Rock Shox Deluxe - nowe podejście do projektowania damperów

W świecie inżynierii nic nie jest proste. Zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że firmy rowerowe rozsiane są po różnych zakątkach świata. Cześć z nich używa metrycznych jednostek miar takich jak min. metry, litry czy pascale a druga część używa takich jednostek jak cale, funty czy galony. Konieczne staje się przeliczanie oraz zaokrąglanie co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Najlepszym przykładem były dampery do rowerów, które od zawsze były projektowane w jednostkach anglosaskich. Jakiś czas temu pięciu największych producentów amortyzatorów podpisało porozumienie o wdrożeniu rozwiązań opartych na systemie metrycznym. Mamy już pierwsze efekty tego porozumienia.

Czy dampery w jednostkach metrycznych staną się nowym standardem? Otóż nie. Są po prostu nowym dostępnym rozmiarem zatwierdzonym przez pięciu największych producentów amortyzatorów oraz licznych projektantów ram. Według założeń pozwolą one producentom amortyzatorów produkować jeszcze lepsze amortyzatory a producentom ram jeszcze lepsze ramy. Czy tak będzie życie pokaże. Obecnie mieliśmy do czynienia z ponad 90 różnymi konfiguracjami damperów oraz sposobów ich łączenia z ramami. Po przejściu na standard metryczny ta ilość znacznie się zmniejszy ułatwiając życie chyba wszystkim od producentów przez sklepy po użytkowników. Rozpoczynając prace nad amortyzatorami projektowanymi w oparciu o metryczne jednostki miar przyjęto metodę białej kartki. Projektowano zatem wszystko od przysłowiowego zera. Pozwoliło to na zwiększenie powierzchni styku elementów wzajemnie z sobą współpracujących. Takie działanie pozwoliło na zmniejszenie tarcia zwłaszcza podczas wysokiego obciążenia dampera, zwiększenie czułości oraz co najważniejsze zwiększenie wytrzymałości.

Zwiększenie powierzchni współpracujących elementów:

  • tuleje komory powietrznej o 33% (niebieska strzałka)
  • tuleje uszczelniające tłok o 90% (zielona strzałka)

Porównanie anglosaskich rozstawów punktów mocowania oraz skoków damperów do nowego metrycznego systemu mocowania.

Porównanie anglosaskich sposobów mocowania z nowym proponowanym systemem metrycznym.

Damper Super Deluxe.

Założenie było proste. Porzucić wszelkie dotychczasowe standardy oraz rozwiązania i zaprojektować coś zupełnie nowego na przysłowiowej "czystej kartce papieru". Dzięki temu można było przeprojektować oraz zwiększyć rozmiary oraz uszczelnień amortyzatora.

Z rzeczy wartych zapamiętania:

  • powiększone oraz przeprojektowane tuleje w standardzie metrycznym pozwalają zmniejszyć tarcie pomiędzy elementami
  • amortyzatory Super Deluxe posiadają trzy różne rodzaje ustawień
  • zwiększenie rozmiarów tuleji pozwoliło na ich lepsze uszczelnienie oraz zmniejszenie tarcia
  • rodzaje mocowania: Trunnion mount, Standard DU

Damper Deluxe.

Jak zwiększyć jakość działania damperów? To proste. Wystarczy wyrzucić istniejące reguły do kosza i napisać wszystko od nowa w celu zapewnienia najlepszej możliwej pracy oraz jakości działania. Inżynierowie z Rock Shoxa zebrali najlepsze cechy damperów z serii Monach i zamknęli je w metrycznych standardach.

Z rzeczy wartych do zapamiętania:

  • nowe dampery w standardzie metrycznym
  • przy budowie wykorzystano doświadczenie uzyskane przy amortyzatorach Monarch
  • rodzaje mocowania: Trunnion mount, Standard DU

Specyfikacja nowych metrycznych damperów serii Super Deluxe oraz Deluxe.

Dystrybutorem marki Rock Shox w Polsce jest firma Harfa Harryson (http://www.harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl