ZIPP 404 NSW czyli kolejna nowość z "gniazda"

Po sukcesach jakie koła ZIPPa 808 NSW odniosły min. przyczyniając się do zwycięstwa w Mistrzostwach Świata Iron Man oraz Mistrzostwa Świata Elity kobiet w jeździe drużynowej na czas, marka postanowiła zaprezentować kolejne koła zaprojektowane przez specjalistów z "gniazda". Mowa tutaj o modelu ZIPP 404 NSW Carbon Clinder. Konstruktorzy z tajnego laboratorium zwanego "gniazdem" nie mają w swoim słowniku słowa kompromis. Mają oni maksymalnie zwiększyć zdolności do hamowania, efektywność aerodynamiczną oraz odporność na wiatr boczny.

Koła podobnie jak 808 NSW zostały dla większej stabilności zbudowane na piastach Cognition. Nie ważne gdzie jeździsz nowe koła 404 NSW zostały zaprojektowane abyś robił to szybciej niż dotychczas. Posiadają obręcz o wysokości 58mm. W celu maksymalizacji ich aerodynamicznej skuteczności przeprowadzono 42 różne analizy oparte na analizie mechaniki płynów oraz spędzono tygodnie w tunelu aerodynamicznym. W porównaniu do klasycznego modelu 404 zmniejszono o 34% siłę jaka działa na obręcz w przypadku wiatru bocznego.

Przewaga na płaskich odcinkach to jedno ale wyścigi z reguły nie są płaskie jak stół lecz występują na nich także podjazdy oraz zjazdy. Jak wygrać na zjeździe? W największym skrócie to zahamować możliwie jak najpóźniej jak się tylko da. Brzmi fajne w teorii lecz w praktyce nie jest tak różowo. Nowa technologia Showstopper dostarcza jak tylko jest to możliwe najlepszą modulację oraz pozwala maksymalnie skrócić drogę hamowania. Dzięki czemu jeszcze przed zakrętem możemy wyprzedzić kilku zawodników niezależnie od warunków atmosferycznych oraz długości zjazdu.

Dosyć ciekawym rozwiązaniem jest sposób naniesienia grafiki. Podobnie jak w modelu 808 NSW także i tutaj zastosowano technologię Impress. Pozwala ona drukować logo bezpośrednio na obręczy. Bezpośrednie drukowanie nie ma na celu jedynie względów estetycznych. W przypadku produktów sygnowanych logiem NSW każdy szczegół ma znaczenie. Podobnie w tym przypadku takie a nie inne rozmieszczenie kropek składających się na napis ma na celu kontrolę wirów oraz prędkości powietrza opływającego koło. 

Inną ciekawą technologią wykorzystaną przy projektowaniu koła jest ABLC Sawtooth. Polega ona na rozmieszczeniu na obwodzie obręczy w 12 miejscach grup niewielkich wypustek o podłużnym kształcie. Swój potencjał pokazują przy prędkości wynoszącej ok. 32km/h. Powietrze opływając wypustki generuje niewielkie wiry powietrze. Wiry posiadają niewielką amplitudę lecz wysoką częstotliwość własną. Przyczyniają się tym samym do zmniejszenia efektu laminarnego po stronie obręczy przeciwnej do kierunku wiatru zwiększając tym samy stabilność przy wietrze bocznym. Dzięki temu tracimy mniej energii na stabilizację toru jazdy.

Ostatnią technologią użytą przy projektowaniu nowych kół ZIPPa 404 NSW jest Showstopper. Właściwości hamujące cechujące większość obręczy z carbonu okazały się nie wystarczające dla konstruktorów z NSW. Chcieli oni osiągnąć własności hamujące lepsze niż w przypadku klasycznych obręczy z aluminium. Rozwiązaniem okazał się węglik krzemu. Substancja bardzo twarda, odporna termicznie oraz cechująca się dobrym współczynnikiem tarcia niezależnie od warunków pogodowych (węglik krzemu jest wykorzystywany min. w carbonowych tarczach hamulcowtych - przyp. red.).

Dane techniczne:

  • waga całkowita - 1555g
  • waga przedniego koła - 705g
  • waga tylneg koła - 850g
  • wysokość obręczy - 58mm
  • maksymalna szerokość obręczy - 27,8mm
  • szerokość powierzchni hamującej - 26,44mm
  • ilość szprych w przednim kole - 18 front
  • ilość szprych w tylnym kole - 24
  • rodzaj nypli - Sapim® secure-lock
  • rodzaj szprych - Sapim® CX-Ray®
  • rodzaj piasty - Cognition
  • sposób naniesienia grafiki - ImPress

Każde koło zawiera w pakiecie:

  • zacisk do koła ZIPP
  • przedłużacz do wentyla ZIPP
  • pokrowiec na koło ZIPP
  • klocki hamulcowe ZIPP Tangente Platinum Pro Evo
  • dętkę ZIPP 700c x 20-28mm
  • taśmę do do obręczy ZIPP

Sugerowana cena detaliczna to 2800 euro

Dostępność: luty 2016

Dystrybutorem marki ZIPP na Polskę jest firma Harfa Harryson ( www.harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl