Pomysły na prezent cz. 1 - Radar wsteczny iGPSOPRT SR30 i lampka TL30. Test

Technologia na przestrzeni ostatnich lat zrobiła tak gigantyczne kroki naprzód, że porównując aktualny sprzęt, czy gadżety treningowe z tym czego używaliśmy kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat temu nie jesteśmy w stanie pojąć szybkości zachodzących zmian. Sam dobrze pamiętam wspólne klubowe treningi z kumplami po pustych drogach krajowych i wojewódzkich, gdzie jedynym zabezpieczeniem w tamtych warunkach była kolorowa czapeczka, czasem jakaś marna latarka. Czasy zmieniły się na tyle radykalnie, że jazda po niesamowicie zatłoczonych drogach stała się już wyzwaniem obarczonym coraz częściej dużym ryzykiem kolizji z innymi pojazdami.

Dlatego każdy pomysł na poprawienie bezpieczeństwa rowerzysty na drodze uważamy za warty zwrócenia uwagi. Jednym z nich jest radar monitorujący przestrzeń za jadącym rowerem, który po sparowaniu z licznikiem, lub smartfonem na kokpicie informuje o zbliżających się pojazdach.

IgpSport radar SR30 chińskiego producenta spędził pod redakcyjnym siodełkiem kilka miesięcy i dość szybko stał się stałym elementem zakładanym przed każdą niemal jazdą. Czy sprawdził się w boju? Zdecydowanie TAK.

ZESTAW

W opakowaniu znajdziemy oczywiście radar, kabel do ładowania USB-C (ładowarki brak) gniazdo mocowania radaru z tworzywa, dwa gumowe adaptery do sztyc okrągłych oraz aero, trzy gumki mocujące uchwyt do sztycy i krótką smycz zabezpieczającą przed zgubieniem. Standardowo również instrukcja obsługi drobnym maczkiem (instrukcja w języku polskim dostępna na stronie dystrybutora). Elementy uchwytu są bardzo dobrze spasowane, montaż nie sprawia żadnych kłopotów i nie łapie luzów roboczych, co jak się potem okazało ma spore znaczenie. W przypadku sztyc okrągłych kompatybilność uchwytu jest 100%-owa, pewne trudności pojawić się mogą w przypadku sztyc aero, gdzie przekroje profili są dość zróżnicowane, jednak ciaśniejsza guma mocująca doprowadza stabilność chwytu do ładu. Polecamy zdecydowanie założenie smyczy przeplatając wokół prętów siodła, co pozwoli na uniknięcie przykrej niespodzianki po treningu.

RADAR

Detekcja z odległości 150-200m, kąt zasięgu detekcji 40+- stopni w orientacji poziomej i 10 +- stopni w pionowej (co jest raczej nie spotykane u innych producentów), czas pracy do 25 godzin (radar) to kluczowe dane o pracy urządzenia. Producent określił odległość wyłapywanych pojazdów maksymalnie do 150m, z naszego doświadczenia na szosie wydłużyliśmy ten dystans do 200m. Zdarzały się sytuacje informowania o pojazdach nawet w tej odległości w sprzyjających warunkach drogowych. Kąt 40 stopni jest w zupełności wystarczający przy niezbyt krętej drodze by zauważyć pojazdy, w przypadku serpentyn, czy bardzo krętych uliczek, niestety nie można liczyć na cud złapania każdego ruchu z tyłu roweru. Wysyłanie milimetrowych fal w orientacji pionowej 10 stopni nie jest często spotykaną funkcją w radarach tego typu, dlatego dajemy dodatkowego plusa za możliwość szybszego ostrzeżenia o samochodach na pofałdowanej trasie, czy też w górach.

SR30 współpracuje w pełni z licznikami iGP Sport serii BSC300 oraz IGS630 i IGS630S, ponadto jest możliwość sparowania go z licznikami innych producentów. Dwa typy łączności Ant+ i Bluetooth 5.0 dają duże szanse na połączenie z każdym smartfonem i licznikiem opartym na takiej łączności. Aplikacja na telefon IGPSport po sparowaniu z radarem daje możliwość obserwacji pola widzenia radaru na oddzielnym ekranie i informacji o pojazdach, oraz sterowanie opcjami oświetlenia lampką w którą urządzenie również jest wyposażone.

W przypadku licznika informacje o pojazdach pojawiają się z boku wyświetlacza na wąskim pionowym pasku nie ograniczającym pola widzenia danych. Dodatkową funkcją która zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo jazdy jest klasyfikowanie zagrożenia zbliżających się pojazdów oparte o ich prędkość lub przyspieszenie podczas manewru wyprzedzania. Kolor paska pomarańczowy-prędkość pojazdu regularna do około 60km/h (nasza subiektywna ocena) kolor czerwony ostrzega o pojeździe poruszającym się z dużą prędkością, lub nagle zdecydowanie przyspieszającym podczas wyprzedzania. Kolor zielony paska ostrzegawczego ,mówi o pustej przestrzeni za rowerem. Co ciekawe, pojazdy które zbliżyły się do roweru i poruszają się za radarem z ta samą prędkością...znikają z radaru wprowadzając czasem w błąd rowerzystę. Póki co producenci nie rozwiązali tego problemu w żadnym z istniejących na rynku rządzeń. W momencie przyspieszenia podczas wyprzedzania radar ponownie informuje o takim pojeździe. Druga przypadłość tego typu urządzeń to tzw „duchy” czy inaczej nazywane „pojazdy widmo”. Sporadycznie pojawiające się komunikaty o zbliżającym się pojeździe z pustym polem detekcji przytrafiają się i w tym urządzeniu. Próbowaliśmy rozwikłać tą zagadkę, jednak bezskutecznie. Są to na tyle incydentalne przypadki, że nie zaburzają normalnego obrazu pracy radaru.

ŚWIATŁO

Radar pracuje również jako światło wsteczne w kolorze czerwonym za pomocą kilku diód zapewniających również ostrzegawcze oświetlenie w przestrzeni bocznej. Jak zapewnia producent, światło główne widoczne jest z odległości 1600 m. W naszym redakcyjnym teście dotarliśmy do granicy 1000m w absolutnej ciemności linii prostej i z tej odległości radar SR30 nadal był intensywnie widoczny. Ukształtowanie terenu nie pozwoliło na sprawdzenie zasięgu maksymalnego. Tryby pracy oświetlenia, sterowane również bezpośrednio z poziomu licznika, lub aplikacji w telefonie po uprzednim sparowaniu urządzeń to 5 odmiennych funkcji pracy diody, przystosowanych zarówno do warunków jazdy nocą jak i podczas dnia. Co ciekawe, oświetlenie reaguje również na hamowanie roweru informując światłem STOP uczestników poruszających się za rowerem, oraz uaktywnia się dodatkowo pulsacyjnie podczas zbliżania się samochodu do roweru. Przydatną funkcją jest również jazda grupowa, gdzie moc oświetlenia adaptuje się do aktualnej sytuacji w polu detekcji. Sprawdziliśmy ponadto wydajność pracy samej lampki w trybie pulsacyjnym i urządzenie działało nieprzerwanie przez 28 godzin. 

Lampka TL30

Kilka tygodni temu miała miejsce również premierę lampka tylna TL30 tej samej marki. Mała, kompaktowa o wadze i mocy 50 lumenów z wydatnym soczewkowym wzmocnieniem również jest kompatybilna z licznikami IGS630 i BSC300, oferując sterowanie nią z poziomu licznika po sparowaniu. Tryby pracy są identyczne jak w przypadku Radaru SR30, a zasięg maksymalny to również około 1600 m. Podczas testu porównawczego lampka sprawiała wrażenie nieco mocniejszej od światła wysyłanego przez radar. Maksymalny czas pracy lampki w naszym teście to 36 godzin w tym ostatnie 2-3 godziny w trybie awaryjnym już o niższym natężeniu światła.

Radar i lamp[kę można kupić w sklepach stacjonarnych i internetowych oraz na stronie dystrybutora pod tym linkiem: Lampka TL30

Radar SR30

Cena lampki interaktywnej : 129 zł

Cena Radaru z oświetleniem SR30: 549 zł


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl