Lotus Type 136 - najlżejsza elektryczna szosa

Lotus wprowadził na rynek Type 136, elektryczny rower szosowy o wartości 20 000 funtów z ramą z włókna węglowego, która naśladuje kształt światowej klasy roweru torowego brytyjskiej drużyny kolarskiej. Type 136 jest wyposażony w system silnika elektrycznego HPS, który według francuskiej marki jest najlżejszy na świecie i waży 1,2 kg. Jego rama czerpie inspirację z roweru torowego Hope HB.T, zaprojektowanego we współpracy z Lotus, na Igrzyska Olimpijskie w Tokio w 2020 roku.

Lotus prezentuje Type 136, nowy model wyczynowy wyposażony w najlżejszy silnik e-bike od HPS, zapewniający podwójną funkcjonalność, która pozwoli rowerzystom jechać dalej, szybciej i wyżej.

Całkowicie nowy rower wykorzystuje doskonałość konstrukcyjną i inżynieryjną z ponad 30 lat sukcesów w kolarstwie szosowym i torowym, jednocześnie wykorzystując najnowocześniejsze technologie z dzisiejszych czasów. Uderzająca aerodynamiczna konstrukcja została zainspirowana złotymi medalami Lotus na olimpijskich welodromach na całym świecie, od kultowego roweru Type 108 na igrzyskach w Barcelonie w 1992 roku po ostatnie zawody w Tokio 2020. Tam rower torowy Hope/Lotus pomógł brytyjskiej drużynie kolarstwa torowego znaleźć się na szczycie tabeli medalowej.

Ręcznie wykonana we Włoszech, lekka rama z włókna węglowego i najnowocześniejsze komponenty oznaczają, że Type 136 waży zaledwie 9,8 kilograma. Posiada kierownicę w kształcie litery V, widelec w kształcie skrzydła i wysklepione widełki łańcucha, pomagając mu pokonywać powietrze z prędkością i wydajnością.

Innowacją jest także bateria, ukryta pod postacią bidonu i odłączana od ramy za naciśnięciem przycisku. Pojemność 193 Wh ma zapewniać do trzech godzin wspomagania podczas podjazdu. System HPS ma łączność ANT+, dzięki czemu może łączyć się z komputerami rowerowymi i wyświetlać tryb wspomagania. Producent twierdzi, że Watt Assist Pro można skalibrować tak, aby zwiększyć wspomaganie, gdy tętno wzrasta, aby utrzymać użytkownika w określonych strefach treningowych.

System Watt Assist Pro Motor roweru wywodzi się z projektu Mars Lander - gdzie ograniczona waga i zerowa konserwacja były kluczowymi czynnikami sukcesu misji. Jest to najlżejszy system silnika do rowerów elektrycznych na rynku od HPS i waży w komplecie 1,2 kg. Do tego elegancka i kompaktowa obudowa suportu, która płynnie integruje się z ramą roweru, a sam silnik waży zaledwie 300 gramów (jakoś mi się nie chce w to wierzyć).

W hołdzie dla tradycji Lotusa związanej z numerami Type dla nowych modeli, Type 136 jest dostępny jako ekskluzywna, limitowana pierwsza seria produkcyjna licząca zaledwie 136 rowerów. Będą one indywidualnie numerowane i dostępne w kultowych barwach sportów motorowych. Standardowy model trafi do sprzedaży wiosną 2024 roku. Cena wynosić będzie 20 000 funtów / 25 000 euro.

Założona w 1948 roku i mająca w tym roku 75 lat firma Lotus jest najbardziej znana jako globalna marka luksusowych osiągów, znana na całym świecie z projektowania, inżynierii i produkcji ekscytujących dwumiejscowych samochodów sportowych, takich jak Esprit, Elise i Elite. Jej najnowsza gama w pełni elektrycznych modeli obejmuje Emeya hyper-GT i Eletre hyper-SUV. Produktem halo marki jest Evija, najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany samochód drogowy.

Lotus jest wyjątkowy w branży motoryzacyjnej ze względu na swój sukces w świecie kolarstwa torowego, gdzie jego pionierski duch i pasja do przekraczania granic są legendarne. Type 108 zmienił zasady projektowania rowerów i jest uznawany za jedną z najbardziej kultowych maszyn wszechczasów, inspirując pokolenie profesjonalnych kolarzy, takich jak Sir Chris Hoy.

Sześciokrotny mistrz olimpijski jest teraz ambasadorem marki Lotus. Przemawiając podczas światowej premiery Type 136, powiedział: "To niesamowity rower, który mówi tak wiele o pionierskich przedsięwzięciach Lotusa i kultowym statusie jego rowerów na przestrzeni lat. Jako nastolatek doskonale pamiętam, jak Chris Boardman jechał na Type 108 po złoty medal w Barcelonie w 1992 roku i bił rekordy na Type 110, aby dwa lata później założyć żółtą koszulkę w Tour de France".
Feng Qingfeng, dyrektor generalny Grupy Lotus, skomentował: "Jestem dumny z wprowadzenia na rynek modelu Lotus Type 136 jako kolejnego rozdziału w naszej wyczynowej podróży. Przez ostatnie 75 lat Lotus nieustannie przesuwał granice innowacji na drodze i torze. Type 136 pokazuje, że nadal to robimy. Wprowadzony na rynek wraz z modelami Eletre, Emeya i Evija, jeszcze bardziej poszerzy globalne postrzeganie tego, czego można oczekiwać od Lotusa".

Lotus Type 136 został zaprezentowany podczas ekskluzywnego wydarzenia VIP w sklepie marki Lotus London i będzie prezentowany na Rouleur LIVE w Londynie w dniach 2-4 listopada 2023 roku.

Pierwsza edycja modelu

Pozostają jednak pytania...

Jaką moc będzie miał taki "silnik", jaki będzie miał moment obrotowy, czy to tylko sztuka dla sztuki, a może HPS odkrył coś co wyznaczy nowe ścieżki w rozwoju rowerów elektrycznych? Ciężko mi się do tego odnieść, biorąc pod uwagę, że codziennie mam kontakt z rowerami elektrycznymi, w których silnik i bateria ważą tyle, co tu cały rower. Nawet w kategorii lekkich rowerów elektrycznych napędzanych takimi systemami jak TQ HPR50, Fazua Ride 60, które są lekkie jak na elektryczne standardy, ten wydaje się niemożliwy...


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl