Nowa wersja grupy SRAM RED AXS

Kiedy pojawiła się pierwsza wersja RED eTap AXS, wprowadziła ona nową filozofię przełożeń SRAM, która rozprzestrzeniła się na wszystkie grupy rowerów szosowych, które zostały zaktualizowane do 12 biegów, od Force do Rival, a nawet do Apex. Niektóre z tych grup wprowadziły własne nowe funkcje, a zaktualizowane kształty kapturów Rivala ostatecznie trafiły do Force. Po drodze grupy szosowe  z kierownicą również rozszerzyły się do graveli z wariantami XPLR. W dniu dzisiejszym SRAM prezentuje odświeżoną wersję grupy szosowej  SRAM RED.

W przypadku nowej grupy RED AXS producent twierdzi żę, wykorzystano wszystkie opinie użytkowników innych grup, najlepszych zawodników Pro Tour i obecnych kolarzy posiadających grupę RED, a następnie sprowadzono je do nowszej, prostszej i szybszej grupy RED, która znajduje się na samym szczycie oferty SRAM. Aby to osiągnąć, projektanci postawili sobie dwa cele: Uprościć użytkowanie oraz uczynić ją lżejszą 

Projektanci założyli dopracowanie systemu w taki sposób by nie było potrzeby parować elementów grupy i jedyną rzeczą którą należy podłączyć jest licznik (komputer) oraz aplikacja AXS. Grupa otrzymała lżejsze opcje przełożeń i wsteczna kompatybilność z już istniejącym ekosystemem AXS. SRAM wie, że rowery stały się szybsze, przełożenia szersze, a oczekiwania rowerzystów wyższe. Tak więc, nowa przerzutka RED sprawia, że posiadanie roweru jest prostsze i łatwiejsze, zapewniając jednocześnie wszystkie nowoczesne opcje. 

Po pierwsze najprawdopodobniej zrezygnowano z wariantu przerzutki "Wide" (jedna przerzutka przednia i jedna przerzutka tylna obsługują wszystkie kombinacje przełożeń, dzięki czemu można dowolnie łączyć i dopasowywać kombinacje tarcz i kaset, nie martwiąc się o to, czy przerzutki sobie z tym poradzą. W tym celu zrezygnowano z kasety 10-26, której podobno i tak nikt nie kupował, i zaoferowano cztery opcje. Obecnie do wyboru są kasety 10-28, 10-30, 10-33 i 10-36. Zarówno 10-33, jak i 10-36 są nowością dla grupy RED. 

Po drugie, wszystko tutaj jest wstecznie kompatybilne ze wszystkimi 12-biegowymi grupami AXS dostępnymi obecnie na rynku, od Apex do RED-a. To dobrze, ponieważ po przeczytaniu tego tekstu można odnieść wrażenie, że dobrym pomysłem na migracje jest by przejść na nowe dźwignie hamulcowe i hamulce, ewentualnie wymieniając części układu napędowego w miarę ich zużywania się ... i tak powinno być. 

Producent chwali się iż jest to "Najlżejsza elektroniczna grupa osprzętu w historii". 

Oryginalna mechaniczna grupa RED była najlżejszą grupą szosową w historii (po teraz można spotkać rowery gdzie mechaniczne  manetki reda są lączone z konwersją ratio, przerzutką XX oraz napędem shimano i hamulcami growtac co daje fenomenalnie lekką grupę 12 biegową zdolną obsłużyć kasety do 36/38 zębów). Każdy komponent nowej grupy jest lżejszy:

-83 g od dźwigni i zacisków hamulcowych 

-23 g od ramion korby -29 g

od całego mechanizmu korbowego 

-13g od łańcucha 

-16g przerzutka tylna 

Sumarycznie to o 153 g mniej niż oryginalny RED eTap AXS. Masa tej grupy wynosiła wcześniej 2649 g, a teraz wynosi 2496 g z miernikiem mocy. 

Oprócz wagi, SRAM wprowadził duże zmiany estetyczne i funkcjonalne w prawie każdej części. RED otrzymał wygodniejsze klamko manetki o smuklejszej powierzchni i mniejszej średnicy. Są to jednak zupełnie nowe konstrukcje, a nie przerobiona wersja tego, co pojawiło się już w Rival i Force. Producent chwali się, że zapewnia to lepszy chwyt i powoduje mniejsze zmęczenie dłoni. 

Regulacja zasięgu dźwigni hamulca jest dostępna bezpośrednio z przodu dźwigni poprzez usunięcie małej zatyczki. Jeśli kiedykolwiek musiałeś regulować zasięg dźwigni, docenisz, jak duże jest to ulepszenie. Jednak największa poprawa wynika z przeprojektowanych dźwigni hamulca. W porównaniu do oryginalnego modelu eTap, nowe dźwignie mają wyższy punkt obrotu, który jest również bardziej wysunięty do przodu. 

Producent zapewnia że wymaga to 80% mniej wysiłku podczas hamowania w górnym chwycie i i 33% mniej wysiłku podczas hamowania w dolnym. W praktyce oznacza to, że można będzie naprawdę hamować jednym palcem. Zastosowano również nową konstrukcję "tłoczka", podobną do tego, jak działają hamulce w rowerach górskich, co upraszcza elementy wewnętrzne.

Zmiany te spowodowały również zmniejszenie masy, co według SRAM skutkuje zauważalnie mniejszym "ciężarem obrotu" podczas obracania kierownicy podczas stania i wspinaczki. 

Dźwignie te współpracują z nowym, sztywniejszym, dwuczęściowym zaciskiem z wieloma wycięciami i szerokim otworem na klocki hamulcowe. Zapewnia to duży przepływ powietrza i minimalną wagę, a także duży prześwit klocka hamulcowego zapewniający wydajność bez tarcia. 

Nowe hamulce Sram Red i tarcze Paceline X

Nowe tarcze Paceline X mają nowy, lżejszy nośnik centralny i będą dostępne w rozmiarach 140 i 160, tylko z blokadą centralną. Zbliżenie przycisku bonusowego na nowych dźwigniach hamulcowych grupy szosowej SRAM RED AXS 2x. Wracając do elementów sterujących - nowy przycisk bonusowy po wewnętrznej stronie obu manetek jest dostępny i naśladuje łopatkę zmiany biegów po tej samej stronie. Można jednak dostosować jego funkcję, aby odwrócić zmianę przełożeń lub sterować  kompatybilnymi urządzeniami ANT+ sparowanymi z grupą.

Grupa otrzymała ponadto nowe mechanizmy korbowe z tarczami 2x i 1x aero oraz miernikami mocy quarq. 

Ramiona korby mają udoskonalony wydrążony układ włókien węglowych, który jest o 29 g lżejszy niż wcześniej. Dostępne są w długościach 160 (nowość), 165, 167,5, 170, 172,5 i 175 mm. Jednoczęściowe tarcze 2x mają nieco więcej materiału na górnej i dolnej krawędzi (90º od ramion korby). Są one dostępne w rozmiarach 50/37, 48/35 i 46/33 przy zakupie kompletnego mechanizmu korbowego, a także w większych kombinacjach 52/39, 54/41 i 56/43 jako osobna część. Tarcza 1x aero ma nową grafikę, ale poza tym jest taka sama jak w poprzednim wydaniu grupy. W zestawie z mechanizmem korbowym jest dostępna tylko w rozmiarze 50T, ale mniejsze rozmiary są dostępne jako części zamienne. Wszystkie kombinacje tarcz są dostępne z lub bez miernika mocy Quarq, który pozostaje niezmieniony od poprzedniej wersji. Wszystkie są mocowane za pomocą 8-śrubowego wzoru montażowego SRAM który także pozostał niezmieniony.

Przerzutka przednia

Nowa przerzutka przednia ma węższą przednią klatkę, co oznacza mniejszy dystans do pokonania dla szybszej i bardziej precyzyjnej zmiany przełożeń. Udało się to osiągnąć bez ocierania łańcucha z dwóch powodów. Po pierwsze, nowy RED jest dostępny tylko jako grupa z hamulcami tarczowymi, nie ma już hamulców szczękowych, więc klatka została zaprojektowana specjalnie dla przebiegu łańcucha w rowerach z hamulcami tarczowymi. 

Po drugie, ma ulepszoną automatyczną regulację, która pozwala wyeliminować tarcie na skrajnych końcach kasety, dokonując niewielkich korekt podczas zmiany tylnych biegów. Śruby górnego i dolnego limitu są teraz oznaczone, dzięki czemu wiesz, co robisz. A wszystko to jest dostarczane z nowym narzędziem prowadzącym do konfiguracji przedniej przerzutki, które wsuwa się na tarczę. Linie na górze pokrywają się z oznaczeniami prowadnic na górze klatki, którą następnie ustawia się w jednej linii z dużą tarczą. Dwa otwory montażowe z przodu przerzutki umożliwiają dostosowanie jej pozycji na rowerze do dowolnej z sześciu dostępnych kombinacji tarcz. 

Przerzutka tylna

W tylnej przerzutce wycięto więcej materiału, aby zmniejszyć wagę o 16 g, ale zachowano płynny amortyzator Orbit. Dolne kółeczko jest większe, zarówno ze względu na estetykę, jak i marginalny wzrost wydajności pod względem płynności oraz zmniejszonego tarcia i hałasu, i ma ceramiczne łożyska. Niestety, nie jest to Magic Pulley, jak w przerzutkach T-Type. Pasuje do wszystkich nowych kaset, od 10-28 do 10-36. Jedyną rzeczą, która nie jest wstecznie kompatybilna z całą grupą, jest to, że nie będzie działać z wcześniejszymi kasetami 10-26.

Nowy Łańcuch

RED E1 jest ich najlżejszym w historii - zrzucono 13 g poprzez dodanie wycięć zarówno do wewnętrznych, jak i zewnętrznych płytek. Łańcuch zachowuje wydrążone sworznie. Jest zoptymalizowany pod kątem szosy, a nie MTB, mimo że wygląda podobnie do łańcuchów MTB typu T. Jest kompatybilny ze wszystkimi innymi 12-rzędowymi grupami szosowymi SRAM, ale nie zaleca się go do rowerów MTB lub rowerów elektrycznych. Łańcuch i kaseta w wersji z wykończeniem Rainbow "oil slick" są dostępne we wszystkich rozmiarach jako część zamienna. 

Komputer

Dostępny jest również nowy komputer rowerowy Hammerhead Karoo GPS, który integruje się z tą grupą, oferując łatwą personalizację przycisków na rowerze, bez aplikacji. Możesz skonfigurować swoją grupę za pomocą aplikacji AXS.  Hammerhead Karoo, jest dołączony do wszystkich kompletnych zestawów grupowych w momencie premiery. Umożliwia konfigurację elementów sterujących i pokazuje indywidualny poziom naładowania baterii dla każdego komponentu. 

Kompletne zestawy grupowe SRAM RED AXS E1 są dostępne w momencie premiery (teraz) z nowym Karoo w zestawie. Poszczególne komponenty będą dostępne osobno w czerwcu i lipcu.

Ceny

Kompletna grupa SRAM RED AXS E1 z Karoo kosztuje 3 000 USD (3 350 EUR / 3 000 GBP). Ceny poszczególnych komponentów są następujące:

Kaseta - Standard: 390 USD
Kaseta - Rainbow: 410 USD
Łańcuch - standardowy: 89
Łańcuch - Rainbow: 99
Spinka: 18 USD
Mechanizm korbowy ze standardowymi tarczami: 700 USD
Mechanizm korbowy z tarczami Power Meter: 1200 USD
Mechanizm korbowy bez tarcz: $400
Tarcze z miernikiem mocy: 800 USD (1x lub 2x, wszystkie rozmiary)
Tarcze - 2x Standard: $300 Tarcze - 1x Standard: 135 - 240 USD
Dźwignie zmiany biegów/hamulców z zaciskiem: 675 USD (za stronę)
Tarcze Paceline X: $70
Przerzutka przednia: 450
Przerzutka tylna: $700
Hammerhead Karoo: $475


o autorze

Bolesław Zaras

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl