Shimano Ultegra R8000 - nowa odsłona japońskiego woła roboczego.

Nowa odświeżona grupa szosowa Shimano Ultegra oferuje jeszcze lepsze niż do tej pory parametry oraz własności użytkowe. Głównie za sprawą użycia technologii, które do tej pory zarezerwowane były wyłącznie dla najwyższej grupy Shiano Dura Ace. Mówimy tutaj o ulepszonych hamulcach tarczowych, bardziej ergonomicznych klamkomanetkach, technologii Synchro Shift czy bardziej aerodynamicznej przerzutce przedniej. Zaprojektowana dla wyścigów, treningów oraz ogólnie rozumianego "wyczynu" odświeżona grupa Ultegra sprosta czoła każdemu wyzwaniu. Wszystko przy nieco płytszym sięgnięciu do kieszeni niż w przypadku droższego brata czyli Dura Ace.

Asymetryczna korba FC-R8000 odziedziczyła swój kształt po modelu Dura Ace 9100. Nowa korba jest sztywniejsza od swojej poprzedniczki. Ponadto jej waga nieznacznie ale jednak spadła. Nowa korba z koronkami w rozmiarach 50-34T ważyć będzie 674g. Jest to wynik lepszy o całe 2g. Biorąc jednak pod uwagę wzrost sztywności wynik wydaje się być całkiem niezły. Duży blat korby Shimano Uletgra wykonany został w technologii Shimano Hollowglide. Oznacz to to, że pewne jego części a konkretnie pająk mocujący do korby jest pusty w środku. Dzięki takiemu zabiegowi największa zębatka jest zarówno sztywniejsza jak również lżejsza od swojej poprzedniczki. Korba dostępna będzie w następujących rozmiarach: 53-39T, 52-36T, 50-34T oraz 46-36T.

Nowa kaseta CS-R8000 dostępna będzie w następujących rozmiarach: 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T oraz o dużym zakresie przełożeń 11-34T.

Nowe pedały Shimano Ultegra PD-R8000 posiadają wysokość liczoną od powierzchni buta do osi pedału mniejszą o 0,7mm w stosunku do poprzedniego modelu PD-R6800. Ponadto są od poprzedników lżejsze o całe 12g. Pedały PD-R8000 dostępne będą z osiami o dwóch różnych długościach. Standardowej oraz szerszej o całe 4mm.

Nowa grupa oferuje zarówno super szybką elektryczną zmianę biegów Di2 jak również klasyczny mechaniczny odpowiednik. Manetki możemy sprządź zarówno z mechanicznymi hamulcami, których powierzchnią trącą są obręcze jak również z odświeżonymi hamulcami tarczowymi. Co ciekawe to fakt, iż nowe manetki oraz przerzutki Shimano Ultegra R8000 wyposażono w technologię Synchronized Shifting (tylko z baterią BT-BN110). Technologia automatycznego dostosowywania przedniej przerzutki względem tylnej trafiała zatem do grupy bardziej budżetowej. Dzięki dedykowanej aplikacji E-TUBE app możemy dowolnie konfigurować przyciski manetki oraz dobierać mapy zmiany przełożeń. Oczywiście dostępne są także tryby pół automatyczny, w którym komputer jedynie koryguje ustawienie wózków aby uniknąć tarcia łańcucha oraz manualny gdzie to my decydujemy o wszystkim. Jednakże osobiście traktuje ową technologię trochę jak jako wybryk. Zwykle sam wolę decydować czy męczę napęd nadmiernym przekosem łańcucha cisnąć pod górę z blatu czy też już pora i czas wrzucić z przodu na mniejszy blat. Podążając za designem nowa grupa zarówno mechaniczna jak i elektryczna dostępna będzie w opcji dla rowerów czasowych lub też opcjonalnie triatlonowych. Będziemy zatem mogli sprzęgnąć nasze przerzutki z "sekretnymi" manetkami ukrytymi na końcach kierownicy popularnej lemondki. Nowe manetki do wersji hydraulicznej (ST-R8070, ST-R8020) ważą odpowiednio 360g oraz 550g i są odpowiednio o 65g oraz 112g cięższe od swoich mechanicznych odpowiedników (ST-R8050, ST-R8000), które ważą odpowiednio 295g oraz 438g.

Nowa przednia przerzutka serii FD-R8000 została zoptymalizowana pod kątem efektywnej zmiany biegów nawet przy maksymalnym obciążeniu. Ponadto jej budowa dostosowana została do szerszych opon oraz kaset o nico większym zakresie przełożeń.

Zarówno elektryczna tylna przerzutka RD-8050 jak również i mechaniczna RD-R8000 odziedziczyły w spadku po droższym krewnym Dura Ace nisko profilową konstrukcję ( Shimano low-profile Shadow RD), dzięki której przerzutka jest bardziej przytulona do kasety i w zasadzie pod nią schowana. Przemieszczenie konstrukcji przerzutki w stronę kasety zmniejsza ryzyko jej uszkodzenia podczas jazdy. Przerzutki dostępne będą w wersji z krótkimi wózkami (SS) dostosowanymi do kaset o zakresach od 11-25T do 11-30T oraz długim wózkiem GS dostosowanym do kaset o rozpiętości od 11-28T do 11-34T.

Nie obyło się oczywiście bez przeprojektowania hamulców. Nowy hydrauliczny, tarczowy zacisk hamulcowy  BR-R8070 wykonany w mocowaniu direct mount zapewnia bardzo dobrą siłę hamowania połączoną z modulacją odpowiednią dla rowerów szosowych. Na skutek niedawnej fali krytyki, jaka spłynęła na tarczowe hamulce stosowane w rowerach szosowych poprawiono odprowadzanie ciepła z zacisku hamulca. Podobnej zmianie uległy także same tarcze hamulcowe. Są one bardziej okrągłe na zewnątrz oraz posiadają jeszcze skuteczniejsze radiatory. 

Komplet zacisków BR-R8070 waży 280g. Do tego należy jeszcze doliczyć wagę dwóch tarcz hamulcowych SM-RT800 czyli kolejne 212g. Dla porównania komplet klasycznych hamulców mechanicznych na obręcz Ultegra BR-R8000 waży 360g. Nowe hamulce na obręcz są kompatybilne z oponami do rozmiaru 28c. Co warte podkreślenia to fakt, iż Shimano kładzie duży nacisk na promocję stosunkowo nowego sposobu mocowania hamulców szczękowych czyli direct mount. W porównaniu do klasycznego mocowania wykorzystującego pojedynczą centralną śrubę technologia direct mount oferuje dużo wyższą sztywność, mniejsze deformacje podczas hamowania oraz większą stabilność (w przypadku pojedynczej śruby hamulec lubił się czasem lekko przekrzywić). Oczywiście hamulce wykonane w technologii direct mount są lżejsze niż te z pojedynczą śrubą centralną.

Odświeżona Ultegra to także nowe koła. Nowe lekkie koła powleczone z włókien węglowych przystosowane do hamulców szczękowych WH-RS700 zastępują dotychczasowy model czyli Ultegra WH-6800. Ponadto w ofercie znalazły się bezdętkowe koła szosowe dedykowane hamulcom tarczowych WH-RS770. Model ten wykorzystuje sztywną oś e-thru axle.

Nowe piasty Shimano Ulegra (HB/FH-RS700/770) zapewniają jeszcze lepsze przyśpieszenie oraz redukcję wagi o prawie 60g (komplet) w stosunku do poprzedniego modelu Ultegra 6800.

Produkt menager Shiamno na Europę Tim Gerrits powiedział, że najważniejszym celem jaki przyświecał inżynierom z Shimano podczas projektowania nowej Uletegry było udostępnienie zaawansowanej technologii jak największej liczbie kolarzy. Inżynierowie chcieli, żeby z zalet nowej Ultegry mogła się cieszyć jak najszersza grupa kolarzy od triatlonistów, przez klasycznych szosowców po fanów szutrów czy przełajów. Jednym z większych wyzwań było przeniesienie pewnych rozwiązań z hamulców tarczowych Dura Ace R9100 oraz zastosowanie technologii Synchronized Shifting. Inżynierowie musieli bowiem znaleźć balans pomiędzy dobrym działaniem, wysoką jakością, wytrzymałością oraz oczywiście ceną.

Nowa mechaniczna grupa Shimano Ulegra R8000 dostępna będzie w sprzedaży od czerwca tego roku. Na grupę elektryczną oraz hamulce hydrauliczne przyjdzie nam poczekać do sierpnia.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl