SELLE ITALIA SLR KIT CARBONIO - sprawdzone!

Koniec zimy i początek wiosny to okres, w którym sporo czasu spędzam na rowerze szosowym, trenując tzw. obojętność i to właśnie ten czas jest najlepszy do testu siodełka. Właśnie z końcem lutego trafiło do mnie siodło Selle Italia z AMP Polska, który jest nowym dystrybutora tej marki w Polsce. Model, który postanowiłem sprawdzić i podzielić się z Wami moimi wrażeniami z jazdy to „SELLE ITALIA SLR KIT CARBONIO S (id match - S1) carbon/keramic 7x9, fibra-tek, 125g czarne” dokładnie pod taką nazwą znajdziecie w katalogu AMP Polska.

Pierwszą czynnością, którą zazwyczaj robię po wyciągnięciu z pudełka to sprawdzenie wagi. Producent podaje wagę 125g u mnie wynik 131g, te 6g różnicy może wynikać z błędu wagi i tolerancji w przypadku produktów wykonanych z włókna węglowego, która jest zakładana na poziomie +/-5g. Tutaj nie jest źle, bo np. w konkurencyjnej marce w ważonym modelu (ten sam poziom cenowy) różnica wynosiła ponad 20g od tej, którą deklarował producent.  

Zanim przejdę do opisu moich wrażeń, przedstawię trochę opisu katalogowego i zastosowanych technologii (jeżeli kogoś to nie interesuje zapraszam do tekstu poniżej kolejnego zdjęcia):

Połączenie niskiej wagi i niesamowitej siły, wskazuje na utrzymującą się popularność wśród rowerzystów profesjonalnych i amatorów. Najlepsze właściwości włókna węglowego w połączeniu z atrakcyjną stylistyką stworzyły zwycięskie siodło.

Specyfikacja:

idmatch: S1

Waga: 125g

Wymiary: 275mm x 131mm

Pręty siodła: CarboKeramic 7mm x 9mm

Przeznaczenie: szosa, mtb

Technologie:

CARBO KERAMIC 7mm x 9mm

- trójwymiarowo plecione włókno wewnątrz prętów

- optymalna kombinacja najlepszego połączenia włókien

- pręty karbonowe pokryte powłoką ceramiczną w celu ochrony w miejscu zacisku

- możliwie najniższa waga przy jednoczesnej maksymalnej wytrzymałości

- niska waga 29g

- limit wagi rowerzysty 100kg

FIBRA-TEK: Wytrzymałe i oddychające pokrycie z syntetycznej skóry.

LIGHT: Możliwie najniższa waga przy jednoczesnej maksymalnej wytrzymałości.

30% CARBON: Skorupa siodła wykonana w 30% z włókna węglowego.

Co to jest ID Match?

Napisany do tego celu przez informatyków Selle Italia specjalny program komputerowy, pozwala na dopasowanie odpowiedniego modelu siodła do indywidualnych potrzeb kolarza. Pomysł Włochów wyróżniać ma zastosowanie tzw. pomiaru kilkufazowego, do którego wymagane będzie wprowadzenie odpowiednich danych jak: wiek, płeć, waga, wzrost, dystans pokonywany w sezonie, kąt kręgosłupa (pozycja na rowerze), rozstaw kości miednicowej, obwód ud itp. do wspomnianego programu komputerowego. Z myślą o zastosowaniu idMatch powstał nowy model Flite, który wraz z systemem był testowany w najlepszych włoskich i szwajcarskich sklepach oraz przez światową czołówkę kolarstwa.

Szczegóły: Wszyscy wiemy jak trudno jest sobie do pasować odpowiednie siodełko. I nie chodzi tu o podstawowy wyznacznik komfortu jakim jest miękkość siodełka, tylko chyba najważniejszy parametr jakim jest szerokość siodełka. Wąskie czy szerokie? Pytanie jest istotne, za wąskie siodło spowoduje że będziemy mieli poczucie, że siedzimy na tzw. „miękkich” częściach ciała. Za szerokie spowoduje poczucia siedzenia na „kanapie” i duże prawdopodobieństwo obcierania udami o krawędzie.

Producenci siodeł wyszli nam naprzeciw podsadzając nam żelowe poduszki które mają zlokalizować guzy kulszowe lub próbując określić pozycję guzów kulszowych poprzez naszą sprężystość. Te wszystkie metody są w miarę skuteczne ale opierają się na jednym parametrze, nie są to metody do końca dokładne. Selle Italia z systemem IDMatch postanowiła podejść do tematu bardziej kompleksowo i nie opierać sytemu pomiaru tylko na jednym parametrze a na trzech, co daje bardziej dokładne wyniki. Podstawą są wyniki trzech pomiarów i system IDMatch na stronie internetowej.

Mierzy się następująco: szerokość między krętarzami (jest to odległość mierzona po zewnętrznej części kości udowych), obwód uda i pozycja miednicy. Na podstawie pomiaru szerokości między krętarzami którą uzyskujemy za pomocą specjalistycznej miarki uzyskujemy szerokość między guzami kulszowymi, czyli parametr określający szerokość siodełka. Drugim parametrem który jest mierzony jest obwód uda, jest to istotne szczególnie dla osób które wąsko prowadzą kolana podczas jazdy i obcierają udami o siodełko. Trzecim i ostatnim jest mierzenie pozycji miednicy przy skłonie do przodu, pozwala to określić czy potrzebne jest siodełko z dziurą bądź bez. Wyniki powyższych pomiarów są wpisywane na stronę IDMatch gdzie po dokonaniu przeliczeń system sugeruje odpowiednie dla nas siodełko. Siodełka są podzielone na kategorie S1, S2, S3 i L1, L2, L3. Siodełka z kategorii S to siodełka wąskie, kategoria L to siodełka szerokie, cyfra po literze oznacza czy siodełko powinno być z dziurą i z jak dużą.

Od 2013r. wszystkie siodła Selle Italia będą sprzedawane z oznaczeniem do której kategorii przynależą. System przy podaniu końcowego wyniku proponuje siodła z tej samej kategorii ale w różnym przedziale cenowym, czyli na każdy budżet. Cały pomiar trwa ok. 1min i może być bez problemu wykonany warunkach sklepowych.

To tyle suchych faktów… Czas na praktykę.

Już nieraz przekonałem się, że papier i chwyty reklamowe przedstawiają swój produkt jak w najlepszym świetle i dlaczego tym razem miałoby być inaczej.

Dobór siodła to bardzo indywidualna sprawa, dla jednego Selle Italia będzie idealną marką, a dla innego użytkowania te siodła się nie nadają. Dlatego wszystko to co poniżej napiszę, to są moje indywidualne odczucia.

Z marką Selle Italia już miałem kilka lat temu do czynienia i nie narzekałem na dyskomfort użytkowania. Siodło z przedłużonym dziobem skorupy to dla mnie pewnego rodzaju nowość. Dzięki temu mamy większe waty kręcić… Faktycznie mając do czynienia z tradycyjnymi skorupami przy pewnym ułożeniu się na siodle, czuć jak uda zahaczają o skorupę. W przypadku testowanego modelu nie miałem takiej sytuacji aby tylna część ud uderzała o skorupę fotela. Co więcej warto pamiętać, że jeżeli ktoś z Was lubił wozić pod fotelem torebkę rozmiarów M i większych to musi pomyśleć o zmianie, będzie przeszkadzać podczas pedałowania. U mnie idealnie swoje zadanie spełnia torebka podsiodłowa Lezyne w rozmiarze S.

Siodło używam już ponad dwa miesiące i jak dotąd nie straciło swojej sztywności. Może to się wydać dziwne co piszę, ale miałem modele siodeł Selle Italia, które po nie dość długim okresie użytkowania miękły w taki sposób, że w dolnej części skorupy była odbita śruba która wystawała z sztycy. Dlaczego tak było? Aby zaoszczędzić kupowałem drugi gatunek siodeł, których jakiś czas temu był „wysyp” na allegro, oczywiście nikt ze sprzedających nie informował o tym, że to jakiś drugi gatunek, ale cena 50% niższa od zalecanej ceny detalicznej skądś się musi brać. To był jeden z moich przypadków, również zdarzało się, że siodła drugiego gatunku przecierały się bardzo szybko, nawet już po dwóch tygodniach jazdy siodło wyglądało jak po sezonie. To są sytuację, które mi się przydarzyły z drugim gatunkiem. Jeszcze jedna ważna informacje, siodła posiadają indywidualne numery seryjne i te drugiego gatunku nie podlegają gwarancji więc coś za coś… Wiem zdarzają się też takie modele drugiego gatunku, że wytrzymują lata, ale to loteria…

Komfort użytkowania, tutaj chyba nie ma się co wiele rozpisywać, najdłuższa jazda na tym siodle to prawie 5h oraz 2tyg na zgrupowaniu gdzie zrobiłem ponad 2tys kilometrów, a jak wiadomo zmęczenie narastało i wszystko przeszkadzało, wynik: dyskomfortu podczas jazdy nie stwierdziłem, obtarć brak. Podczas jazdy bardzo mocno pod górę zauważyłem, że zdarza mi się podsuwać na siodle do przodu, przez co odnoszę wrażenie jakbym mógł jeszcze mocniej naciskać na pedały, ale to tylko moje odczucie.

Jeżeli chodzi o wykonanie to tutaj nie mam się do czego przyczepić, pomimo iż siodło mam w kolorze białym skóra syntetyczna nie poszarzała się, ani napisy się nie zdarły, a wiosnę tego roku mamy jaką mamy i siodło swoje przeżyło…

W moim rankingu siodeł ten model znajduje się na pierwszym miejscu, ale zaznaczam że tutaj mogą być znaczne rozbieżności w odczuciach i kształcie anatomicznym miednicy.

Oceny:

Wykonanie: 5

Komfort: 5 (moje indywidualne odczucia)

Waga: 4,5

Cena: 3,5

Oficjalny dystrybutor: AMP Polska


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl