Yeti odświeżyła modele SB100 oraz SB100 Beti

Amerykańska marka Yeti właśnie zaprezentowała odnowioną wersję swojego fulla przeznaczonego do ścigania się w zawodach XC czyli SB 100. Liftingowi poddano zarówno męską wersję SB 100 jak i damską SB 100 Beti.Oba modele dostępne będą w dwóch wariantach materiałowych: TORQ i Carbon. Wersja TORQ wykonana została przy zachowaniu najwyższej możliwej jakości, z najlepszych dostępnych włókien węglowych. Materiały oraz technologia zapewnia najlepszy balans pomiędzy sztywnością oraz wytrzymałością. Wersja Carbon wykorzystuje lekko zmodyfikowane włókna wykorzystane w wersji TORQ. Są one tańsze w produkcji oraz nieco mniej wytrzymałe. Ma to przełożenie zarówno na cenę jak i na masę ramy. Ramy serii Carbon są średnio o 300g cięższe od wersji TORQ.

Główną cechą odróżniającą odnowionego SB 100 jest całkowicie przeprojektowany mechanizm Swith Infinity. W poprzednim modelu mechanizm ten był dużo większy oraz umieszczony w sporej kieszeni prostopadle do osi suportu. Od teraz cały mechanizm znajdował się będzie za pionową rurą przedniego trójkąta i umieszczony będzie równolegle do osi suportu. Także jego rozmiary uległy prawie dwukrotnemu pomniejszeniu.

Switch Infinity jest niczym innym jak swego rodzaju ruchomym zawiasem. Otóż zawias stanowiący oś obrotu tylnego trójkąta umieszczony został na ruchomej prowadnicy (dwóch prętach pokrytych powłoką Kashima oraz suwaka), która podczas w początkowej fazie wykorzystania skoku przesuwa się do góry by następnie po przejściu przez punkt krytyczny opadać (taki zabieg miał na celu zmniejszenie powiększania się odległości pomiędzy osią suportu oraz osią tylnego koła a w rezultacie zmniejszenia efektu "cofania się korby" podczas pracy amortyzacji). Cały mechanizm prowadnicy wykonany został przy współpracy z firmą FOX co może świadczyć o wysokiej jakości produktu.

Przesuwając cały mechanizm do tyłu znalazło się całkiem sporo miejsca. Na tyle dużo, żeby umieścić mocowanie bidonu, które pomieści bidon dowolnej dostępnej na rynku pojemności. Producent zaleca jednak montowanie koszyków na bidon, w których bidon wyjmuje w bok a nie w górę. Dodatkowo przeprojektowany układ Switch Infinity jest na tyle szczelny, że zdecydowano się na umieszczenie zewnętrznego portu służącego do smarowania prowadnic. Producent zaleca smarowanie mechanizmu Switch Infinity co 40 godzin. 

Początkowo wydawać by się mogło, że geometria jest bardziej zbliżona do "ścieżkowej". Przyglądając się jednak bliżej położeniom punktów obrotu ramy oraz geometrii szybko dochodzimy do wniosku, że jest to typowa maszyna przeznaczona do ścigania. W odświeżonym modelu SB 100 zastosowano damper FOXa o rozmiarach 190 x 37.5mm. Marka sugeruje ustawienie ugięcia wstępnego tzw. SAGu na poziomie 32% (12mm). Wartość ta dla większości osób będzie optymalną.

 Do nowego modelu SB 100 założymy opony o maksymalnej szerokości 2,4". Ramę wyposażono w suport w standardzie PF92 i jest przystosowana tylko do współpracy z korbami o większym współczynniku q-faktor (większość korb Srama oraz Shimano). Tylne koło przykręcane jest do ramy za pomocą osi w standardzie 148 x 12mm (E-Thru). Standardowo hamulec przykręcony do tylnego trójkąta współpracować może z tarczą hamulcową w rozmiarze 160mm (po zastosowaniu adaptera 180mm). Biorąc pod uwagę przeznaczenie roweru wydaje się to być w zupełności wystarczające.

Rama posiada dobrą odporność mechaniczną lecz jak to mówią bezpieczeństwa nigdy za wiele. Zgodnie z obecnymi trendami wyposażono ją w gumowe chroniące przed kamieniami ochraniacze . Model SB 100 możemy wyposażyć w opuszczaną sztycę z wewnętrznym prowadzeniem linki. Model SB 100 jest typową maszyną do ścigania, lecz wyposażono ją w mocowanie osłony (napinacza) w standardzie ISCG ’05. Najlepiej sprawdzać się będą nowoczesne napinacze o niskim profilu. Jednakże ze względu na różnorodność rozwiązań producent zaleca każdorazowe przymierzenie konkretnego modelu.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl