Badania firmy Polar wyraźnie wskazują, że trening oparty na tętnie wpływa na poprawę wyników.

Firma Polar, od 40 lat lider w produkcji zegarków sportowych i monitorów aktywności, ujawniła wyniki badań, które opisują wykorzystanie pomiaru tętna w czasie treningów. Dane, zbierane od sierpnia 2016 r. do stycznia 2017 r., dostarczają unikalnych spostrzeżeń, informując o tym, jak sportowcy o różnym stopniu zaawansowania trenują w oparciu o tętno i wskazując co mogą poprawić. Dane pokazują, że chociaż użytkownicy korzystają z pulsometrów, to na co dzień tylko biernie monitorują tętno, zamiast aktywnie wykorzystywać dane do poprawy  swoich osiągnięć.

Więcej treningów tygodniowo, niższe strefy tętna.

Badania Polar pokazały, że ludzie którzy trenują średnio 3,5 razy na tydzień, zazwyczaj ćwiczą z lekką lub umiarkowaną intensywnością, w drugiej i trzeciej strefie tętna. Ta grupa użytkowników trenuje często, ale z nieproporcjonalnie niską intensywnością. Nie stawia sobie wyzwań i nie trenuje w wyższych strefach tętna, co prawdopodobnie skutkuje osiąganiem przeciętnych wyników. Dla tych użytkowników najwięcej korzyści przyniosłyby częstsze treningi w czwartej i piątej strefie tętna.

Mniej treningów tygodniowo, wyższe strefy tętna.

Użytkownicy, którzy trenują średnio 2,9 razy na tydzień, zazwyczaj ćwiczą w czwartej strefie tętna, czasami także w trzeciej lub piątej strefie tętna. Trenują intensywnie i niekiedy osiągają tętno maksymalne. Ta grupa osób trenuje z nieproporcjonalnie dużą intensywnością, w ich planie treningowym brakuje treningów o umiarkowanej intensywności oraz regeneracyjnych.

Taki sposób trenowania może doprowadzić do kontuzji oraz przetrenowania, ponieważ użytkownicy nie  spędzają wystarczająco dużo czasu na budowaniu wytrzymałości ogólnej, rozwijanej podczas treningów w niższych strefach tętna. Ta grupa użytkowników skorzystałaby najbardziej na częstszych treningach w drugiej i trzeciej strefie tętna, ograniczając czas spędzony w czwartej strefie tętna.

Zaawansowani sportowcy posiadają odpowiednią wiedzę na temat tętna.

Użytkownicy, którzy trenują średnio 6,8 razy na tydzień, ćwiczą w różnych strefach tętna, przy czym najmniej czasu spędzają w piątej strefie. Najpopularniejszym urządzeniem używanym podczas ich treningów jest Polar V800, co wskazuje, że jest to prawdopodobnie grupa zaawansowanych sportowców. Posiadają oni wiedzę na temat treningu opartego na tętnie i stale monitorują tętno, aby osiągać wyznaczone cele, kontrolować regenerację i unikać urazów.

"Trening oparty na tętnie może być trudny dla początkujących, ponieważ często nie są oni pewni, od czego zacząć, ani jak wykorzystać dane" - mówi Sebastian Kienle, mistrz świata  Ironman. "Często takie rzeczy jak jakość snu, upał lub odwodnienie mogą istotnie wpłynąć na tętno, tak więc zrozumienie wskazań tętna jest dla mnie ważne, ponieważ wskazuje, jak „ciężka” jest dana sesja treningowa. Główną zaletą produktów Polar jest to, że upraszczają te dane i zapewniają jasne wskazówki zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu treningu".

Efektywny trening oparty na tętnie

Dane uzyskane podczas badania pokazują, że biegacze, którzy otrzymują odpowiednie wskazówki dotyczące treningu i przestrzegają ich, notują znaczną poprawę wyników. Biegacze, którzy korzystali ze wskazówek treningowych zawartych w Programie Treningu Biegowego, poprawili wskaźnik Running Index od 3 do 5 punktów, co stanowi równowartość poprawy VO2max o 3 - 5 ml/kg/min. Ta zmiana jest znacząca i może oznaczać ukończenie maratonu z czasem 3:35 zamiast 4:02.

Polar pomaga sportowcom o różnym poziomie wytrenowania lepiej wykorzystać i zrozumieć dane dotyczące tętna podczas treningów i wspomaga ich w osiąganiu celów. Program Treningu Biegowego umożliwia użytkownikom wyznaczenie celu, a następnie tworzy dostosowany do użytkownika plan treningowy, który obejmuje treningi oparte na tętnie, co pomaga biegaczom osiągać ich cele. Użytkownicy mogą przesłać plan treningowy do zegarków Polar, takich jak Polar M430, Polar A370 i Polar V800 i otrzymywać indywidualne wskazówki podczas treningu.

Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczący treningu opartego na tętnie – tutaj

– oraz rozpoczęcia spersonalizowanego Programu Treningu Biegowego – tutaj.


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 
 Od września 2014 roku oficjalnie pełni rolę Redaktora Naczelnego velonews.pl. 

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl