Merida Cyclo Cross 7000 – test długodystansowy

W listopadzie do naszej redakcji trafił rower przełajowy Merida Cyclo Cross 7000. Pierwsze wrażenie po wyciągnięciu z pudełka... WOW, ale kolor”... pierwsze skojarzenie to porównanie kolorystyczne z Subaru Impreza. Czy też tak jeździ? :)


Zacznijmy od technologii i komponentów użytych w rowerze:

INTERNAL CABLE ROUTING - Prowadzenie przewodów wewnątrz rur ramy. To rozwiązanie nie tylko poprawia wygląd roweru, ale także chroni linki przed zabrudzeniem i wilgocią.

CARBON FORK - Przedni widelec wykonany w pełni z kompozytu węglowego. Karbonowe są nie tylko jego ramiona, ale także rura sterowa. Karbonowe widelce MERIDY zachwycają pochłanianiem wibracji, precyzyjnym prowadzeniem oraz sztywnością podczas hamowania i w zakrętach.

AWS – ANTI WRINKLE SYSTEM - Technologia pozwalająca na maksymalne wygładzenie wewnętrznych powierzchni rur karbonowych. Poprawiona struktura oznacza mniejszą wagę, większą sztywność i wytrzymałość oraz lepszy rozkład obciążeń.

POST MOUNT DISC - Bezpośrednie mocowanie zacisku hamulca do ramy w systemie postmount pozwala dopasować położenie zacisku do różnej wielkości tarczy przy pomocy adapterów. Połączenie to jest mocne, obniża wagę całości i ułatwia ustawienie hamulca.

X-TAPER HEADTUBE - Rozszerzająca się rura sterowa z łożyskiem 1 1/8” na górze i 1 1/2” bądź 1 1/4” na dole pozwala na usztywnienie główki ramy, co zwiększa precyzję sterowania i pewność prowadzenia. Ponadto, dzięki temu rozwiązaniu rower lepiej reaguje na skrajne przeciążenia w zakrętach.

CHAINSTAY POST MOUNT DISC - Bezpośrednie mocowanie hamulca wewnątrz tylnego trójkąta. Rozwiązanie to dobrze chroni hamulec przed wpływami zewnętrznymi i poprawia rozkład sił hamowania. Dodatkową korzyścią jest wewnętrzne prowadzenie przewodów, które schludnie docierają do hamulca poprzez dolne rury tylnego trójkąta.

DI2 READY - Rozwiązanie, które pozwala zamontować elektroniczny system przerzutek Di2 Shimano. Charakteryzuje się on dużą niezawodnością i wydajną, bezproblemową obsługą. Rowery i ramy z symbolem „Di2 Ready” są optymalnie przygotowane do wykorzystania tej technologii, łącznie z możliwością montażu baterii w sztycy bądź wewnątrz rury sterowej.

THROUGH AXLE 15-100 - Osie thru-axle 15mm dają wiele możliwości. Poza wysoką sztywnością skrętną, zapewniają też niezmienne położenie tarczy hamulcowej względem zacisku i łatwe wypięcie koła bez użycia narzędzi. W przeciwieństwie do rozwiązań typu quick release, pozycja koła jest tu zawsze w 100% niezmienna.

THROUGH AXLE 12-142 - Osie thru-axle 12mm dają wiele możliwości. Poza wysoką sztywnością skrętną, zapewniają też niezmienne położenie tarczy hamulcowej względem zacisku i łatwe wypięcie koła bez użycia narzędzi. W przeciwieństwie do rozwiązań typu quick release, pozycja koła jest tu zawsze w 100% niezmienna.

F-MOUNT - Przystosowanie do szybkiego i łatwego zamocowania błotników.

Lista dość długa, większość pokrywa się z technologiami dostępnymi w innych markach, czyli można powiedzieć standard. Jedyną ciekawostką jest F-Mount – czyli otwory do szybkiego mocowania błotników, co jest fajnym dodatkiem, jeżeli ten rower traktujemy jako podstawowe narzędzie w treningach jesienno zimowych, a jest to super alternatywa dla szosy i MTB w najcięższym okresie każdego kolarza w ciągu roku. 

Szczególnie, że cena detaliczna nie odstrasza - 11 999zł. Za tą cenę dostajemy świetny rower do wyścigów i treningów. Przez przeszło dwa miesiące treningów na Merida Cyclo Cross 7000 nic się nie, zatarło, rozsypało itp. Czyścić, smarować i jeździć!

Kiedyś musiał być ten pierwszy raz i to właśnie dzięki testom Meridy zacząłem przygodę z rowerami przełajowymi (w garażu już czeka kolejny egzemplarz innej marki do testów). Pierwsze wrażenia - super na trasie przełajowej, rower świetnie sobie radzi szczególnie w ciasnych zakrętach, skokach przez przeszkody i wszystkim tym co cechuje kolarstwo przełajowe. Oczywiście nie zabrakło też treningów tlenowych po szosie, rower nie sprawiał żadnego dyskomfortu. Warto wspomnieć o rozmiarze ramy – w tym przypadku było to M (54), ja mam 180cm wzrostu, rower na mnie pasował idealnie, mostek zostawiłem seryjny.

Miałem również okazję sprawdzić rower w warunkach bojowych podczas wyścigu. Nawet podczas maksymalnego wysiłku nie czułem żadnego dyskomfortu. Gdybym miał coś zmienić w tym rowerze – nastawiając się na starty w wyścigach przełajowych, to myślę że pierwszą rzeczą byłyby koła. Tutaj uważam że można sporo zyskać na wadze i przyśpieszeniu, szczególnie po wyjściu z zakrętu, ale nie znaczy to że rower nie jest sztywny, wręcz przeciwnie. Warto zwrócić uwagę na seryjne opony Maxxis All Terrane – są świetne! Podczas jazdy w terenie spisują się rewelacyjnie. Również hamulce DISC w tym przypadku Sram Rival, są świetne – jeżeli miałbym dla siebie szukać roweru przełajowego to tylko takiego, który będzie wyposażony w hamulce tarczowe.

Reasumując Merida CycloCross 7000 świetnie spisywał się w każdych warunkach, nawet w takich gdzie na rowerze MTB byłoby ciężko zrobić trening tu zdecydowanie CX wygrywa. Pod kątem sztywności jest bardzo dobrze, nawet zestawiając Meridę z nieco droższym konkurentem innej marki. Pancerze przerzutki pomimo jazdy w „syfie” się nie zatarły, ani nie odczułem aby gorzej działały, niż to miało miejsce na początku więc system prowadzenia pancerzy zdaje egzamin. Moim zdaniem jest to bardzo dobry rower, za rozsądne pieniądze idealnie nadającym się do treningu.

foto: tmfoto.pl

Oceny:
Wykonanie - 4
Waga - 3
Właściwości jezdne - 4,5
Cena - 5

Specyfikacja:
Rama: Carbon / Race Disc Cf3 R12 [Pf86]
Rozmiar Ramy M(53)
Kolor: Blue (Orange/Red)
Widelec: Cc Carbon Disc 15
Napęd: Przełożenia 11
Przerzutka Tył: Rival Long Cage
Manetka Tył: Sram Rival
Mechanizm Korbowy: Sram Rival1 40t
Kaseta: Sram Pg-1130 11-42
Koła: Rozmiar Kół 700c
Obręcze: Fulcrum Racing 700 Db Cx F15 R12
Opony: Maxxis All Terrane 33 Zwijana
Hamulec Przód: Sram Rival Db-Riv-A1
Hamulec Tył: Sram Rival Db-Riv-A1
Kierownica: Merida Expert Compact Road 31.8
Mostek: Merida Expert 31.8 -5
Siodło: Merida Expert
Sztyca: Merida Carbon Comp Sb15 27.2
Waga: 9,2kg z pedałami Shimano XTR


Dystrybucja:http://www.rowerymerida.pl/


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 
 Od września 2014 roku oficjalnie pełni rolę Redaktora Naczelnego velonews.pl. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl