Kolekcja kół Vinci 2017

Firma Vinci specjalizująca się w produkcji karbonowych kół szosowych w tym roku przygotowała dla nas – podobnie jak w ubiegłym – trzy serie swoich produktów: Rapid, Tore oraz SL. Postanowiliśmy przyjrzeć się im dokładniej. Zaczniemy od topowej serii Tore.

Vinci Tore – stworzone do zwyciężania

Taki właśnie slogan jest przypisywany tej serii kół. Projektując koła Vinci Tore postawiono sobie bowiem tylko jeden cel: stworzyć możliwie najszybsze koła. By to osiągnąć skupiono się tylko i wyłącznie na czterech parametrach: aerodynamika, waga, sztywność i wytrzymałość, a pominięto aspekty takie jak koszty czy też wygoda użytkowania.

Już na pierwszy rzut oka możemy zauważyć, że założenia te zostały konsekwentnie zrealizowane. Mamy bowiem do czynienia z wewnętrznymi nyplami, które niwelują zawirowania powietrza powstające w okolicy zewnętrznych nypli i poprawiają aerodynamikę, lecz są bardziej kłopotliwe w przypadku konieczności wycentrowania koła – by to zrobić konieczne jest zdjęcie ogumienia. Tożsamą poprawę wyników kosztem wygody użytkowania możemy zauważyć w przypadku systemu zaciskowego piasty HubClosure. Jest to opatentowany system mocowania, kompatybilny z każdą standardową ramą szosową, w którym zrezygnowano z zacisków QR i zastąpiono je zintegrowanymi nakrętkami przy pomocy których 'przykręcamy' koło do ramy bądź widelca. Rozwiązanie to znacznie redukuje wagę (pozbywamy się osi QR) oraz zwiększa sztywność połączenia, ale w przypadku awarii koła nie zdejmiemy go bez klucza. Na szczęście producent pozostawia nam wolność wyboru i do każdego koła Tore system zaciskowy HubClosure dołączany jest jako opcja, zawsze możemy także swobodnie korzystać ze standardowych zacisków QR.

Ponadto koła Tore naszpikowano całą masą najnowocześniejszych technologii i rozwiązań, by uzyskać możliwie najlepszy współczynnik waga/sztywność/aerodynamika. Zastosowano niezwykle szerokie, 28mm obręcze U+ shape by maksymalnie poprawić aerodynamikę, opatentowany system zapadkowy by zapewnić natychmiastową reakcję koła na każde przyspieszenie, oraz całą gamę rozwiązań zwiększających sztywność i wytrzymałość całego koła. Uzupełnione o ciekawy design koła Tore prezentują się niezwykle ciekawie i masywnie, pomimo 'wagi piórkowej'.

Jeśli więc chcemy mieć możliwie najlepsze koła pozostaje nam tylko podjąć decyzję: jaką wysokość stożka wybrać oraz czy zdecydować się na wersję pod szytkę czy też pod oponkę (możliwa także wersja bezdętkowa – obręcze Vinci są tubeless ready). Producent proponuje nam wersje o 38mm stożku, 50-sięcio, 60-sięcio i 88mm. 'Gotowe' komplety to koła o takim samym stożku, ale każde koło dostępne jest także pojedynczo – możemy więc bez problemu zamówić dowolną kombinację. Ceny serii Tore nie należą do najniższych, ale biorąc pod uwagę fakt, że 'nie zwracano uwagi na koszty', także nie szokują: najtańszy komplet o 38mm stożku jest dostępny od 4970 zł.

Vinci Rapid – tańszy 'odpowiednik' kół Tore

"Projektując serię Tore często wahaliśmy się nad wprowadzeniem pewnych kosztownych rozwiązań. "To sporo kosztuje, a daje tak niewiele" – myśleliśmy. Lecz zawsze zaraz potem powracaliśmy myślami do naszego podstawowego założenia: możliwie najlepsze koła, bez względu na koszty i wprowadzaliśmy dane rozwiązanie. Widząc jednak, że w kołach Tore jest sporo kosztownych rozwiązań możliwych do zastąpienia tańszymi tylko nieznacznie gorszymi postanowiliśmy opracować także bardziej 'racjonalny' odpowiednik serii Tore." - tak powstanie serii Vinci Rapid opisuje jeden ze współzałożycieli marki.

Koła Vinci Rapid są więc tańszym odpowiednikiem serii Tore, w którym to najbardziej kosztowne rozwiązania zastąpiono nieco tańszymi. Mamy tu do czynienia z nieco innym, lecz wciąż bardzo szerokim 27mm profilem obręczy U-shape, płaskimi szprychami CN spoke aero extra 424, oraz całą gamą rozwiązań zwiększającą sztywność i wytrzymałość koła znaną już z serii Tore. Seria Vinci Rapid to w sumie połączenie aż 18 technologii i rozwiązań opracowanych z myślą o aerodynamice, sztywności, wadze czy też wytrzymałości. Mamy więc do czynienia z wciąż znakomitymi kołami, dostępnymi w bardziej przystępnej cenie.

W serii Vinci Rapid, podobnie jak w Tore, znajdziemy koła zarówno pod szytkę jak i pod oponkę (tutaj także przystosowane do opon bezdętkowych) o stożkach w następujących wysokościach: 20mm, 40mm, 56mm oraz 88mm. Tak samo dostępne są nie tylko komplety, ale także pojedyncze koła. Ceny zaczynają się od 3470 zł za kola 40mm w wersji pod szytkę. Biorąc pod uwagę parametry kół Rapid taki poziom cenowy możemy uznać za bardzo przyzwoity.

Vinci SL – dla górali

Po zapoznaniu się z bardzo racjonalną serią Rapid czas na trochę abstrakcji. Vinci SL– to seria stworzona dla miłośników górskich wspinaczek oraz wszelkiego rodzaju 'zrywów' i gwałtownych przyspieszeń. Na czym więc się skupiono opracowując serię SL? To chyba jasne – niska waga i sztywność. Połączenie tych dwóch parametrów to podstawa do stworzenia dynamicznych i reaktywnych kół.

Koła te znacznie różnią się od serii Rapid i Tore. Obręcze mają całkowicie inny profil, a ich wnętrze wypełniono sztywną i ultra lekką strukturą PMI. To głównie dzięki temu możliwe było uzyskanie tak niesamowicie lekkich kół. Komplet o stożku 30mm waży tylko 959! Dla stożka 46mm waga wskaże o 110g więcej. W obu przypadkach dostępna jest wersja tylko pod szytkę. Tak lekkie koła to gwarancja niesamowitego przyspieszenia i znaczne ułatwienie na stromych podjazdach, tym bardziej, że ich konstruktorzy nie zapomnieli o odpowiedniej sztywności.

Jest jeszcze jedna rzecz, której możemy być pewni. Opracowując tą serię także na pewno nie zwracano uwagi na koszty. Cena 10970 zł za komplet kół sprawia, że dla zdecydowanej większości z nas koła Vinci SL pozostaną jedynie w sferze marzeń, a nie realnych planów zakupowych.

Oficjalna strona dystrybutora kół Vinci: http://vinci-wheels.com/pl


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl