno jest dość drogim surowcem, a jego obróbka nie należy do najłatwiejszych.

hercules2 

Jakie są więc właściwości drewna w ramach rowerowych?

- waga - wahająca się w zależności od modelu między 1,5 a 2,5 kg
- zdolność absorbowania drgań i wibracji
- sztywność - możliwe jest stworzenie sztywniejszych konstrukcji od karbonowych, jeśli tylko tego chcesz, choć w firmie dopasują Ci ramę dla Ciebie i tylko dla Ciebie, a nie dla statystycznego bikera
- deszcz - dajcie spokój - drewno zarówno zewnątrz jak i wewnątrz chronione jest żywicą epoksydową, taką samą jak w nowoczesnych łodziach motorowych
- odporność - większość drewna używnego w konstrukcji ram jest mocniejsza od rdzenia kijów basebolowych, a sme ramy wytrzymują uderzenia przy ktorych karbon by się rozleciał w strzępy
- zmęczenie - odporność na ten parametr przewyższa stal i aluminium
- jakość - prawie wieczysta - nawet po 100 latach odświeżasz ramę i wygląda jak ze sklepu.
- dbałość o środowisko - to chyba oczywiste...

Renowo ma w swojej ofercie kilka modeli do różnych zastosowań. Do tego artykułu wybrałem 3, które mi się najbardziej podobają. Zobaczmy więc po kolei, jak wyglądają moje typy rowerów wykonanych z tego szlachetnego i naturalnego surowca.

 

R4 ROAD

Nie sposób oderwać wzroku od tej szosówki. Powiem szczerze, że to co ten rower sobą przedstawia, sprawia że nawet szwajcarskie cuda wyglądają jak zabawki z odpustu.

A tak swoją przygodę z tym modelem opisuje jego użytkownik:

" Kiedy pierwszy raz jechałem na moim nowym Renovo, chciałem opisać od razu jak się w nim zakochałem. Pomyślałem jednak - poczekaj, spędź trochę na nim czasu. Teraz po przejechaniu kilku tysięcy mil mogę powiedzieć, że jest jest to najbardziej płynny i sterowalny rower na jakim mi było dane jeździć. Jeździłem nim na zjazdach i podjazdach i kierował się wspaniale. Mam Treka Madone 6.9 z roku 2010 i jest to niezły rower, ale po dłuższej jeździe na nim czuję się bardziej zmęczony. Wykończonie i jakość R4 jest fenamenalna a sam rower jest bardzo cichy.

R4-Black-Side
renovo-r4-quarter-view

Standardowa konfiguracja

- rama drewniana z aluminiowym zaczepem kół i hakiem
- łukowa, laminowana górna rura
- Stalowy insert w główce dla sterów zewnętrznych 1 1/8
- aluminiowy insert w rurze podsiodłowej
- aluminiowy zacisk sztycy
- uszczelniane wewnętrzne prowadzenie przewodów
- zewnętrzne prowadniki przewodów
- mocowanie przedniej przerzutki
- satynowe wykończenie
- standardowe gatunki drewna
- nie zawiera widelca

Cena ramy bez widelca 2950 USD
Kompletny rower od 4600 USD

 

HOODOO Triathlon/TT

Wystarczy rzucić okiem żeby zapragnąć, aby ta maszyna stanęła u Ciebie w pokoju. Renovo podobnie jak pozostałe modele wykonuje jes specjalnie pod użytkownika i z komponentów przez niego wskazanych. Zobaczcie zdjęcia tego cuda, wszelkie słowa wydają się być zbędne.

triside

tri-bb tri-ht triseatclust-800

Dane techniczne

- wewnętrzne prowadzenie przewodów przerzutkowych i hamulcowych
- aerodynamiczny profil dolnej rury
- zintegrowany masz sztycy
- aluminiowe inserty w główce ramy do sterów zintegrowanych
- mocowanie koszyka bidonu na rurze podsiodłowej
- pasuje do wszystkich standardowych części
- wybrane gatunki drewna

Cena ramy bez widelca 3200 USD

 

Badash 29er

M1-side-gray-1

Przecieracie oczy z niedowierzania? Tak. W ofercie jest też hardtail na 29-cio calowych kołach. Około 2 lata temu założyciel Renovo stwierdził że zrobienie roweru MTB nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ rama może nie wytrzymać… Jak więc doszło do jej wykoania? Po prostu - testy. Na początek przeprowadzono testy uderzeniowe na ramach szosowych, które zniosły to nadspodziewanie dzielnie. W firmie nie byliby jednak sobą, gdyby nie porównali w tych samych warunkach rur stalowych, aluminiowych i tytanowych. O dziwo, rury drewniane lepiej zniosły uderzenia niż metalowe.

impact-dents-1 impact-ends-1 impact-tray-1

Następnie już drewniane ramy poddano jeszcze brutalniejszemu traktowaniu. Rama nie wytrzymała dopiero obciążenia równego 2002 funtów, czyli ok 1 tony, czy jak kto woli 12 zawodników na jednym rowerze. Stwierdzono, że udało im się zrobić wytrzymałą ramę MTB. Zaczęto przeprowadzać testy w naturalnych warunkach. W trakcie jednego z nich rama uderzyła o skałę między suportem a mocowaniem koła i dolna rura tylnego trójkąta została nadłamana… ale nie złamana. To samo uderzenie w karbonowej ramie zakończyło by się strzępami włókna węglowego. Rower wrócił do laboratorium. Sklejono rurę żywicami i poddano dalszym testom. W końcowej fazie poddano ramę testom obciążeniowym - przy nacisku o wartości 3008 funtów (1364 kg) zaczęła się powolna degradacja, jednak rama znosiła to dzielnie przez około 10 minut, zanim nie została uszkodzona rura podsiodłowa. W pozostałych obaszarach obyło się bez zniszczeń.

W taki sposób rama weszła do produkcji. Firma umożliwia poskładanie całego roweru na komponentach z grup XX, X9 i Shimano XT, z wewnętrznym prowadzeniem kabli. Koszt samej ramy wynosi 2650 USD.

m1-topside

m1-dropout-1 st-cluster-int-routing-43

m1-seat-clust

Pisałem na początku że taki rower może oprócz jazdy, co oczywiste, być ozdobą salonu. Jednak zwykły stojak nie bardzo będzie się komponował z wnętrzem. Dostrzeżono ten problem i oto w ofercie firmy znalazł się stojak, który idealnie będzie współgrał z rowerem, stając się ozdobą każdego wnętrza. Cena od 179 USD za wersję czarną do 239 USD za wiśniową…

stand-cher-qtr
Renovo-dsc_9724

Więcej szczegółów na stronie producenta.


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl