Cura-E - hamulce do e-bikeów od Formuli

Od kilku lat notuje się intensywny wzrost zainteresowania rowerami górskimi z napędem elektrycznym. Z jednej strony rower ten stał się doskonałym środkiem do pokonywania górskich szlaków przez osoby o sporych chęciach lecz o słabszej kondycji fizycznej. Z drugiej strony stał się doskonałą zabawką dla pasjonatów kolarstwa chcących spróbować czegoś nowego lub np. chcących pokonywać bardziej strome podjazdy lub po prostu poruszać się szybciej po górskich szlakach. Ten trend podchwycili także organizatorzy zawodów. Na wielu maratonach górskich organizowana jest specjalna kategoria dla posiadaczy ebików. Części w rowerach górskich z napędem elektrycznym poddawane są obciążeniom podobnym o ile nie większym niż w rowerach do DH. Z tego też powodu od pewnego czasu można zaobserwować fakt, iż coraz więcej firm ma w swojej ofercie części rowerowe dedykowane do ebików. Najlepszym przykładem są kompletne grupy od dwóch największych producentów napędów - Shimano Steps E8000 oraz Sram EX1, STEPS E8000. Marka Formula także nie pozostaje w tyle i prezentuje pierwszy w swojej historii hamulec przeznaczony do rowerów z napędem elektrycznym. Co ciekawe jest model Cura-E jest także pierwszym hamulcem tego włoskiego producenta w "żyłach" którego płynie olej mineralny. O tak Włosi po latach zabawy z płynem hamulcowym postanowili przejść na olej mineralny. Czy taka zmiana wyjdzie na dobre zobaczymy.

Hamulec Cura-E składa się z czterech zasadniczych elementów.

1. Cylinder główny

Główny cylinder wyposażony został w czujnik, mierzący czy naciskamy klamkę hamulca. Dzięki temu możliwe jest sterowanie zarówno tylnym światłem na zasadzie znanej z samochodów (gdy hamujemy tylne światło świeci intensywniejszym światłem), jak również i silnikiem, który może się wyłączać w przypadku gdy naciskamy klamkę hamulca. To drugie zastosowanie wydaje się być bardziej sensowne. Szczególnie w przypadku gdy zapomnimy wyłączyć silnik przed zjazdem i zdarzy nam się pociągnąć mocniej w ciasnym zakręcie.

Dane techniczne:

  • Materiał - kute aluminium
  • kolor obudowy - elektryczny niebieski
  • kolor obejmy - matowy czarny
  • śruby - stal nierdzewna

2. Klamka hamulca

Dane techniczne:

  • Materiał - kute aluminium
  • Kolor - matowy czarny

3. Zacisk hamulca

Nowy zacisk hamulca Cura-E cechuje się dużo większą ilością przestrzeni w miejscu mocowania klocków hamulcowych. Dzięki temu ciepło w dużo mniejszym stopniu nagrzewa sam zacisk oraz olej mineralny zmniejszając ryzyko "zagotowania hamulca". Ten dwuczęściowy zacisk wyposażono w masywne tłoczki o średnicy 24mm, żeby sprostać temu do czego zdolne są współczesne rowery przeznaczone zwłaszcza w przypadku bardzo agresywnej jazdy. Wiele współczesnych ram rowerowych przystosowanych jest do prowadzenia przewodów hamulcowych w ich wnętrzu. W przypadku hamulców hydraulicznych wszelkie manewry hamulcem w ramie z wewnętrznym prowadzeniem linek wiążą się z koniecznością ich odpowietrzania. W modelu Cura-E Formula zastosowała swój znany patent czyli Speed Lock. Jest to rodzaj zaworu, którego zasada działania jest podobna do szybkozłączek elementów pneumatycznych. Wystarczy pociągnąć za zawór i możemy wyjąć przewód. Zawór zwrotny zapobiega wydostaniu się płynu oraz zapowietrzenia się.

Dane techniczne:

  • Rodzaj - PM6 z tłoczkami o średnicy 24mm
  • Kolor - elektryczny niebieski
  • kolor śrub - stal nierdzewna
  • rodzaj klocków - spiekane
  • dostępne długości przewodu - 100cm przód, 165cm tył
  • kolor przewodu - czarny
  • kompatybilność z technologią MixMaster - tak
  • wyposażony w zawór Speed Lock - tak (po stronie zacisku)

4. Tarcze hamulcowe

Model Cura-E oferowany będzie z dwoma rodzajami tarcz hamulcowych.

4.1. Tarczą hamulcową wykonaną z kawałka blachy stalowej z mocowaniem na 6 śrub oraz centerlock. Nowy wzór poprawił sztywność boczną oraz zmniejszył generowany hałas oraz wibracje o 40%.

4.2. Tarczą hamulcową wykonaną z blachy stalowej zamocowanej na pająku wykonanym z aluminium. Aluminiowy pająk oprócz tego, że ładnie wygląda spełnia dwie funkcje. Po pierwsze pozwala na szybkie odprowadzenie ciepła z powierzchni ciernej i jego rozproszenie. Dzięki temu w dużo mniejszym stopniu nagrzewa się zacisk hamulca. Ponadto zastosowany pomiędzy częścią czynną a pająkiem luz pozwala ta lepszą kompensację wymiarów tarczy hamulcowej. Wiadomo, że podczas hamowania tarcza powiększa swoje wymiary.

Waga zestawu na jedno koło (zacisk, klamka, przewód o długości 85cm, stalowa tarcza hamulcowa o średnicy 160mm, śruby montażowe ) wynosi 359g.

Ceny:

  • Hamulec przedni Cura-E (przewód o długości 100cm) - 149€
  • Hamulec tylny Cura-E (przewód o długości 165cm) - 149€
  • Tarcza hamulcowa wykonana ze stali - 160mm - 22€, 180mm - 24€, 203mm - 29€
  • Tarcza hamulcowa z aluminiowym pająkiem - 160mm - 51€, 180mm - 51€, 203mm - 59€
  • Tarcza hamulcowa wykonana ze stali pod mocowanie centerlock - 160mm - 35€, 180mm - 36€, 203mm - 40,5€
  • Tarcza hamulcowa z aluminiowym pająkiem pod mocowanie centerlock - 160mm - 51€, 180mm - 51€
  • Nakrętka centerlock - 10€

Dystrybutorem marki Formula w Polsce jest firma Gregorio ( https://www.gregorio.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl