Test opon IRC Mythos 29x2.10

Lemonbike dystrybutor opon IRC przekazał do nas na test opony IRC Mythos XC 29x2,10. Dodatkowo otrzymałem płyn STANS NO’TUBES, który jest dedykowany przez producenta do uszczelnienia opony. Zapewniono mnie, że opona bez problemów wskakuje na obręcze ZTR, ja je założyłem na obręcze BOR. Jeżeli chodzi o przednie koło to nie było najmniejszych problemów z założeniem oraz szczelnością opony. Z tylnym kołem było trochę więcej kłopotu z racji tego iż obręcz miała trochę wgnieceń. Problem w tym, że opona w systemie UST spadała z obręczy, gdzie dwie inne firmy konkurencyjne  nie miały problemy z moimi wgniotkami… Tutaj wydaje mi się, że kwestia leży w rancie opony jest cieńszy niż w wersjach UST lub TLR i stąd wystrzały, ale gdy mamy obręcz w idealnym stanie nie ma obaw, że spadnie nam opona. Skończyło się na tym, że w tylnym kole musiałem założyć dętkę.


Zanim przejdę do opisu moich wrażeń z zachowania opon w terenie, przedstawię specyfikację techniczną, którą można znaleźć na stronie polskiego dystrybutora.

IRC opracowało nową koncepcję opon przeznaczonych pod systemy bezdętkowe. Innowacyjna technologia opiera się na mikro-wewnętrznych włóknach materiału, które odpowiadają za uszczelnianie opony. Zabieg ten poprawia szczelność powietrza w oponie, ale również zmniejsza wagę w porównaniu do innych produktów w systemie UST. Dodatkowymi atutami takiego zabiegu jest stabilne prowadzenie roweru i poprawa jego sterowności.

Mythos XC 29 x 2,10 parametry:

Zalecane ciśnienie: 30-50psi /2.0-3.5 bars
Waga: 655 gram
Rodzaj: Zwijana
Uszczelnianie: Tak, opona przystosowana do uszczelniania

[1] Lżejsze, nieco mniejsze bloki o mocniejszej konstrukcji, które w całokształcie lepiej „zabierają” podczas jazdy.

Całość jest zbudowana z 2 poziomów małych bloków, redukujących opór podczas jazdy i wagę bez utraty wytrzymałości

[2] Zostały zaprojektowane, żeby wygrać.

Zewnętrze bloki mają wysokość nieco wyższą niż w standardowych oponach. Dzięki temu odczuwalna jest lepsza przyczepność na zakrętach, a sama opona staje się odporniejsza na uszkodzenia.

[3] Nisko profilowane trójkąty odpowiadają za właściwości antypoślizgowe, a także zapewniają dodatkową powłokę chroniącą oponę przed rozcięciem.

Profil opony:

Przy uszczelnianiu tego modelu zaleca się stosować płyn Stan’s NoTubes, który jest oficjalnie rekomendowany przez IRC.

To tyle suchych danych katalogowych, teraz czas na fakty. Chciałbym zaznaczyć iż każda z opon, które do mnie trafiły ważyła po 625gram, czyli 30gram mniej niż podaje dystrybutor.

Pierwsze wrażenia z jazdy po asfalcie to, że faktycznie nie mają za dużych oporów toczenia, ale na co je stać w terenie!?

Bieżnik opony, raczej wskazuje że jej przeznaczeniem jest raczej suchy teren i miłe zaskoczenie. Jeżeli mamy do czynienia z błotem („maź”) lub mokrą łąką opona naprawdę daję radę zarówno pod górę jak i na dół w szybkich zakrętach. Problem pojawia się gdy mamy podłoże z gliny lub błoto zaczyna wysychać i wtedy radziłbym założyć coś innego. Podczas suchych warunków w każdym terenie bez największych problemów sobie poradzi, jedynie co na głazy raczej byłbym skłonny założyć wersję TLR. Kompletu którego używałem nie udało mi się rozciąć, ale ścianka opony wydaje się cienka, więc dla własnego spokoju wybrałbym wersję nieco cięższą, a teoretycznie pewniejszą.

Trzymanie boczne jest na tyle dobre, że do czasu aż nie przesadzimy to opona nas nie zawiedzie (mam tu na myśli suche warunki). Jeżeli chodzi o ścieralność to bieżnik nie ucieka za szybko, choć po ok 600km (asfalt/teren) zacząłem odnosić wrażenie jakby zaczęły spadać właściwości trakcyjne.

Producent zaleca ciśnienie 2-3,5bar, ja w teren standardowo pompowałem 1,7-1,8bar i było ok, ale gdy jechałem na przygotowane trasy z bandami, to trzeba było dopompować do 2bar.

Reasumując - świetna opona na suche XC oraz większość tras maratonów w Polsce, jedynie na trasy mocno kamieniste nie odważyłbym się założyć jej podstawowej wersji. Na takich trasach jak zeszłoroczna Jelenia Góra, gdzie jeszcze o 8rano padało, spokojnie można na tej oponie jechać, oczywiście trzeba też brać pod uwagę indywidualne umiejętności techniczne.  Mnie osobiście bardzo oponki przypadły do gustu.

Oceny:

Przyczepność: Suche - 5, Mokre (ocena nie dotyczy gliny ) - 4

Opory toczenia – 4,5

Odporność na przebicia – 4

Waga – 4,5

Cena – 3 (159zł)

Dystrybutor: http://lemonbike.eu


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl