Wavelo 4G, czyli krakowski rower miejski wie(d)zie prym

Nowy system rowerów miejskich działa w Krakowie już ponad miesiąc. To pierwszy tak innowacyjny projekt w Polsce. Rowery dostępne przez cały rok, mobilne stacje rozkładane według potrzeb oraz ciągły monitoring jednośladów chroniący przed kradzieżą i zniszczeniem, to tylko niektóre z nowatorskich rozwiązań krakowskiego systemu. Ponadto, użytkownicy chwalą Wavelo za możliwość rezerwacji i zostawiania roweru poza stacją, za prostą aplikację mobilną oraz szybkość, z jaką można teraz wypożyczyć i oddać rower w mieście Kraka. Wszystkie te zalety to naturalna konsekwencja inwestycji w jednoślady 4-ej generacji: solidne, nowoczesne i bezpieczne środki transportu miejskiego.

W 2016 roku miasto Kraków zdecydowało się na całkowitą przebudowę najstarszej w Polsce sieci rowerów miejskich, udzielając ośmioletniej koncesji na zarządzanie systemem firmie BikeU – polskiemu operatorowi bezobsługowych wypożyczalni miejskich. 13 października na ulicach miasta pojawiła się pierwsza, pilotażowa partia rowerów Wavelo, licząca 15 stacji i 100 rowerów. Wiosną 2017 roku system zostanie powiększony do 1500 nowoczesnych jednośladów rozlokowanych na 150 stacjach w całym mieście.

Innowacja i intuicyjność w jednym

Rower 4-tej generacji to technologia zawarta w przystępnej w obsłudze formie. Te innowacyjne pojazdy funkcjonują już z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii, a wśród krajów europejskich m.in. w Czechach. Pozornie minimalistyczny wygląd łączy w sobie prostotę z mobilną strukturą, ułatwiającą korzystanie z jednośladu. Rowery Wavelo wyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i mikro panel słoneczny. Flota pojazdów śledzona jest przez wbudowane moduły GPS. Oznacza to większą wygodę dla użytkownika, m.in. możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru bez konieczności logowania się do stacji dokujących. Dzięki wbudowanemu GPS jednoślady pozostawione w miejscach poza stacjami widoczne są także dla potencjalnych użytkowników za pośrednictwem aplikacji mobilnej, co pozwala na ich zdalne wyszukanie, zarezerwowanie oraz szybkie wypożyczenie. To komfort na niespotykaną dotąd w Polsce skalę, gdy okazuje się, że niezbędny nam rower w danym momencie mamy tuż za rogiem – mówi Marcin Jeż, dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU. Wbudowana nawigacja GPS to olbrzymia zaleta nie tylko dla użytkownika, ale także administratora systemu. Wiedza na temat tego, jakimi trasami i w jakim natężeniu poruszają się rowerzyści pozwala efektywniej projektować ścieżki rowerowe, z korzyścią dla mieszkańców i miasta.

Mobilność przede wszystkim

Aby wypożyczyć rower Wavelo trzeba zarejestrować się w systemie. Można to zrobić na dwa sposoby: przez stronę www.wavelo.pl lub korzystając z dedykowanej systemowi aplikacji mobilnej. Po zalogowaniu się widać mapę z zaznaczonymi w naszej okolicy stacjami oraz informacją na temat liczby rowerów i dostępnych stojaków. Przez aplikację łatwo zarezerwujemy rower, a także sprawdzimy, czy ktoś nie zostawił jednośladu poza stacją, tuż koło nas. Dzięki wbudowanej nawigacji GPS, na naszym koncie zapisywane są dane na temat tras, które przejechaliśmy, w tym dokładny dystans, czas trwania przejazdu oraz koszt jazdy. Osobiste trasy rowerowe można segregować w oparciu o cztery kategorie (dojazdy, sprawy, relaks i pracę), a potem udostępniać znajomym i innym użytkownikom w systemie. W dobie dużego zainteresowania aplikacjami śledzącymi aktywność sportową użytkownika, możliwość monitorowania własnych przejazdów i dzielenia się nimi z przyjaciółmi to bardzo przydatny atrybut aplikacji mobilnej Wavelo.

Nowoczesny, zaawansowany technicznie, bezpieczny rower

Innowacyjność i mobilność to ważne cechy krakowskiego systemu rowerów miejskich, ale nic by nie znaczyły bez solidnie zbudowanych, bezpiecznych i stabilnych jednośladów. Mówiąc o Wavelo, warto zwrócić uwagę na samą konstrukcję pojazdu. Aluminiowa rama typu unisex i regulowane siodełko sprawiają, że rower doskonale dopasowuje się do potrzeb zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Komfort jazdy podnosi znacząco 3-stopniowa przekładnia oraz sprzęgło Cardana. To ostatnie – zastępując łańcuch – minimalizuje ryzyko usterek i zwiększa odporność roweru na jazdę

w trudnych warunkach atmosferycznych. Antyprzebiciowe opony i niezawodny system hamulców rolkowych z dynamem zapewniają stabilność na drodze, a wbudowany w kierownicę dzwonek oraz światła LED z czujnikiem zmierzchu pozwalają

na bezpieczną jazdę nawet zimową porą, kiedy zmrok zapada szybko. Ideę roweru miejskiego dopełnia tutaj koszyk na bagaż.

Ważną częścią roweru Wavelo jest także zapięcie magnetyczne z kłódką typu U. Podczas wypożyczania pojazdu mocujemy kłódkę w specjalnie do tego przeznaczonym miejscu z tyłu roweru i zabieramy ze sobą. Jeśli w czasie jazdy chcemy wybrać się na kawę lub krótkie zakupy, możemy przypiąć rower do dowolnego stojaka miejskiego i - korzystając z funkcji „Postój” – załatwić swoje sprawunki. Dzięki tej funkcji rower czeka na użytkownika przez 60 minut i każdy, kto do niego podejdzie, zobaczy, że jednoślad jest zarezerwowany. Po godzinie natomiast pojazd zostaje automatycznie odblokowany i każdy może go na nowo wypożyczyć.

Rowery miejskie finansowane poza budżetem miasta

Rowery Wavelo utrzymywane są w ruchu przez BikeU, operatora innych innowacyjnych bezobsługowych wypożyczalni miejskich w Polsce. BikeU to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to duże projekty w czterech polskich miastach (Szczecin, Bydgoszcz, Bielsko-Biała i teraz Kraków). To, co odróżnia gród Kraka od pozostałych miast, to sposób finansowania. Koszty działania systemu Wavelo pokrywane są ze środków własnych operatora, umów sponsorskich i opłat użytkowników, a nie z budżetu miasta. Oszczędności dla Krakowa przy takim modelu finansowania są nie do przecenienia. 

BikeU opiera swoją filozofię na trzech filarach: bezpieczeństwa, dbałości o środowisko naturalne i propagowania zdrowego trybu życia. Cel firmy to przesadzić mieszkańców miast z aut czy komunikacji miejskiej na rower. I można powiedzieć, że to już udało się osiągnąć. Pobiliśmy rekord. To duży sukces. Popularność dwóch kółek dawno już wykroczyła poza tradycyjnie rowerową północ Europy. Co ciekawe, leśne trasy i obrzeża miast przestały być głównym miejscem rowerowych eskapad. Podobnie jak w innych europejskich metropoliach, rowerowy trend przeniósł się do polskich miast, a rower miejski stał się integralną częścią systemu komunikacji – zaznacza Marcin Jeż, dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU.

Od dwóch lat polski operator jest częścią francuskiej Grupy Egis, która jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 
 Od września 2014 roku oficjalnie pełni rolę Redaktora Naczelnego velonews.pl. 

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl