Recon Instruments Jet - test okularów z HUD
Jakiś czas temu dotarły do redakcji prosto z Kanady okulary Jet marki Recon Instruments wyposażone w komputer z systemem operacyjnym Android oraz wyświetlaczem HUD. Przyznam się szczerze, że z owym produktem wiązałem bardzo wielkie nadzieje ale jednocześnie spore obawy. Bowiem oto po latach dominacji wszelakich wyświetlaczy montowanych na kierownicy, na które w celu odczytania wartości trzeba było spojrzeć mamy do czynienia z przełomem czyli informacjami wyświetlanymi wprost na przed nami i to bez względu, w którą stronę aktualnie patrzymy. Zacznijmy jednak od budowy. Okulary składają się zasadniczo z czterech elementów.
Pierwszym elementem jest ramka okularów. Ramka wyposażona została w elastyczne końcówki, które możemy dopasować do kształtu naszej głowy. Trzeba przyznać, że dzięki nim trzymają się na głowie pewnie, nawet biorąc pod uwagę zwiększoną wagę okularów. Problem pojawia się przy szybkim sprincie w czasie biegu oraz szybkiej jeździe na rowerze górskim w terenie nieco trudniejszym. W tych przypadkach da się odczuć lekkie latanie okularów góra dół. Okulary wyposażone zostały w jeden sprytny element czyli blokadę szybki. Po chwili mocowania się z wyjęciem szybki okazało się, że tuż nad demontowanym noskiem również posiadającym możliwość dopasowania do nosa konkretnego użytkownika znajduje się odchylana blokada szybki. Po jej odchyleniu wyjęcie szybki staje się możliwe.
Pierwsze moje spojrzenie na cennik akcesoriów skierowało moją uwagę na cenę samych szkieł. Stwierdziłem na początku, że cena 75$ za zwykłe przeźroczyste szkło to lekko kolokwialnie mówiąc mocne przegięcie. Po rozebraniu okularów na części pierwsze cena okazała się być jednak uzasadniona. Otóż po lewej stronie twarzy znajduje się moduł baterii a cały komputer wraz z wyświetlaczem po prawej stronie. Oba moduły należało jakość połączyć w sposób umożliwiający przepływ prądu. Firma Recon Instruments postanowiła zintegrować złącza oraz przewód z szkłem w postaci ramki, chowającej się we wnęce ramki okularów.
Jak już wspomniałem bateria znajduje się po lewej stronie okularów lecz ładujemy ją za pomocą złącza micro USB zintegrowanego z komputerem będącym po stronie prawej. Port ładowania został umieszczony po stronie modułu komputera z jednego powodu. Złącze służy jednocześnie do transferu danych pomiędzy okularami a komputerem a łatwiej na drugą stronę okularów przerzucić tylko dwa "przewody" niż np. cztery. Sama bateria starcza na ok. 4 godziny pracy urządzenia. Nie jest to może wynik imponujący lecz dla potrzeb przeciętnej wycieczki czy treningu w zupełności wystarczający. Można było podnieść pojemność baterii lecz odbyłoby się to kosztem zwiększonych rozmiarów oraz wagi. W obecnej konfiguracji zwiększona waga nie jest aż tak odczuwalna.
Moduł zarówno baterii jak i komputera mocowany jest za pomocą zakliku i siedzi bardzo pewnie. Nawet podczas prób zdejmowania okularów oraz ciągnięcia za owe elementy nie jest wyczuwalny nawet najmniejszy luz połączenia. Po prawej stronie znajduje się moduł komputera wraz z zintegrowanym wyświetlaczem HUD.
Parametry komputera w który zostały wyposażone okulary:
- procesor - 1 GHz dual-core ARM Cortex-A9pamięć ram - 1 GB SDRAM
- pamięć rom - 8 GB flash
- czujniki: akcelerometr 3D, żyroskop 3D, kompas, barometr, czujnik podczerwieni
- sposoby łączności: GPS, Bluetooth 4.0, ANT+, Wi-Fi (IEEE802.11a/b/g/n), Micro USB 2.0
- wyświetlacz: szerokokątny w 16:9 i rozdzielczości WQVGA o regulowanym kontraście oraz jasności
- sterowanie: optyczny touchpad możliwy do obsługi w każdych warunkach atmosferycznych oraz w rękawiczkach, dwa przyciski
- sensory audio wideo: kamera HD umieszczona z przodu, mikrofon stereo, zintegrowany głośnik
- zasilanie oraz bateria: demontowalna bateria Li-On ładowana za pośrednictwem złącza micro USB, zapewnia zasilanie na ok. 4h pracy
Do obsługi okularów służą dwa przyciski, touchpad oraz mała dźwignia. Przyciski mają przypisane konkretne funkcje. Pierwszy przycisk służy do włączania, wyłączania urządzenia oraz realizowania polecenia cofnij w menu a drugi służy do potwierdzania. Do poruszania się po menu zarówno w płaszczyźnie góra-dół jak również lewo-prawo służy optyczny dotykowy touchpad, który działa nawet w przypadku jego obsługi w rękawiczkach. Ostatnim przyciskiem jest pokrętło mechaniczne służące do nakierowania obrazu rzucanego na powierzchnię szkła okularu tak aby był w całości widoczny.
Przejdźmy zatem do możliwości jakie dają nam okulary. Jeżeli miałbym być szczery to łatwiej byłoby wymienić funkcję, których nie posiadają (biorąc pod uwagę możliwości jakie daje otwarte środowisko programowe). Na początku należy wspomnieć, że wyróżniamy trzy poziomy dostępu do okularów. Pierwszym poziomem jest dostęp za pośrednictwem menu dostępnego z poziomu samych okularów.
W menu mamy do wyboru takie funkcje jak:
- Moje aplikacje - służy do włączania aplikacji takich jak min. odtwarzanie muzyki (zgromadzonej w pamięci okularów lub np. sprzężonym z nimi telefonie), przeglądarce zdjęć np. zrobionych podczas jazdy, nawigacji czy też funkcji kamerowania (maksymalny film może trwać 1 minutę)
- Moje nagrania - służy do rejestracji przeglądania zapisanych w pamięci aktywności oraz ich pobieżną analizę.
- Nowa aktywność - służy do rejestracji przeprowadzanych przez nas treningów. Do wyboru mamy tryb rowerowy oraz biegowy. Oczywiście możemy rozszerzyć możliwości pomiarów np. o pomiar tętna "parując" z okularami czujnik wykorzystujący technologię ANT+. To samo dotyczy innych czujników wykorzystujących min. technologię ANT+ czy Bluetooth.
- Przypomnienia - przez przypomnienia rozumiemy min. odebrane w tracie użytkowania okularów wiadomości SMS oraz email, których treść możemy przeglądać za pomocą okularów bez konieczności wyjmowania telefonu z kieszeni. Podobnie połączenia telefoniczne możemy odbierać bezpośrednio bez sięgania po telefon.
- Ustawienia - w tej części menu możemy ustawić wszelkie parametry związane z wyświetlaczem, komunikacją z telefonem, urządzeniami sparowanymi za pośrednictwem technologii Bluetootch,
urządzeniami sparowanymi za pośrednictwem technologii ANT+, ustawieniami kamery itp.
Drugim poziomem jest możliwość komunikacji za pośrednictwem telefonu lub tabletu.
Menu okularów dostępne z poziomu telefonu jest w zasadzie równie ubogie co to oferowane przez same okulary. Oferuje jednak zupełnie inne funkcjonalności. Mamy tutaj do wyboru:
- Przegląd naszych nagrań (wraz ze wszystkimi szczegółami)
- Przeglądanie nagrań udostępnionych przez kolegów
- Oglądanie na mapie w czasie rzeczywistym innych osób, które posiadają okulary firmy Recon Instruments (jest to funkcjonalność poniekąd społeczna, lecz przydaje się gdy np. ścigamy się z kolegą i chcemy wiedzieć z jaką prędkością się aktualnie porusza lub gdzie się znajduje)
- Zmiana ustawień
Trzecim sposobem komunikacji z okularami będącym jednocześnie najbardziej rozbudowanym jest możliwość komunikacji z komputerem np. klasy PC. W tym przypadku wykorzystujemy program Recon Uplink, który możemy pobrać ze strony producenta okularów. Sposób ten oferuje min. takie funkcjonalności jak:
- Możliwość pobierania nowych aplikacji (środowisko jest otwarte, więc można się spodziewać, że z upływem czasu będzie pojawiało się coraz więcej aplikacji). Sami także możemy tworzyć własne.
- Drugą bardzo ważną funkcją, którą możemy przeprowadzić tylko z poziomu komputera jest możliwość wgrania map do nawigacji. Mamy tutaj do rozwiązania dwa problemy, które musimy pokonać. Nawigacja realizowana jest w sposób off line. Oznacza to, iż musimy najpierw wgrać odpowiedni obszar mapy by następnie móc po nim nawigować. Maksymalny zakres mapy wynosi 10000km2. Jest to dużo i mało zarazem. Należy jednak pamiętać, że każdorazowo gdy udajemy się w nowe odległe miejsce należy najpierw zsynchronizować odpowiedni zakres mapy.
- Ponadto wyłącznie z poziomu komputera możemy ingerować i zmienić informacje wyświetlane podczas jazdy na ekranie HUD. Możemy wybrać spośród standardowych (wykorzystujących wbudowane czujniki) lub też wybrać spośród innych związanych z czujnikami np. tętna sparowanymi wcześniej z okularami.
- Z poziomu komputera możemy się także połączyć ze specjalnym forum internetowym stworzonym przez firmę Recon Instruments. Forum służy do swobodnej wymiany myśli, wzajemnego rozwiązywania napotkanych problemów, dzielenia się doświadczeniami czy też informowania siebie na wzajem o stworzonych przez siebie aplikacjach.
- Ostatnią ważną funkcją dostępną za pośrednictwem programu Recon Uplink jest możliwość zapoznania się w pełni z wynikami naszych treningów. Mamy tutaj możliwość przeglądania wszelkich parametrów trasy wraz z jej wizualizacją na mapie terenu czy też przeglądaniem zdjęć oraz materiałów wideo nakręconych podczas jej pokonywania.
Jak już wspomniałem wcześniej wypisanie oraz opisanie wszystkich funkcji przy tak rozbudowanym, otwartym oraz rozbudowanym środowisku było by tematem na solidny elaborat dlatego też skupiłem się na przedstawieniu podstawowych informacji oraz funkcji.
Długo myślałem co napisać na sam koniec ponieważ jest to pierwszy tego typu produkt, z którym miałem styczność. Pytań było mnóstwo. Czy ta droga jest słuszna? Czy wyświetlacz montowany z okularami nie przysłoni nam widoczności drogi oraz otoczenia? Po dłuższym czasie użytkowania myślę, że znalazłem odpowiedź na nurtujące mnie od początku pytania. Otóż okulary Recon Instruments Jet sprawdzą się idealnie jeżeli ktoś planuje używać ich podczas jazdy rowerem szosowym czy też biegania drogami asfaltowymi (szutrowymi). W takim przypadku okulary sprawdzą się idealnie a ich społecznościowy charakter także będzie możliwy do wykorzystania. Mam tutaj na myśli chociażby śledzenie na mapie pozycji znajomego, czytanie smsów czy też robienie zdjęć. Funkcje wyświetlania parametrów takich jak prędkość, wysokość, czas pominę ponieważ należą do funkcjonalności podstawowych. Jednakże jeżeli ktoś myśli, że okularów może używać w terenie a szczególnie bardziej technicznym to zdecydowanie odradzałbym taki zakup. Niewątpliwy plus jakim jest brak konieczności spoglądania na kierownicę przesłaniają liczne minusy tego rozwiązania. Do głównych należy zwiększona waga okularów, które poruszają się w płaszczyźnie pionowej oraz fakt, że ramię wyświetlacza zasłania stosunkowo sporą część prawego okularu co w połączeniu z jasnym wyświetlaczem ogranicza widoczność w dolnej części. Może to być powodem sporej wywrotki np. na skutek nie zauważenia kamienia, która jak wiadomo w technicznym terenie nie należy do przyjemnych.
Pod względem oceny postanowiłem zastąpić ocenę punktową oceną plusowo - minusową.
Plusy:
- Możliwość śledzenia parametrów jazdy bez spoglądania na kierownicę.
- Możliwość wyświetlania praktycznie dowolnych informacji w tym min. SMSów czy nadchodzących połączeń telefonicznych bezpośrednio przed naszymi oczami.
- Możliwość podglądania w czasie rzeczywistym gdzie znajdują się nasi rywale na trasie (pod warunkiem, że też korzystają z produktów Recon Insruments).
- Możliwość sparowania z dowolnym urządzeniem rejestrującym zgodnym z technologią ANT+ oraz Bluetooth.
- Możliwość wykonywania zdjęć oraz filmów bez konieczności wyjmowania telefonu z kieszeni lub plecaka.
- Możliwość nawigacji w sposób nie odwracający naszej uwagi. Mapa jest wyświetlana dokładnie przed naszymi oczyma.
Minusy:
- Cena - 499€
- Ograniczenie widoczności
- Zwiększona masa
- Czas użytkowania tylko 4h
- Ograniczona przydatność w bardziej technicznym trenienie
Firma Recon Instruments nie posiada na chwilę obecną dystrybutora w Polsce. Okulary oraz akcesoria możemy kupić za pośrednictwem ich strony ( http://store.reconinstruments.com ).
komentarze