Isode. Uniwersalny i stylowy ze stajni Giro.

Paleta kasków marki Giro jest bardzo różnorodna, dopasowana do wymagań kolarzy i aktualnych, wciąż zmieniających się trendów w bardzo wyraźnie już ukierunkowanej kolarskiej modzie.Współpraca inżynierów i projektantów Giro zaowocowała również w przypadku Isode Mips bardzo zgrabną i bezpieczną dla użytkownika konstrukcją.  Przyjrzeliśmy się bliżej temu kaskowi podczas dłuższego testu na jednej z naszych redakcyjnych głów.

Konstrukcja.

Skorupa kasku w zgrabny sposób łączy w sobie charakter solidnego ochraniacza z nieco wysuniętą częścią czołową, chroniącą twarz podczas uderzenia w przeszkodę, podobnie powierzchnie boczne izolujące skronie przed uderzeniem, z ładnie zaprojektowaną linią widoczną z profilu, oraz nieco futurystyczną tylną częścią dodająca charakteru wyścigowego poprzez pomysłowo zarysowane otwory wylotowe powietrza.  Aż 21 otworów w kasku daje pewność bardzo dobrej wentylacji, a kanały wewnątrz skorupy poprowadzone pomiędzy wkładkami ochronnymi, a skorupą pozwalają płynnie przelatywać tuż nad głową złapanemu powietrzu podczas jazdy i skutecznie chłodzić rozgrzaną skórę.  Standardem i obowiązkiem producentów jest zachować wszystkie normy produkcyjne odpowiadające za bezpieczeństwo użytkownika. Nie inaczej jest i w tym przypadku. 

Technologia In-mold odpowiadająca za strefy zgniotu i odporność na zniszczenie podczas uderzenia również miała zastosowanie w tej konstrukcji. System regulacji obwodu głowy w wersji minimalistycznej świetnie się sprawdza podczas zakładania i regulacji nawet podczas jazdy. Zrezygnowano z regulacji pionowej, pozwalającej na przesuwanie kasku w przód i tył głowy, stawiając na dużą elastyczność pasków z tworzywa, które intuicyjnie wręcz wędrują po głowie, by utrzymać kask w ulubionej pozycji. Pokrętło nieco większe niż w innych modelach przypadnie do gustu, głównie paniom, które będą miały ułatwione zadanie przy operowaniu dłuższymi paznokciami podczas kręcenia. Również bardzo duża przestrzeń pomiędzy kaskiem , a systemem regulacji pozwala na... przełożenie pomiędzy nimi wielkiego warkocza, czy luźno puszczonych włosów. I mimo że na wyposażeniu dodatkowym znalazł się dobrze już znany system MIPS, kask w rozmiarze Uniwersal zamyka się w wadze 259 g. Rozpiętość rozmiaru zamyka się pomiędzy 54 a 61 cm obwodu głowy. Mimo że nasza głowa znalazła się pośrodku tej skali, kask wyglądał bardzo dobrze.

Bezpieczeństwo

Wspomniany wyżej system MIPS to nic innego, jak wewnętrzne pasy bezpieczeństwa dla naszego mózgu, w dużej mierze ograniczającej wstrząs, jaki towarzyszy uderzeniu głową w przeszkodę.  Paski tego systemu są na stałe połączone z systemem regulacji rozmiaru kasku na głowie i producent wyraźnie nie zaleca demontażu żadnej z części wewnętrznej obu systemów by MIPS działał i chronił w sposób, w jaki inżynierowie go stworzyli. "Podwójne dno" nie zmienia obrazu kasku na głowie, jest zamontowane na tyle blisko skorupy, że nie unosi konstrukcji znacząco w górę, a zachowuje wszystkie parametry bezpiecznej ochrony.  Drugim ochraniaczem w kasku jest...siatka na owady. Zamontowany na stałe element we wszystkich czołowych otworach skutecznie zamyka drogę pszczołom, muchom i innym insektom. Małe usprawnienie, a duże korzyści. Wkładki wewnątrz systemu MIPS bezpośrednio przylegające do skóry głowy mimo że są w niektórych miejscach nieco grubsze, co podnosi komfort, pozostają wciąż bardzo lekkie. Perforowany materiał pozwala na wentylację i odprowadzanie potu.

Jako małą wadę uznajemy zapięcie kasku, które mimo że wygląda solidnie i ciekawie, nie pozwala na odpięcie kasku jedną dłonią, co w przypadku upadku i urazu może sprawić pewien kłopot podczas  zdejmowania. Cały, mały set składający się z mechanizmu zatrzasku i drugiej części z ząbkowanym językiem nieznacznie, ale jednak podnosi wagę całego kasku. Jest to ukłon w stronę jeźdźców Coffee Ride, przedkładających ciekawy design nad funkcjonalnością. Paski trzymające kask mimo że są z bardzo przyjemnego i ładnie wyglądającego, aksamitnego materiału, potrafią dość szybko zaplątać się w systemie regulacji po ściągnięciu kasku z głowy. Dlatego w/g nas przeznaczeniem tego kasku są głowy ceniące sobie wspólne wyjazdy ze znajomymi, a w mniejszym stopniu wyciskające wysokie watty podczas finiszu na wyścigu. Wrażenia z jazdy były bardzo pozytywne, bardzo wygodna wyściółka wewnętrzna i nie ingerujący w kontakcie z głową system MIPS budują w nim dużą wygodę. Bardzo przyjemny materiał pasków dopinających kask pod głową dodaje smaczku podczas użytkowania. Plątanie się jednak tych pasków po niemal każdym ściągnięciu z głowy odrobinę irytowało, gdy czasu na ponowne ubranie było zbyt mało. Widoczność przednia na bardzo dobrym poziomie, jedynie przy maksymalnie pochylonej głowie nad kierownicą, podczas "zagięcia" przy wykonywaniu interwałów szybkościowych zmuszało do delikatnego uniesienie głowy w górę. Utrzymanie w czystości bardzo łatwe. Gąbki zdemontowane do prania, pozostałe elementy prostymi domowymi sposobami czyszczone szybko i bezproblemowo. Nasz testowany  model w kolorze białym chyba najbardziej uniwersalny i pasuje niemal do każdego stroju kolarskiego. Tylna część kasku robi spore wrażenie wizualne na zawodnikach kręcących z tyłu :)

OCENA
Jakość wykonania - 5 

Bezpieczeństwo - 4,5  

Wentylacja - 4,5

Design - 4,5  

Cena - 4 

Dystrybutor w Polsce:    http://amppolska.pl/


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl