​Dogma XC ponownie zwycięża na kolarskich Mistrzostwach Świata UCI!

Tom Pidcock i Pauline Ferrand-Prévot zdobywają tytuły mistrzów świata kobiet i mężczyzn, jadąc zarówno na hardtailu, jak i w pełni amortyzowanych wersjach zupełnie nowego roweru MTB Pinarello do cross country.

Wersja hardtail zupełnie nowego roweru górskiego Pinarello, DOGMA XC, cieszyła się wymarzonym debiutem na Mistrzostwach Świata w Kolarstwie UCI w weekend, kiedy Pauline Ferrand-Prévot dwukrotnie zwyciężyła w Szkocji, podczas gdy Tom Pidcock również zdobył tęczową koszulkę na modelu z pełnym zawieszeniem. 

DOGMA XC - zarówno w wersji hardtail, jak i full suspension - to prototypowy rower cross-county, który Pidcock i Ferrand-Prévot testują przez cały sezon 2023 w ramach ponownego skupienia się Pinarello na MTB. 

Ferrand-Prévot - która po raz pierwszy startowała na hardtailu - triumfowała zarówno w zawodach cross-country Short Track, jak i olimpijskich, podczas gdy Pidcock na hardtailu zajął trzecie miejsce w Short Track, a następnie odniósł dominujące zwycięstwo na modelu z pełnym zawieszeniem w wyścigu olimpijskim. 

Oboje odnieśli podobny sukces na wersji z pełnym zawieszeniem, gdy zadebiutowali na Pucharze Świata UCI XCO w Nowym Mieście. Podczas tego majowego wydarzenia Pidcock wygrał zarówno zawody Short Track, jak i olimpijskie, podczas gdy Ferrand-Prévot zajęła dwa razy miejsce w pierwszej piątce.

Pinarello rozpoczęło opracowywanie DOGMA XC jesienią 2022 roku i przeszło intensywny okres testów z Ferrand-Prévot, Pidcock i zespołem technicznym INEOS Grenadiers. Rezultatem jest rower, który działa na najwyższym poziomie i będzie nadal wspierał oboje rowerzystów podczas zawodów Pucharu Świata UCI w cross country w tym sezonie, a ostatecznie na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.

Fausto Pinarello powiedział: "Oglądanie Toma i Pauline zdobywających tęczowe koszulki było przyjemnością i jesteśmy dumni, że obok modelu z pełnym zawieszeniem opracowaliśmy wersję hardtail, która pozwala obojgu doskonalić się w każdym terenie XC".

"Od samego początku zawsze wierzyłem w sukces tego projektu, ale proces rozwoju nie kończy się tutaj, dalsze testy będą miały miejsce w 2023 roku, a oboje kolarzy będą nadal mocno zaangażowani w rozwój DOGMA XC, zanim będzie on dostępny komercyjnie w marcu 2024 roku".

HARDTAIL

W pełni karbonowa wersja hardtaila DOGMA XC oferuje maksymalną lekkość, sztywność i reaktywność tylnego trójkąta, co sprawdzi się na najszybszych trasach wyścigowych.

Unikalny obszar suportu

Zainspirowana wersją z pełnym zawieszeniem, nowa rama hardtail DOGMA XC koncentruje się na zapewnieniu najsztywniejszej ramy na rynku w obszarze suportu. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu unikalnej trójkątnej konstrukcji, która zapewnia maksymalny transfer mocy podczas pedałowania.

Asymetria

Tylny trójkąt wykorzystuje opatentowaną asymetryczną konstrukcję ze wzmocnioną lewą stroną, co pozwala rowerowi zrównoważyć większe siły działające po przeciwnej stronie układu napędowego. Skutkuje to bardziej zrównoważonym transferem energii, lepszą prędkością i przyczepnością. 
Asymetria została również zmaksymalizowana w innych obszarach ramy, a łańcuch i górne widełki przenoszą tę koncepcję na wyższy poziom, aby wytrzymać potężne przyspieszenia, które są dostarczane w elitarnych wyścigach cross-country. 

Kokpit

Zaprojektowany na zamówienie, w pełni zintegrowany kokpit oszczędza wagę i zapewnia większą precyzję jazdy w porównaniu z dwuczęściową alternatywą. Zastosowano również w pełni zintegrowane prowadzenie kabli, a także specjalne łożysko sterowe z wewnętrznym ogranicznikiem pod kątem 60°, aby zapobiec nadmiernemu obracaniu się kierownicy.

Dane techniczne

Przedni i tylny trójkąt z włókna węglowego, aluminiowy osprzęt Ergal 
Asymetryczna rama
Dzielony tylny trójkąt (zgłoszony do opatentowania)
Średnica sztycy podsiodłowej: 30,9 mm
Rura podsiodłowa kompatybilna ze sztycami typu drop per i wewnętrznym prowadzeniem kabli
Kompatybilna ze wszystkimi widelcami 100 mm dostępnymi na rynku
Kompatybilna z napędem 1x12, tarcze 32 T lub 40 T
Linia łańcucha: 52,5 mm
Wewnętrzne prowadzenie kabli TiCr
Zintegrowane stery TiCr z wewnętrzną blokadą 60°
Standardowy Flat Mount 160 mm, kompatybilny z 180 mm (wymagany adapter)
Maksymalny prześwit opony: 29 x 2,35 cala
Dwa mocowania koszyka na bidon

FULL

Rower DOGMA XC z pełnym zawieszeniem wykorzystuje te same kluczowe koncepcje, co model hardtail i został zaprojektowany tak, aby spełnić następujące wymagania:

  • Ekstremalna sztywność tylnego trójkąta i suportu w celu zapewnienia maksymalnej reaktywności 
  • Prosta, ale progresywna kinematyka w celu optymalizacji skoku i odbicia
  • Możliwość dopasowania skoku zawieszenia do unikalnych wymagań każdego wyścigu
  • Lekkość w połączeniu z wyjątkowym napędem i możliwościami prowadzenia, aby wyróżniać się na technicznych zjazdach

Widełki Flex

Teoretycznie posiadanie tylko trzech punktów obrotu na tylnym trójkącie zazwyczaj ogranicza skok tylnego koła, ale unikalna geometria Dogmy XC i integracja widełek Flex łączą się, aby umożliwić skok w bardziej bezpośredni sposób. Te innowacje pozwalają również zaoszczędzić masę, poprawić sztywność i zapewnić lepsze połączenie między rowerzystą a tylnym kołem.

Dzielony tylny trójkąt

Tylny trójkąt składa się z dwóch różnych pół-trójkątów przymocowanych do głównego punktu obrotu za pomocą unikalnej konstrukcji, w której dwa sworznie są formowane do ramy z włókna węglowego (zgłoszone do opatentowania). Skutkuje to:

  • Wyeliminowaniem klasycznego zewnętrznego "mostka", co pozwala na zmniejszenie długości widełek łańcucha i zapewnia lepsze prowadzenie i reaktywność. 
  • Eliminacja krytycznych obszarów gromadzenia się błota
  • Możliwość zastosowania szerszych opon, co zapewnia rowerzystom większy wybór opcji. 

Kinematyka

Kinematyka tylnego zawieszenia uwzględnia integrację widełek Flex, aby zmaksymalizować transfer energii podczas pedałowania, zapewnić optymalną kompresję / odbicie na technicznych zjazdach i umożliwić maksymalną kontrolę.

Tarcie w każdym punkcie obrotu zostało również zminimalizowane poprzez zastosowanie mieszanego systemu łożysk i tulei. Tuleje zostały zastosowane, ponieważ są wystarczająco trwałe, aby absorbować duże siły uderzenia i małe siły obrotowe, podczas gdy łożyska zostały zintegrowane tam, gdzie działają przeciwne siły (małe uderzenie / duża rotacja). Skutkuje to zmniejszonym rozproszeniem energii, zwiększoną reaktywnością tylnej części i zwiększoną trwałością systemu.

Zbadano również wartości zapobiegające wznoszeniu i ugięciu, aby stworzyć rower, który wyróżnia się zarówno na najbardziej stromych podjazdach, jak i najbardziej technicznych zjazdach.  

Regulowany skok

Możliwość przesunięcia punktu połączenia zawieszenia pod górną rurą pozwala na zamontowanie różnych tylnych amortyzatorów o różnym skoku, umożliwiając rowerzystom dopasowanie roweru do unikalnych wymagań każdej jazdy.

Dane techniczne

  • Przedni i tylny trójkąt z włókna węglowego, aluminiowy osprzęt Ergal 
  • Asymetryczna rama
  • Dzielony tylny trójkąt (zgłoszony do opatentowania)
  • Średnica sztycy podsiodłowej: 30,9 mm
  • Rura podsiodłowa kompatybilna ze sztycami typu drop per i wewnętrznym prowadzeniem kabli
  • Geometria opracowana dla konfiguracji z podwójnym skokiem:

- Przód: 100 mm - tył 90 mm (z tylnym amortyzatorem 190x45 mm)
- Przód: 120 mm - tył 100 mm (z tylnym amortyzatorem 210 x 50 mm)

  • Standardowy tylny amortyzator z odwróconymi o 90° punktami mocowania
  • Kompatybilny z napędem 1x12, tarcze 32 T lub 40 T
  • Linia łańcucha: 55 mm 
  • Maksymalna długość ramienia mechanizmu korbowego: 175 mm 
  • Kompatybilna z miernikami mocy Stages
  • Wewnętrzne prowadzenie kabli TiCr
  • Zintegrowane stery TiCr z wewnętrzną blokadą 60°
  • Standardowy Flat Mount 160 mm, kompatybilny z 180 mm (wymagany adapter) 
  • Maksymalny prześwit opony: 29 x 2,35 cala
  • Dwa mocowania koszyka na bidon

o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl