Sram EX1 - czyli odpowiedź na elekrtyczną grupę Steps E8000

Dzień przed prezentacją nowości Srama byliśmy na prezentacji min. górskiej grupy Shimano Steps E8000. Grupę opisywaliśmy mniej więcej dwa tygodnie temu. Jak wiadomo podejście Shimano oraz Srama do pewnych kwestii jest całkowicie odmienne. Nie inaczej było w przypadku nowej grupy dedykowanej do rowerów elektrycznych Sram EX1. Shimano podeszło do kwestii rowerów eBike na zasadzie zostawmy napęd, ponieważ nasze napędy mtb są wystarczająco dobre, skupmy się natomiast na zaprojektowaniu własnego, lekkiego, dedykowanego do potrzeb mtb, silnika. Firma Sram podeszła od drugiej strony. Nawiązała ona współpracę z firmą Bosch i wykorzystała jej silnik oraz wiedzę na temat problematyki rowerów wspomaganych elektrycznie. Wiedzę tą rozszerzyła o niezliczoną ilość godzin własnych testów oraz analiz napędów wspomaganych elektrycznie.

Jednym z podstawowych wniosków z analizy był fakt, iż łańcuchy w rowerach eBike bardzo często ulegały zerwaniu. Było to spowodowane dwoma czynnikami: po pierwsze, łańcuchy napędów 10 oraz 11 rzędowych są bardzo wąskie a przez to dużo słabsze niż np. napędy 8 rzędowe, spotykane w rowerach 15 lat temu. Drugim, praktycznie równorzędnym wnioskiem, było spostrzeżenie, że klasyczne napędy zostały zoptymalizowane ma potrzeby zwykłego człowieka. Oznacza to w praktyce, że w przypadku napędów napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni, zmiany biegów w większości przypadków przebiegają o nie więcej niż 2-3 zęby za jednym razem. Po prostu takie stopniowanie jest optymalne dla ludzkiej anatomii. W razie potrzeby klasyczne manetki dysponują jednakże możliwością zmiany na raz np. o 5 przełożeń. Zastosowanie klasycznego napędu w połączeniu z silnikiem elektrycznym skutkowało tym, że użytkownicy dokonywali często zmian przełożeń nie o jedno, jak ma to miejsce w klasycznych napędach, lecz o trzy czy cztery przełożenia. Stopniowanie klasycznych kaset okazało się zbyt małe. Stąd też Sram zaproponował całkowicie nową kasetę EX1 E-Block. Kaseta posiada zakres charakterystyczny dla zwykłych napędów czyli 11-48t lecz po drodze mamy zaledwie 8 przełożeń, przy czym każde kolejne różni się od poprzedniego o ok. 30%. Oznacza to, że chcąc uzyskać taki sam efekt jak w przypadku klasycznych kaset, nie będzie konieczności wykonywania "skoków przez pół kasety na raz", lecz będziemy mogli dokonać tylko jednego, pojedynczego kliknięcia manetką. Taki zabieg korzystnie wpływa na żywotność zarówno samej kasety, jak i łańcucha. Otóż w tym przypadku dokonujemy zmiany przełożenia o np. 30% o wiele szybciej oraz przy mniejszym przekoszeniu łańcucha.

Ponadto momenty oraz siły działające na napęd w rowerach elektrycznych są o wiele większe, niż w przypadku klasycznych napędów. Z tego też powodu cały napęd zaczynając od korby Sram EX1 E-Crank, poprzez kasetę Sram EX1 E-Block, a skończywszy na przerzutce tylnej Sram EX1 E-Horizon, musiał zostać wzmocniony, w celu zwiększenia jego sztywności. Doskonałym tego przykładem jest solidne rusztowanie, jakim podparta jest największa zębatka kasety Sram EX1 E-Block. Ponadto spoglądając na połączenie dolnego oraz górnego kółka tylnej przerzutki możemy zobaczyć, że wewnętrzna strona wózka posiada trzy a nie dwa elementy łączące.

Grupa składa się z:

1. Korby przystosowanej do współpracy silnikami marek Bosch oraz Brose.

Specyfikacja korby:

  • kompatybilność z suportami: BB , ISIS
  • długość osi: 170mm, 175mm
  • dostępne kolory: czarny
  • materiał korby: aluminium

2. Zębatek przednich wykonanych w technologii X-SYNC™

Zębatki dostępne są w rozmiarach 14T, 16T oraz 18T dedykowanych dla napędów Bosha oraz 34T dedykowanych dla napędów Brose.

Specyfikacja:

  • Rozstaw śrub:Direct Mount (Bosch), 104 BCD (Brose)
  • dostępne ilości zębów: 14, 16, 18 (Bosch); 34 (Brose)
  • dostępne kolory: czarny
  • dostępne materiały: stal

3. Przerzutki tylnej

Specyfikacja przerzutki tylnej:

  • przystosowana do współpracy z kasetą 8 rzędową
  • stosunek linki do przesuwu pantografu - 1:1
  • maksymalna pojemność - 48T
  • dostępne kolory - czarny
  • materiał łożysk wózka - stal
  • materiał korpusu - aluminium
  • waga - 289g

4. Manetki

Specyfikacja manetki:

  • przystosowana do współpracy z kasetą 8 rzędową
  • stosunek linki do przesuwu pantografu tylnej przerzutki - 1:1
  • dostępne kolory - czarny
  • długość linki - 2200mm
  • rodzaj manetki - Trigger
  • kompatybilność z systemem mocowań Matchmaker -  tak
  • maksymalna ilość przełożeń możliwych do zmiany na raz w górę - 1
  • maksymalna ilość przełożeń możliwych do zmiany na raz w dół - 1
  • waga - 122g

5. Łańcucha

Specyfikacja łańcucha:

  • przystosowany do współpracy z kasetą 8 rzędową
  • dostępne kolory - szary
  • rodzaj spinki - PowerLock
  • wykończenie ogniw zewnątrznych - polerowane
  • wykończenie ogniw wewnętrznych - niklowane
  • trzpienie łączące - pełne w środku utwardzane chromem

6. Kasety

Specyfikacja kasety:

  • ilość dostępnych przełożeń - 8
  • rozpiętość przełożeń - 11-48T
  • wykończenie - czarne
  • technologia wykonania zębów - XG
  • wielkości zębatek dostępnych w kasecie - 11t, 13t, 15t, 18t, 24t, 32t, 40t, 48t
  • Ilość zębatek na wspólnym pająku - 5 (największych)

Rowery wspomagane elektrycznie posiadają jedną istotną wadę. Są z reguły cięższe od konstrukcji klasycznych o ok. 4-5kg. Taki wzrost wagi pociąga za sobą konieczność zastosowania wydajniejszych niż zwykle hamulców. Dlatego też na potrzeby eBików Sram zaproponował nieco przeprojektowane Guidy o nazwie Sram Guide RE.

Dzięki swojej konstrukcji będą one w stanie zatrzymać bez problemu rozpędzonego fulla w takim samym stopniu efektywnie, jak Guidy zamontowane w klasycznym rowerze. Jest to o tyle ważne, że jeżdżąc po w miarę płaskiej okolicy każdy hamulec jest sobie w stanie dać rady z zatrzymaniem roweru, natomiast schody zaczynają się w typowo górzystym terenie.

Specyfikacja hamulców:

  • rodzaj hamulców - hydrauliczne
  • kolor - czarny połysk
  • ilość tłoczków - 4
  • materiał tłoczków - Phenolic plastic
  • kąt pod jakim wychodzi przewód z zacisku - regulowany
  • materiał śrub zacisku - stalowe
  • konstrukcja zacisku - dwuczęściowa
  • rodzaj użytego płynu hamulcowego - DOT 5.1
  • materiał zacisku - kute aluminium
  • materiał klamki hamulcowej - kute aluminium
  • regulacja pozycji klamki - tak, za pomocą klucza
  • materiał płytek klocków hamulcowych - stal
  • waga - 415g (w przypadku mocowania Direct Mount, przewodu o długości 800mm oraz tarczy hamulcowej 160mm CL)

Jak widać podejście SRAMA do góskiego e-bika jest zgoła inne, jak konkurencji. Wszystko zostało zaprojektowane od początku do końca, tak by każdy element nowej układanki tworzył logiczną całość. Teraz wystarczy tylko czekać, aż będzie można samemu poczuć przyjemność z jazdy na takim zestawie.

Dystrybutorem marki Sram w Polsce jest firma Harfa-Harryson


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl