Recon - lekkie kasety do tuningu wagowego
Recon to firma z Tajwanu zajmująca się produkcją kaset od 1985 roku. W ofercie firmy możemy znaleźć dosłownie każdy ich rodzaj do zastosowań MTB / szosa, a przy tym mamy jeszcze wybór z jakiego metalu owa kaseta ma być - aluminium, stal lub tytan. Jeśli pierwszy metal to raczej tylko do lajtowania, albo delikatnej jazdy, ewentualnie intensywnej ale krótkiej, to już pozostałe dwa nadają się do wszelkich zastosowań. Jak zwykle pozostaje pytanie odnośnie trwałości czy płynności zmiany przełożeń. Na to pytanie nie odpowiemy. Jednak produkty same w sobie są dość ciekawe, zobaczmy więc co znajduje się w ofercie firmy.
MTB - Tytan
Oferowane są dwie wersje - na 9 i 10 przełożeń. W przypadku 9-tki mamy do dyspozycji zakresy 11-32 oraz 11-34. W przypadku wersji z dziesięcioma zębatkami do wyboru pozostawiono 3 wersje - 11-32, 11-34 oraz 11-36. Możemy też skusić się na zestaw z dedykowanymi grip shiftami ważącymi 138g/komplet, zaś same kasety dostępne są w kolorze szarym lub złotym. Kasety nie biją rekordów wagowych, jednak w stosunku do "tradycyjnego" XTR'a oferują całkiem znośny wynik. Mają konstrukcję wieloczęściową i jeśli zdecydujecie się na założenie jej na aluminiowy bębenek, będziecie musieli liczyć się z jego zużyciem. Pozostaje kwestia płynności działania… Pozycja XTR-a wydaje się raczej być niezagrożona.
9s
11-32 - 175g
11-34 - 188g
10s
11-32 - 170g
11-34 - 190g
11-36 - 210g
MTB-Alu
Podobnie jak w wersji tytanowej, mamy do dyspozycji wersje na 9 lub 10 zębatek i identyczne zakresy przełożeń. Różnica jest w wadze i nie ma co ukrywać w trwałości. Także i w tym przypadku oferowane jest zestaw z manetkami, jednak ważącymi 120g. Ciekawostką jest fakt, że poza najmniejszą zębatką, cała kaseta to jednoczęściowa konstrukcja.
9s
11-32 - 138g
11-34 - 150g
10s
11-32 - 130g
11-34 - 146g
11-36 - 160g
MTB-Stal
W przypadku kaset stalowych, firma ma w ofercie produkty jeszcze do napędów na 7 (12-28, 11-28 oraz 12-32) i 8 zębatek (11-28, 12-32 oraz 11-32). Znajdziemy oczywiście również dziewiątkę, ale tylko jedną (11-32). W przypadku tej ostatniej, poza dwoma najmniejszymi zębatkami mamy do czynienia z konstrukcją jednoczęściową, ważącą 400g, czyli ponad dwukrotnie cięższą niż Sram XX i to z 10-cioma trybikami. Widać że ta grupa komponentów została zaniedbana, na korzyść alu i tytanu. W Sramie jednak największa koronka wykonana jest z alu. W tym przypadku mamy stal.
Szosa
W przypadku kaset szosowych mamy jeszcze większy wybór. Poza faktem wykonania ich z trzech gatunków metalu, do wyboru pozostawiono nam system Shimano lub Campagnolo oraz napędy na 10 i 11 przełożeń i to w jakim wyborze… Zobaczcie sami.
Szosa - Tytan
Shimano
11-23 (10) - 128g
11-25 (10) - 138g
11-27 (10) - 140g
Campagnolo
11-23 (10) - 138g
11-25 (10) - 154g
11-27 (10) - 157g
11-23 (11) - 138g
11-25 (11) - 150g
11-27 (11) - 156g
Szosa - Alu
Podobnie jak w modelu MTB, konstrukcję wykonana z jednego bloku aluminium.
Shimano
11-23 (10) - 86g
12-23 (10) - 86g
11-25 (10) - 95g
12-25 (10) - 95g
11-27 (10) - 108g
12-27 (10) - 108g
11-29 (10) - 123g
Campagnolo
11-23 (10) - 95g
12-23 (10) - 110g
11-25 (10) - 110g
12-25 (10) - 120g
11-27 (10) - 120g
12-27 (10) - 128g
11-29 (10) - 140g
11-23 (11) - 110g
11-25 (11) - 115g
11-27 (11) - 120g
11-29 (10) - 133g
Szosa - Stal
Wybór dość skromny i tylko dla napędów starego typu
8s
12-21
12-24
11-21
9s
11-21
12-22
12-24
Jak widać, Recon ma dość ciekawą ofertę. Jakkolwiek nad ich stalowymi produktami nie ma się co zastanawiać, to już wersje z tytanu lub aluminium powinny dać do myślenia. Wszystko zależy do czego będziecie chcieli je zastosować i jakim dysponujecie budżetem, na to pytanie musicie sobie odpowiedzieć jednak sami.
komentarze