​Tarcza Era - wieczna lekkość bez kompromisów?

OSZCZĘDZAJ NA WADZE LUB ZYSKAJ NA ŻYWOTNOŚCI. WYBIERZ MĄDRZE. 

Zębatki są integralną częścią układu napędowego, ale są również podatne na zużycie i wymagają okresowej wymiany. Zużyta tarcza oznacza mniej skuteczną retencję łańcucha i jego przedwczesne zużycie, co prowadzi do słabej zmiany przełożeń i większej liczby spadających łańcuchów na szlaku. Kupując tarczę, rowerzyści mają do wyboru lekką zębatkę ze stopu, która szybko się zużywa, lub wytrzymałą stalową tarczę, która jest ponad dwukrotnie cięższa. Race Face chciał stworzyć trzecią opcję dla rowerzystów; produkt łączący to, co najlepsze z obu światów. Coś tak lekkiego jak aluminium, ale tak trwałego jak stal. Dzięki tarczy Era udało się to osiągnąć.

WAGA ALUMINIUM. 5-KROTNIE DŁUŻSZA ŻYWOTNOŚĆ. 

Stworzenie zębatki mechanizmu korbowego, która spełniałaby wymagania dotyczące masy i trwałości, oznaczało odejście od typowej konstrukcji tarczy mechanizmu korbowego. W przypadku Ery podzielono tarczę na trzy części i wybrano idealny materiał dla każdej z nich.

NAJWYŻSZA GRANICA PLASTYCZNOŚCI OZNACZA NAJDŁUŻSZĄ ŻYWOTNOŚĆ 

Zęby ze stali nierdzewnej. Producent wiedział, że chce użyć stali do wykonania zębów tarczy, ale ważne jest, aby zrozumieć dlaczego i dlaczego nie zdecydował się na użycie tytanu. Gdy na dwie identycznie ukształtowane tarcze działają takie same siły, tarcza o wyższej granicy plastyczności (mierzonej w megapaskalach lub MPa) będzie miała dłuższą żywotność. Granica plastyczności aluminiowych tarcz Race Face serii 7000 wynosi 475 MPa Granica plastyczności tytanu klasy 5 (używanego w większości tarcz) wynosi 900 MPa Granica plastyczności wybranej przez Race Face stali nierdzewnej wynosi 1300 MPa. Stalowe zęby wygrywają, jeśli chodzi o trwałość i wytrzymałość.

KLEJENIE WEWNĘTRZNEJ KRAWĘDZI 

Inżynier Race Face odpowiedzialny za projekt tarczy łańcuchowej Era wywodzi się z branży narciarstwa backcountry i podszedł do wewnętrznej krawędzi klejenia sekcji zęba podobnie jak do interfejsu klejenia krawędzi nart. Konstrukcja musiała pozostać stosunkowo cienka, zachowując integralność strukturalną, ale także musiała być krótka, aby zaoszczędzić na wadze, z dużą powierzchnią do formowania. Wewnętrzna krawędź łącząca była jednym z najtrudniejszych elementów tarczy Era, ale dzięki nieszablonowemu myśleniu udało się to osiągnąć.

WYTRZYMAŁOŚĆ BEZ WAGI 

Karbonowy pająk. To korpus tarczy, który utrzymuje wszystko razem. Rozważano użycie tytanu również w tym miejscu, ale zwiększyłoby to zbytnio wagę. Mając duże doświadczenie w produkcji komponentów z włókna węglowego, Race Face rzucił wyzwanie typowym konstrukcjom tarcz i zdecydował się na pająk z włókna węglowego. Taki pająk jest połączony z aluminiowym interfejsem korby CINCH i zębami ze stali nierdzewnej przy użyciu zastrzeżonych przez Race Face procesów kompresji i formowania współbieżnego, które opracowano dla mechanizmu korbowego Era. Długoterminowe testy i analizy mechanizmu korbowego Era zapewniły, że procesy te umożliwiają osiągnięcie założonych celów.

CZAS NA TEST 

Poddano tarczę Era typowym testom laboratoryjnym Race Face, koncentrując się na trzech kluczowych testach: odporności na zmęczenie, odporności na uderzenia i wytrzymałości.

Odporność na zmęczenie mierzy, ile razy zęby w tarczy mogą być obciążane i odciążane, zanim jakakolwiek część tarczy ulegnie uszkodzeniu. W tym teście obciążono połączenia między pająkiem z włókna węglowego, stalowymi zębami i interfejsem CINCH. Standardowe 12-biegowe zębatki od dwóch dużych konkurentów układów napędowych zawiodły w 400 000 cykli lub mniej. Przestano testować pierścień Era po 2,1 miliona cykli i nadal był w pełni funkcjonalny.

Odporność na uderzenia to test uderzenia kamieniem. Spadamy kowadłem na zęby tarczy (przykryte tylko łańcuchem) i powtarzamy tę czynność, podnosząc kowadło coraz wyżej, aż tarcza stanie się niezdatna do jazdy. Pierścień Era wytrzymał uderzenie z taką samą siłą, jak każdy inny testowany pierścień z pełnego stopu.

Testowanie najwyższej wytrzymałości polega na przyłożeniu momentu obrotowego do pierścienia Era aż do jego punktu zerwania, przy użyciu łańcucha motocyklowego. Era wytrzymała siłę do 9500 niutonów. Jest to znacznie większa moc, niż jest to możliwe na jakimkolwiek rowerze górskim lub rowerze elektrycznym. W rzeczywistości jest to więcej mocy niż ma silnik wysokoprężny Cummins 5.9.

ZĘBATKA ERA TO PRODUKT DLA MARZYCIELI I MANIAKÓW. 

To inwestycja w rower, która przyniesie długoterminowe korzyści. Załóż tę zębatkę i zapomnij o spadających łańcuchach, ale nie idź na kompromis w kwestii wagi. Stalowe zęby, karbonowy pająk i aluminiowy interfejs CINCH powoduje, że Era to tarcza zaprojektowana i stworzona bez kompromisów.

Cena sugerowana zębatki Era: 149,00 USD / 190,00 CAD


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl